PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Interpretační seminář - OPBU4H001C
Anglický název: Interpretation Class
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: oba
E-Kredity: 5
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neomezen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. MgA. Vít Gregor, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. MgA. Vít Gregor, Ph.D.
PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D.
Anotace
Interpretační seminář má komplexní charakter a probíhá současně pro všechny ročníky bakalářského i navazujícího magisterského programu Hudební výchova – Hra na nástroj. Jde o jeden ze základních bodů celého studia, proto je koncipován na plných 6 semestrů bakalářského a 4 semestry magisterského studia. Cíle kurzu je možno shrnout do tří základních okruhů: 1) Ověření vlastních interpretačních dovedností, schopností a možností formou vystoupení před publikem. 2) Hodnocení a rozbor přednesených výkonů. Zde se předpokládá vůdčí role studentů vyšších ročníků. 3)Poznávání významných interpretačních a pedagogických osobností minulosti in současnosti, pronikání k podstatě hudebního sdělení při použití adekvátních technických prostředků. The interpretive seminar is comprehensive and takes place simultaneously for all years of the bachelor's and subsequent master's program Musical Education - Playing an Instrument. It is one of the fundamental aspects of the whole program, therefore it is designed for a full 6 semesters of bachelor's and 4 semesters of master's studies. The objectives of the program can be summarized in three basic areas: 1) The verification of ones own interpretive skills, capabilities and possibilities, through performances infront of an audience. 2) The evaluation and analysis of lectures. Here, senior students are expected to take a leading role. 3) Getting to know important interpretive and pedagogical personalities of the past and present, and grasping the essence of the musical message through adequate technical means.
Poslední úprava: Gregor Vít, doc. PhDr. MgA., Ph.D. (11.09.2022)
Deskriptory

Poslední úprava: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (10.09.2022)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 120 minut
Samostudium literatury (za semestr) 4 hodiny
Práce se studijními materiály (za semestr) 12 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 20 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 30 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Poslední úprava: Gregor Vít, doc. PhDr. MgA., Ph.D. (10.09.2023)
Literatura

Klasická evropská nástrojová literatura 18., 19. a 20. století. Notový materiál.

Audionahrávky a videonahrávky interpretačních výkonů.

Recenze  koncertního života.

Classical European instrumental literature of the 18th, 19th and 20th century - music material.

Audiorecords and vidoerecords of stage performances.

Reviews from the concert life.

BURLEY-ALLEN, M. Listening. The Forgotten Skill. New York : John Willey, Inc. 1995.

Poslední úprava: Gregor Vít, doc. PhDr. MgA., Ph.D. (15.10.2020)
Požadavky ke zkoušce

Podmínkou započtení předmětu je aktivní účast ve výuce, kreativita a instrumentální vystoupení alespoň menšího rozsahu nejméně  jednou za akademický rok

Poslední úprava: Gregor Vít, doc. PhDr. MgA., Ph.D. (12.09.2022)
Sylabus

Komunikace probíhá v otevřené atmosféře, všichni účastníci jsou si vědomi faktu exaktní neměřitelnosti uměleckých disciplín. Trvalou snahou vyučujícího je přibližování a poznávání podstatných složek (markantů) notového zápisu a možností kreativní práce s nimi na všech stupních vývoje.

V návaznosti na to přichází diskuse o názorech na hudební obsah reprodukovaných skladeb a vhodné volbě technických prostředků k jeho realizaci. Vedle toho je třeba mít stále na paměti didaktickou složku celého procesu, ujasňování principů formování osobnosti mladého interpreta i pedagoga, rozlišení profesionální stránky výkonu od osobnostního vkladu (nadto i jejich vzájemnou interakci). Důležitým prvkem je také seznamování se s různými typy interpretů s důrazem na individuální přístup k jednotlivým žákům v pedagogické praxi.

Pro výchovu budoucích pedagogů má interpretačně-pedagogický seminář nezastupitelný význam.

Poslední úprava: Gregor Vít, doc. PhDr. MgA., Ph.D. (12.09.2022)
Výsledky učení

Studující dovede hodnotit interpretační výkony různých klavíristů, houslistů.

Studující umí zdůvodniz své stanovisko a obhájit svůj názor.

Studující ovládá principy kultivované diskuze.

Studující předvede vlastní repertoár před publikem.

Poslední úprava: Gregor Vít, doc. PhDr. MgA., Ph.D. (17.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK