|
|
|
||
Předmět má propedeutický charakter a jeho cílem je vybavit studenty teoretickými znalostmi funkčně pojaté somatologie. Obecný biologický úvod slouží k zopakování a prohloubení středoškolského učiva a navazuje na něj rozšířený výklad anatomie a fyziologie vybraných tělních soustav. Důraz je důsledně kladen na ty partie učiva, které jsou podstatné pro pochopení biologických determinant, možností a limitů lidského organismu, a to se zřetelem na zaměření oboru výchova ke zdraví.
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
|
|
||
Student/studentka: - je schopen správně používat odbornou terminologii - vysvětlí hierarchické uspořádání organismu - popíše anatomickou stavbu buňky, tkání a orgánů a vysvětlí její funkci i patologii - porovná stavbu a funkci orgánových soustav v závislosti na věku - je schopen dávat znalosti do kontextu - rozvíjí svůj kladný postoj ke zdravému životnímu stylu a jeho významu v oblasti prevence onemocnění
Poslední úprava: Thorovská Alena, PhDr. (20.09.2024)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 15 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 17 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 15 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 6 hodin. Seminární práce 5 hodin. Příprava na zápočet 9 hodin, příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (31.08.2021)
|
|
||
Dylevský, I. (2009). Funkční anatomie. Praha: Grada. Dylevský, I. (2000). Somatologie. Olomouc: Epava. Kopecký, M., & Cichá, M. (2005). Somatologie pro učitele. Olomouc: UP. Křivánková, M., & Hradová, M. (2009). Somatologie – Učebnice pro střední zdravotnické školy. Praha: Grada. Machová, J. (2010). Biologie člověka pro učitele. Praha: Karolinum. Schreiber, M. et al. (2007). Funkční somatologie. Praha: H&H. Slípka, J. (2014). Základy histologie. Praha: Karolinum. Šmarda, J. et al. (2004). Biologie pro psychology a pedagogy. Praha: Portál. Závodská, R. (2006). Biologie buněk. Praha: Scientia. Poslední úprava: Thorovská Alena, PhDr. (10.09.2024)
|
|
||
Požadavky k zápočtu: 1. V průběhu semestru: průběžné plnění úkolů dle zadaných požadavků v Moodle v daných termínech a úspěšné absolvování průběžného testu - otevřené i uzavřené otázky, popis obrázku vztahující se k dané problematice (min. 70%). Pro získání průběžného testu lze využít maximálně 2 termíny. 2. Úspěšné absolvování zápočtového testu - otevřené i uzavřené otázky, popis obrázku vztahující se k dané problematice (min. 70%). Pro získání zápočtu lze využít maximálně tři termíny. Požadavky ke zkoušce: Ústní zkouška, ke které bude student/ka připuštěn/a po úspěšném získání zápočtu (splnění všech podmínek pro zápočet). Otázky ke zkoušce jsou dány sylabem předmětu. Seminář: Účast je povinná, absence musí být řádně omluvena a doložena. Poslední úprava: Thorovská Alena, PhDr. (30.09.2024)
|
|
||
1. Vlastnosti živé hmoty, její integrační stupně - geny, buňky, tkáně, orgány, orgánové soustavy. Základy cytologie, histologie a organologie člověka. 2. Muskuloskeletární systém. 3. Kardiovaskulární systém. 4. Respirační systém. 5. Gastrointestinální systém. 6. Smyslová soustava. 7. Urogenitální systém. 8. Imunitní systém. 9. Integrační systémy - hormonální soustava. 10. Integrační systémy - nervová soustava. 11. Člověk a prostředí. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
|
|
||
Kurz: Somatologie (prez) | DL 1 (cuni.cz) heslo: SOMAPREZ2023 Poslední úprava: Thorovská Alena, PhDr. (10.09.2024)
|
|
||
Student/studentka: - definuje základní pojmy, které se vztahují k jednotlivým soustavám, tkáním a buňce, - popíše stavbu (i na obrázku) jednotlivých soustav, orgánů, tkání, buňky s důrazem na anatomii a její možné patologie , - vysvětlí funkci jednotlivých soustav, orgánů, tkání a buňky, - porovná stavbu prokaryotické a eukaryotické buňky, - vysvětlí a do obrázku popíše buněčný cyklus, - popíše a porovná mitózu a meiózu, - vysvětlí proces proteosyntézy a lokalizuje jednotlivé fáze na buněčných organelách, - popíše kostru a povrchové svaly v latině, - diskutuje o evolučních změnách (např. na kosterní soustavě), které jsou patrné na lidském těle, - používá odbornou terminologii ve správných souvislostech, - porovná činnost a stavbu jednotlivých soustav v závislosti na věku jedince, - uvede příklady častých onemocnění daných soustav a vysvětlí jejich vznik, rizikové faktory a možnou prevenci, - vysvětlí význam integračních soustav a jejich postavení v organismu, - vysvětlí vztah a propojení jednotlivých soustav s nervovým a hormonálním řízením, - porovná vývoj mozku ve fylogenetické perspektivě, - popíše jednotlivá ontogenetická období prenatálního, perinatálního i postnatálního vývoje a charakterizuje vývoj jednotlivých soustav, - charakterizuje faktory vnějšího prostředí, - vysvětlí účinky vnějších faktorů na stavbu a funkci organismu a navrhne možná preventivní opatření. Poslední úprava: Thorovská Alena, PhDr. (20.09.2024)
|