PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s PCH - OPBS4S033A
Anglický název: Special Education of Individuals with Behavioural Disorders
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 25 / 25 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
Vyučující: PhDr. PaedDr. Ing. Jan Tirpák, Ph.D., MBA
Prerekvizity : OPBS4S021A
Je prerekvizitou pro: OPBS4S043A
Anotace -
Cílem kurzu je seznámit posluchače s problematikou edukace a korekce vzorců chování osob, u kterých lze pozorovat odlišnosti z pohledu sociokulturní normy v psychickém vývoji a sociálních vztazích. Posluchači získají přehled o biopsychosociálních příčinách vzniku poruch chování a o základních problémech etopedie, jako speciálně pedagogické disciplíny. Dále získají informace o vybraných metodách etopedické práce a o charakteristice institucí, ve kterých je tato péče realizována. Posluchači dále získají základní teoretický vhled v rámci primární prevence rizikových jevů ve školním prostředí. Pozornost bude věnována i problematice sociálně právní ochrany dětí, orgánům sociálně právní ochrany dětí a jejich úloze v systému edukace dítěte s diagnostikovanou poruchou chování. Dále pak předmětem diskuse budou základní informace o ústavní a ochranné výchově, o zařízeních pro její výkon, legislativních změnách, formách náhradní rodinné péče. Kurz bude tvořen následujícími tématy: 1. Etopedie a její místo v soustavě pedagogických a dalších vědních disciplín. 2. Vymezení základních pojmů z oblasti poruch chování. 3. Členění poruch chování a jejich klasifikace. 4. Řešení ústavní a ochranné výchovy v České republice. 5. Zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy. 6. Současná legislativa k ústavní a ochranné výchově a preventivně výchovné péči ve školských zařízeních. Náhradní rodinná péče. 7. Institut sociálně právní ochrany dětí, orgány sociálně právní ochrany dětí a jejich úloha v systému edukace dítěte s diagnostikovanou poruchou chování. 8. Primární prevence rizikových jevů ve školním prostředí ve vztahu k poruše chování. Systém prevence ve školách a školských zařízeních. 9. Služby sociální prevence ve vztahu k problematice překonání nepříznivé sociální situace a eliminace vzniku a šíření společensky nežádoucích jevů. 10. Vymezení základních pojmů v oblasti adiktologie. 11. Klasifikace návykových látek dle MKN-10. 12. Minimalizace zdravotních a sociálních rizik osob závislých na návykových látkách.
Poslední úprava: Tirpák Jan, PhDr. PaedDr. Ing., Ph.D., MBA (10.09.2022)
Cíl předmětu

Předmět je zaměřen na vybrané cílové skupiny s důrazem na problematiku člověka s poruchou chování.

Poslední úprava: Tirpák Jan, PhDr. PaedDr. Ing., Ph.D., MBA (25.09.2024)
Deskriptory

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 30 hodin

·         zpracování úkolů a příprava na semináře 50 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem

Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (06.09.2023)
Literatura

Povinná literatura:

  1. Fischer, S. Sociální patologie. Propedeutika. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2006. ISBN 80-7044-812-1.
  2. Fischer, S., Škoda, J. Sociální patologie. Závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
  3. Kaleja, M. Základy etopedie. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-271-5.
  4. Kaleja, M. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-396-5.
  5. Kalina, K. a kol. Základy klinické adiktologie. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1411-0.
  6. Kalina, K. a kol. Drogy a drogové závislosti 1, 2 – mezioborový přístup. Praha: Úřad vlády, 2003. ISBN 80-86734-05-06.
  7. Matějček, Z. a kol. Náhradní rodinná péče. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-304-8.

Doporučená literatura:        

  1. Helus, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-4674
  2. Kaleja, M. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0.
  3. Kalina, K. a kol. Klinická adiktologie. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-4331-8.
  4. Miovský, M. a kol. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: SCAN, 2010. ISBN -978-80-87258-47-7.        
  5. Mühlpachr, P. Sociální patologie. Brno: PedF MU, 2001.                                                                            
  6. Škoda, J., Fischer, S. Sociální patologie. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2781.
  7. Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách
  8. Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí
  9. Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník
  10. MŠMT ČR. Metodická doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže: https://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/metodicke-dokumenty-doporuceni-a-pokyny
Poslední úprava: Tirpák Jan, PhDr. PaedDr. Ing., Ph.D., MBA (10.09.2022)
Podmínky zakončení předmětu
- ústní (písemná) zkouška v rámci vypsaných okruhů otázek, případně další požadavky dle pokynů vyučujícího
Poslední úprava: Tirpák Jan, PhDr. PaedDr. Ing., Ph.D., MBA (10.09.2022)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK