PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Orbis pictus 2 - OPBV3V032A
Anglický název: Orbis Pictus II
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 16 / 16 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBV3V022A
Je prerekvizitou pro: OPBV3V041A
Anotace -
S oporou v portfoliu a reflektované zkušenosti studentů s vlastními návrhy vzdělávacích aktivit pro galerii/muzeum se kurz zaměřuje na teoretické prohloubení empirické znalosti: na otevřené chápání mnohačetných funkcí obrazu či artefaktu v současné kultuře a na jejich percepci, na reflexi animační praxe v kulturních institucích a posléze na tematizaci a konceptovou analýzu specifického edukačního modelu. Kurs rovněž seznamuje s metodikou 3fázového diskursivního modelu galerijní /muzejní edukace. Spolupracující instituce: Edukační oddělení UPM, aktivní zóny U(P)M v Praze aj.), Dům u Černé matky boží, NG Veletržní palác a ostatní sbírky NG, podle možností mohou být některé části kursu realizovány v edukačních odděleních spolupracujících institucí (např. U(P)M, DOX, nezávislé galerie a jiné). 
Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
Cíl předmětu

Cílem kursu je rozvinout u studentů kompetence k navržení edukační struktury a její odborné reflexi. Reflexe se opře o výkladové rámce, které si student sám stanoví, s oporou v odborné literatuře a reflektovaném portfoliu. Jazyk reflexe bude odborný. Sekundárním cílem je sémiotická analýzy vizuálně vnímaného artefaktu a terciálním cílem je znalost a dovednost studenta/ky provést konceptovou/tematickou analýzu pro připravovaný edukační artefakt.

 

Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Portfolio praktických pokusů o vlastní návrh edukační aktivity ve spolupráci s konkrétní institucí dle možností

Zkouška

Ústní kolokviální

Student/ka splní písemnou část – vysvětlí examinátorovi správně několik vybraných odborných termínů

Předloží reflektované portfolio kursu (reflexe probíhá v semestru je součástí průběžného hodnocení)

Předloží vlastní návrh edukačního materiálu či edukační aktivity a vysvětlí jejich principy

Předloží analýzu vizuálně vnímaného artefaktu (podle N. Addisona)

Vysvětlí základní principy diskursivního modelu dle certifikované Metodiky galerijní/muzejní edukace

Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Literatura

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V., KITZBERGEROVÁ, L.: Muzejní a galerijní edukace 2. Učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum 2012 a 2013. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013, ISBN978-80-729-700-7. (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta), ISBN 978-80-7101-127-9 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze) KESNER, L. ml.: Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie, 2000. Online podpora – výsledky výzkumného projektu NAKI : www.gamuedu.cz www.upm.cz (edukace).   
 FULKOVÁ, M. (2009) Vše v jednom. Metafora kultury jako textu a jeho intertextová povaha. Výtvarná výchova, 2009, roč. 49, č. 2-3, str. 4- 9. ISSN 1210-369.  
FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha/Jinočany: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7  
FULKOVÁ, M., TIPTON, T., ISHIKAWA, M. (2009), ThroughtheEyesof a Stray Dog: EncounterswiththeOther (Culture). International JournalofEducationthrough Art. Vol. 5. No 6, 2009, pp. 111-128. ISSN 1743-5234  
 FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L, SEHNALÍKOVÁ, V.: Metodika galerijního/muzejního programu pro předškolní vzdělávání. Certifikace MK ČR, osvědčení č. 8, č. j. MK 42/2014 OVV ze dne 15. 4. 2014.  
FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L, SEHNALÍKOVÁ, V.: Metodika galerijního/muzejního programu pro základní vzdělávání. Certifikace MK ČR, osvědčení č. 8, č. j. MK 42/2014 OVV ze dne 15. 4. 2014.  
FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L, SEHNALÍKOVÁ, V.: Metodika galerijního/muzejního programu pro gymnaziální vzdělávání.   Certifikace MK ČR, osvědčení č. 8, č. j. MK 42/2014 OVV ze dne 15. 4. 2014.  
Studijní opory dostupné na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, sekce ORBIS PICTUS.   

Aktuální opory podpořené výzkumem v projektu Horizon2020 AMASS https://amassproject.weebly.com/

Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (28.09.2022)
Studijní opory

METODIKY, PROJEKTY, DOKUMENTY - Uměleckoprůmyslové museum v Praze (upm.cz)

Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Výsledky učení

Na konci kursu student/ka bude schopen/na

Navrhnout pracovní verzi edukačního materiálu (varianty: pracovní listy, scénář edukační aktivity, tvůrčí interpretace – workshopu apod.)

Explikací edukačního materiálů prokázat znalost odborného terminologického slovníku

Uvést a vysvětlit 3 příklady edukačního programu v některé z našich galerií/muzeí

Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK