Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (17.09.2020)
Kurz se zaměřuje na ateliérovou výuku, která reflektuje plošné malířské vnímání. Je pokračováním setkávání studentů s historickými i současnými tendencemi ve výtvarném umění a jeho následnou transformací do pedagogického procesu.
Studenti detailněji rozvíjí principy plošné tvorby, linii, tvar, prostor, světlo, strukturu v malbě. Kurz zprostředkuje hlubší poučení o barvě, základy barevné kompozice, zaměří se na různé interpretace reality. Studenti si během vybraných etud ověří proměny malířského vyjádření a funkce barvy, důležitost barevného vyjádření ve výtvarném umění v různých stylech a epochách.
Výsledkem kurzu je prezentace autorského portfolia studentů, ve kterém hledají vlastní řešení konceptu na aktuálně zadaného téma. Součástí celého procesu práce je průběžná reflexe a sebehodnocení výtvarného procesu, který zároveň pomáhá pochopit autorskou tvorbu z pozice výtvarného pedagoga. Pochopení a zařazení vlastní tvorby do kontextu současného umění, prostřednictvím návštěvy výstavy v galerijní instituci.
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (07.09.2020)
Painting studies by reality and imagination.
Literatura -
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (16.09.2020)
Základní studijní literatura:
ADAM R.: Česká malba 1985-2005, Mediagate, 2006 BLÁHA, J., SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha: SPL, Práce 1997. GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Odeon, 1991. LOSOS L: Malba, výtvarné techniky, Aventinum, 2010 ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. 1. vydání. SLÁNSKÝ, B.: Technika malby I., II., SNKLHU, 1953 ŠAMŠULA, P. Obrazárna v hlavě 1-2. Praha: SPL Práce 1996. 1. vydání.
Doporučená:
DUB,P. : Vybrané postkonceptuální přesahy ve vybrané české malbě, 2012 EDWARD, Lucie-Smith. Artoday. Phaidon Press 1999 LAMAČ, Miroslav. Myšlenky moderních malířů. Praha: Odeon 1989 SÝKOROVÁ, Lenka, ed. Postkonceptuální přesahy v české kresbě. V Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, 2015 ZHOŘ I. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: SPN, 1992. 1. vydání
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (16.09.2020)
Literature:
ADAM R.: Česká malba 1985-2005, Mediagate, 2006 BLÁHA, J., SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha: SPL, Práce 1997. GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Odeon, 1991. LOSOS L: Malba, výtvarné techniky, Aventinum, 2010 ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. 1. vydání. SLÁNSKÝ, B.: Technika malby I., II., SNKLHU, 1953 ŠAMŠULA, P. Obrazárna v hlavě 1-2. Praha: SPL Práce 1996. 1. vydání.
Recommended literature:
DUB,P. : Vybrané postkonceptuální přesahy ve vybrané české malbě, 2012 EDWARD, Lucie-Smith. Artoday. Phaidon Press 1999 LAMAČ, Miroslav. Myšlenky moderních malířů. Praha: Odeon 1989 SÝKOROVÁ, Lenka, ed. Postkonceptuální přesahy v české kresbě. V Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, 2015 ZHOŘ I. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: SPN, 1992. 1. vydání
Metody výuky -
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (02.10.2020)
Cvičení.
Kurz bude veden hybridní formou (kombinace prezenční a distanční výuky- 2 -3 prezenční setkání za semestr).
Příští setkání bude probíhat on-line formou na Microsoft Teams:
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (08.09.2020)
Exercises
In case of restrictions on presence teaching, the seminar will be conducted in a distance form.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (15.09.2020)
Aktivní účast, splnění zadaných úkolů, reflektivní komentář.
Návrh vyučovací hodiny inspirovanéuskutečněnou výtvarnou tvorbou.
Zpracování zadaných úkolů do elektronické podoby (vytvoření vlastního PDF), zaslání či uložení tohoto souboru na požadované médium (google disk).
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (14.09.2020)
Examination
Sylabus -
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (02.10.2020)
Sylabus je orientační, lekce se mohou měnit dle aktuální situace:
Cvičení
- Úvodní setkání, představení plošných technik výtvarného vyjadřování.
- seznámení se s rozmanitými didaktickými postupy, teoretické souvislosti s uměleckými směry 20. a 21. st.
- zadání tématu projektů, na kterých budou studenti průběžně pracovat
- Individuální práce na projektech pod vedením výtvarného pedagoga a umělce:
Ateliérová výuka, která se soustředí na projekty studentů:
-příprava, skici
- realizace
- finalizace, společná reflexe
- Společná návštěva výstavy současného umění
- Individuální konzultace
- Prezentace výtvarného portfolia či výstavy s reflexí.
Přednášky
Studenti se seznámí s historií i současnouplošnou tvorbnou. Návštěvy v galeriích. Individuální reakce výtvarnou formou na tyto společné návštěvy.
Výsledek bude dokumentace těchto intervencí s reflektivním komentářem. Vše se upřesní na prvním setkání.
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (14.09.2020)
The syllabus can change according to the current situation:
Introduction: painting techniques: getting acquainted with the various drawing and painting methods, theoretical connections with the art of the 20th and 21st centuries.
- Individual work on projects under the guidance of the teacher - Group visit of contemporary art exhibition- Individual consultations- Presentation of the art portfolio with teoretical reflection.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Kristýna Říhová, DiS. (13.09.2021)
Zkouška
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (08.09.2020)