Cílem kurzu je seznámit posluchače s problematikou edukace a korekce vzorců chování osob, u kterých lze pozorovat odlišnosti z pohledu sociokulturní normy v psychickém vývoji a sociálních vztazích. Posluchači získají přehled o biopsychosociálních příčinách vzniku poruch chování a o základních problémech etopedie, jako speciálně pedagogické disciplíny. Dále získají informace o vybraných metodách etopedické práce a o charakteristice institucí, ve kterých je tato péče realizována. Posluchači dále získají základní teoretický vhled v rámci primární prevence rizikových jevů ve školním prostředí. Pozornost bude věnována i problematice sociálně právní ochrany dětí, orgánům sociálně právní ochrany dětí a jejich úloze v systému edukace dítěte s diagnostikovanou poruchou chování. Dále pak předmětem diskuse budou základní informace o ústavní a ochranné výchově, o zařízeních pro její výkon, legislativních změnách, formách náhradní rodinné péče. Kurz bude tvořen následujícími tématy: 1. Etopedie a její místo v soustavě pedagogických a dalších vědních disciplín. 2. Vymezení základních pojmů z oblasti poruch chování. 3. Členění poruch chování a jejich klasifikace. 4. Řešení ústavní a ochranné výchovy v České republice. 5. Zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy. 6. Současná legislativa k ústavní a ochranné výchově a preventivně výchovné péči ve školských zařízeních. Náhradní rodinná péče. 7. Institut sociálně právní ochrany dětí, orgány sociálně právní ochrany dětí a jejich úloha v systému edukace dítěte s diagnostikovanou poruchou chování. 8. Primární prevence rizikových jevů ve školním prostředí ve vztahu k poruše chování. Systém prevence ve školách a školských zařízeních. 9. Služby sociální prevence ve vztahu k problematice překonání nepříznivé sociální situace a eliminace vzniku a šíření společensky nežádoucích jevů. 10. Vymezení základních pojmů v oblasti adiktologie. 11. Klasifikace návykových látek dle MKN-10. 12. Minimalizace zdravotních a sociálních rizik osob závislých na návykových látkách.
Poslední úprava: Tirpák Jan, PhDr. PaedDr. Ing., Ph.D., MBA (10.09.2022)
The aim of the course is to familiarize the audience with the issue of education and correction of behavior patterns of people who can be observed to have differences from the point of view of socio-cultural norms in psychological development and social relations. The audience will gain an overview of the biopsychosocial causes of behavior disorders and the basic problems of etopedics, as a special pedagogical discipline. They will also receive information about selected methods of etopedic work and the characteristics of the institutions in which this care is implemented. Students will also gain basic theoretical insight into the primary prevention of risk phenomena in the school environment. Attention will also be paid to the issue of social and legal protection of children, the institutions of social and legal protection of children and their role in the education system of a child with a diagnosed behavioral disorder. Furthermore, the subject of discussion will be basic information about institutional and protective education, facilities for its implementation, legislative changes, forms of substitute family care. The course will consist of the following topics: 1. Etopedia and its place in the system of pedagogical and other scientific disciplines. 2. Definition of basic terms in the field of behavioral disorders. 3. Breakdown of behavioral disorders and their classification. 4. Solutions for institutional and protective education in the Czech Republic. 5. Facilities for institutional and protective education. 6. Current legislation on institutional and protective education and preventive educational care in school facilities. Substitute family care. 7. Institute of social and legal protection of children, bodies of social and legal protection of children and their role in the education system of a child with a diagnosed behavioral disorder. 8. Primary prevention of risk phenomena in the school environment in relation to behavioral disorders. Prevention system in schools and school facilities. 9. Social prevention services in relation to the problem of overcoming an unfavorable social situation and eliminating the emergence and spread of socially undesirable phenomena. 10. Definition of basic terms in the field of addiction. 11. Classification of addictive substances according to ICD-10. 12. Minimizing the health and social risks of people addicted to addictive substances.
Poslední úprava: Tirpák Jan, PhDr. PaedDr. Ing., Ph.D., MBA (07.09.2023)
Cíl předmětu
Předmět je zaměřen na vybrané cílové skupiny s důrazem na problematiku člověka s poruchou chování.
Poslední úprava: Tirpák Jan, PhDr. PaedDr. Ing., Ph.D., MBA (25.09.2024)
Deskriptory
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.
Přímá výuka:
· přednášky 24 hodin
· cvičení 12 hodin
Příprava:
· samostudium odborné literatury 30 hodin
· zpracování úkolů a příprava na semináře 50 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem
Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (06.09.2023)
Literatura
Povinná literatura:
Fischer, S. Sociální patologie. Propedeutika. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2006. ISBN 80-7044-812-1.
Fischer, S., Škoda, J. Sociální patologie. Závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
Kaleja, M. Základy etopedie. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-271-5.
Kaleja, M. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-396-5.
Kalina, K. a kol. Základy klinické adiktologie. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1411-0.
Kalina, K. a kol. Drogy a drogové závislosti 1, 2 – mezioborový přístup. Praha: Úřad vlády, 2003. ISBN 80-86734-05-06.
Matějček, Z. a kol. Náhradní rodinná péče. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-304-8.
Doporučená literatura:
Helus, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-4674
Kaleja, M. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0.
Kalina, K. a kol. Klinická adiktologie. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-4331-8.
Miovský, M. a kol. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: SCAN, 2010. ISBN -978-80-87258-47-7.
Mühlpachr, P. Sociální patologie. Brno: PedF MU, 2001.
Škoda, J., Fischer, S. Sociální patologie. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2781.
Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách
Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí