PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Metody a etika sociální práce - OPBY4P052A
Anglický název: Methods of Social Work
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 35 / 35 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Další informace: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2176
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
Prerekvizity : OPBY4P044A
Anotace -
Předmět poskytuje právní povědomí v oblasti sociálně-právní ochrany dětí. Nezbytným základem je znalost zejména institutů rodinného práva, které souvisí se sociálně-právní ochranou dětí. Nejsou opominuty ani související právní instituty v oblasti občanského, pracovního, medicínského a trestního práva či vztah k sociální police či sociální pedagogice. Těžiště spočívá v řešení praktických otázek a v rozboru konkrétních situací.
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (13.04.2023)
Cíl předmětu -

Cílem předmětu je vybavit studenty právním povědomím v sociálně-právní ochraně dětí. Student rozvíjí své kompetence ve fungování interdisciplinární spolupráce v ochraně dětí. Je motivován k průběžnému obnovování a upevňování nabytých vědomostí související s ochranou dětí.

Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
Deskriptory

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 135 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 přednášku 25 minut, na 1 cvičení 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 20 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 20 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 25 hodin. Příprava na zkoušku 35 hodin.

Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (09.09.2023)
Literatura

Bechyňová, V. & Konvičková, M. (2011). Sanace rodiny: [sociální práce s dysfunkčními rodinami]. Praha: Portál.

Hanušová, J. (2016). Pomáhající instituce pro ohrožené děti. In Integrace a inkluze ve školní praxi, květen, III, 9, 20-23.

Hanušová, J. (1017) Péče o děti bez rodiny nebo o děti, které nemohou být z různých důvodů vychovávány ve vlastní rodině - II. díl. In Integrace a inkluze ve školní praxi, duben, IV, 8, 26-27.

Hanušová, J. (2017). Péče o děti bez rodiny nebo o děti, které nemohou být z různých důvodů vychovávány ve vlastní rodině - I. díl. In Integrace a inkluze ve školní praxi, březen, V, 7, 27-30.

Hanušová, J. & Hanuš, P. (2007). Child protection through interdisciplinary cooperation. Journal of health science management and public haelth, 1, 93-96.

Janků, M. & et al. (2016). Základy práva pro posluchače neprávnických fakult. Praha: C.H. Beck.

Matoušek, O., Kodymová, P., Koláčková, J. & et. al. (2010). Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál.

Matoušek, O. & et. al. (2013). Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál.

Matoušek, O. & Pazlarová, H. (2016). Státní orgány sociálněprávní ochrany dětí: dobrá praxe z pohledu rodin a pracovníků. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum.

Pemová, T. & Ptáček, R. (2012). Sociálně-právní ochrana dětí pro praxi. Praha: Grada.

Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dítěte, v platném znění.

Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (14.09.2019)
Požadavky ke zkoušce

Student/studentka bude připuštěn/a ke zkoušce pouze pokud budou splněny průběžně úkoly v Moodle. Každý úkol musí být ohodnocen min. na 70 %.

Zkouška má dvě části:    - úspěšné absolvování písemného testu (min. 75 %) - otevřené i uzavřené otázky.

                                      - ústní rozprava k testu.

Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (17.09.2023)
Sylabus -

1.    Metody a etapy sociální práce. Dobrovolnická práce.
2.    Případová práce - komunikace s klientem, problémy řešení v případové práci. Sociální poradenství, pomoc, vedení poradenského rozhovoru.
3.    Mediace - metoda mediace, role a dovednosti mediátora.
4.    Streetwork - pojem a historie streetworku, cílové skupiny a formy práce streeta.
5.    Seznámení s problematikou sociálně-právní ochrany dětí, aplikace Úmluvy o právech dítěte.
6.    Poskytování sociálně-právní ochrany dětí.
7.    Problematika náhradní (rodinné) péče.
8.    Ochrana dětí před rizikovým chováním.
9.    Sociálně-právní ochrana dětí a související právní úprava, zejména občanského, pracovního, medicínského a trestního práva.  
10.    Sociální práce jako profese a profesní etika, hodnoty v sociální práci, etický kodex sociálního pracovník, role sociálního pracovníka, syndrom   
        vyhoření a jeho prevence.

Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (13.04.2023)
Výsledky učení

Studující

-          vysvětlí význam a vzájemné propojení sociální práce a výchovy ke zdraví,

-          uvede základní oblasti ochrany dětí,

-          objasní základní metody sociální práce,

-          popíše etapy sociální práce,

-          popíše význam sociální práce jako profese,

-          popíše role sociálního pracovníka,

-          vyjmenuje hodnoty v sociální práci

-          interpretuje zásady etického kodexu sociálního pracovníka,

-          vysvětlí a navrhne preventivní kroky proti syndromu vyhoření,

-          vysvětlí rozdíl mezi sociálním pracovníkem a sociálním kurátorem,

-          charakterizuje základy sociálního poradenství a pomoci,

-          uvede a aplikuje základní právní normy, které souvisejí se sociální prací,

-          vysvětlí vzájemné propojení sociálně-právní ochrany dětí s občanským, zdravotnickým a trestním právem. 

-          uvede příklady dobrovolnické práce v sociální práci a dalších souvisejících oblastech ochrany dětí,

-          použije vhodné základní zásady při komunikaci s klientem sociální práce,

-          vymezí koncept mediace a uvede příklady konkrétních situací, ve kterých může být tato pomoc poskytována,

-          popíše vlastními slovy klady a možné zápory případové práce,

-          popíše zásady poskytování sociálně-právní ochrany dětí,

-          uvede příklady rodin vhodných pro sanaci,

-          vysvětlí souvislost mezi sociálním šetřením a předběžným opatřením,

-          aplikuje na konkrétních příkladech ze školy praktické propojení s Úmluvou o právech dítěte,

-          uvede konkrétní příklady prevence ochrany dětí před rizikovým chováním,

-          vysvětlí klíčové pojmy spojené se zákonem o soudnictví ve věcech mládeže,

-          uvede na konkrétních příkladech druhy opatření dle zákona o soudnictví ve věcech mládeže,

-          vymezí koncept mediační a probační služby, uvede příklady konkrétních situací, ve kterých může být tato služba poskytována,

-          vysvětlí klíčové pojmy spojené s náhradní (rodinnou) péčí,

-          popíše základní formy náhradní (rodinné) péče,

-          rozliší rozdíl mezi ústavní a ochrannou výchovou,

-          interpretuje rozdíl mezi osvojením a pěstounskou péčí,

-          uvede příklady konkrétních institucí, organizací, na které se může v současné době obracet dítě (člověk) se sociálními problémy.

Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK