|
|
|
||
Předmět poskytuje právní povědomí v oblasti sociálně-právní ochrany dětí. Nezbytným základem je znalost zejména institutů rodinného práva, které souvisí se sociálně-právní ochranou dětí. Nejsou opominuty ani související právní instituty v oblasti občanského, pracovního, medicínského a trestního práva či vztah k sociální police či sociální pedagogice. Těžiště spočívá v řešení praktických otázek a v rozboru konkrétních situací.
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (13.04.2023)
|
|
||
Cílem předmětu je vybavit studenty právním povědomím v sociálně-právní ochraně dětí. Student rozvíjí své kompetence ve fungování interdisciplinární spolupráce v ochraně dětí. Je motivován k průběžnému obnovování a upevňování nabytých vědomostí související s ochranou dětí. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 135 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 přednášku 25 minut, na 1 cvičení 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 20 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 20 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 25 hodin. Příprava na zkoušku 35 hodin. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (09.09.2023)
|
|
||
Bechyňová, V. & Konvičková, M. (2011). Sanace rodiny: [sociální práce s dysfunkčními rodinami]. Praha: Portál. Hanušová, J. (2016). Pomáhající instituce pro ohrožené děti. In Integrace a inkluze ve školní praxi, květen, III, 9, 20-23. Hanušová, J. (1017) Péče o děti bez rodiny nebo o děti, které nemohou být z různých důvodů vychovávány ve vlastní rodině - II. díl. In Integrace a inkluze ve školní praxi, duben, IV, 8, 26-27. Hanušová, J. (2017). Péče o děti bez rodiny nebo o děti, které nemohou být z různých důvodů vychovávány ve vlastní rodině - I. díl. In Integrace a inkluze ve školní praxi, březen, V, 7, 27-30. Hanušová, J. & Hanuš, P. (2007). Child protection through interdisciplinary cooperation. Journal of health science management and public haelth, 1, 93-96. Janků, M. & et al. (2016). Základy práva pro posluchače neprávnických fakult. Praha: C.H. Beck. Matoušek, O., Kodymová, P., Koláčková, J. & et. al. (2010). Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál. Matoušek, O. & et. al. (2013). Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál. Matoušek, O. & Pazlarová, H. (2016). Státní orgány sociálněprávní ochrany dětí: dobrá praxe z pohledu rodin a pracovníků. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum. Pemová, T. & Ptáček, R. (2012). Sociálně-právní ochrana dětí pro praxi. Praha: Grada. Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dítěte, v platném znění. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (14.09.2019)
|
|
||
Student/studentka bude připuštěn/a ke zkoušce pouze pokud budou splněny průběžně úkoly v Moodle. Každý úkol musí být ohodnocen min. na 70 %. Zkouška má dvě části: - úspěšné absolvování písemného testu (min. 75 %) - otevřené i uzavřené otázky. - ústní rozprava k testu. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (17.09.2023)
|
|
||
1. Metody a etapy sociální práce. Dobrovolnická práce. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (13.04.2023)
|
|
||
Studující - vysvětlí význam a vzájemné propojení sociální práce a výchovy ke zdraví, - uvede základní oblasti ochrany dětí, - objasní základní metody sociální práce, - popíše etapy sociální práce, - popíše význam sociální práce jako profese, - popíše role sociálního pracovníka, - vyjmenuje hodnoty v sociální práci - interpretuje zásady etického kodexu sociálního pracovníka, - vysvětlí a navrhne preventivní kroky proti syndromu vyhoření, - vysvětlí rozdíl mezi sociálním pracovníkem a sociálním kurátorem, - charakterizuje základy sociálního poradenství a pomoci, - uvede a aplikuje základní právní normy, které souvisejí se sociální prací, - vysvětlí vzájemné propojení sociálně-právní ochrany dětí s občanským, zdravotnickým a trestním právem. - uvede příklady dobrovolnické práce v sociální práci a dalších souvisejících oblastech ochrany dětí, - použije vhodné základní zásady při komunikaci s klientem sociální práce, - vymezí koncept mediace a uvede příklady konkrétních situací, ve kterých může být tato pomoc poskytována, - popíše vlastními slovy klady a možné zápory případové práce, - popíše zásady poskytování sociálně-právní ochrany dětí, - uvede příklady rodin vhodných pro sanaci, - vysvětlí souvislost mezi sociálním šetřením a předběžným opatřením, - aplikuje na konkrétních příkladech ze školy praktické propojení s Úmluvou o právech dítěte, - uvede konkrétní příklady prevence ochrany dětí před rizikovým chováním, - vysvětlí klíčové pojmy spojené se zákonem o soudnictví ve věcech mládeže, - uvede na konkrétních příkladech druhy opatření dle zákona o soudnictví ve věcech mládeže, - vymezí koncept mediační a probační služby, uvede příklady konkrétních situací, ve kterých může být tato služba poskytována, - vysvětlí klíčové pojmy spojené s náhradní (rodinnou) péčí, - popíše základní formy náhradní (rodinné) péče, - rozliší rozdíl mezi ústavní a ochrannou výchovou, - interpretuje rozdíl mezi osvojením a pěstounskou péčí, - uvede příklady konkrétních institucí, organizací, na které se může v současné době obracet dítě (člověk) se sociálními problémy. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
|