|
|
|
||
Cílem předmětu je poskytnout studentům souhrnný vhled do oblasti speciální pedagogiky zaměřené na člověka se zrakovým postižením. Poskytnout základní informace o etiologii zrakových vad, psychickém dopadu při ztrátě zraku; Představit možnosti sociální rehabilitace. Předmět je obsahově zaměřen na problematiku člověka se zrakovým postižením. Upozorňuje na mýty a předsudky na straně intaktní majority i na straně postižených osobností. Objasňuje typy a stupně zrakových vad, uvádí výskyt a etiologii vad. Přináší informace z anatomie, fysiologie, a patofysiologie zrakového vnímání, Poskytuje orientaci v systému péče o zrakově postižené v ČR, jejich vzdělávání ve školách pro zrakově postižené a v rámci inkluzivního vzdělávání v MŠ, ZŠ, SŠ a VŠ. Otevírá problémy oslepnutí, jako zátěžové změny v psychosociální rovině
Obsah:
1. Člověk se zrakovým postižením, mýty, předsudky a zrakový handicap.
2. Zrakové vady – typy a stupně zrakových vad, senzorická deprivace, informační deficit. Výskyt a etiologie vad.
3. Anatomie, fysiologie a patofysiologie zrakového vnímání, vybrané diagnózy.
4. Stupně zrakového postižení.
5. Systém péče o zrakově postižené v ČR (Centrum zrakových vad, raná péče, speciální mateřské školy, SPC).
6. Inkluzivní vzdělávání v MŠ a ZŠ, základní škola pro zrakově postižené.
7. SPC v rámci inkluzivního vzdělávání.
8. Středoškolská studia, možnosti a podmínky vysokoškolského studia,
9. Tyfloservis o.p.s., Rehabilitační a rekvalifikační středisko Praha Dědina, Domov pro zrakově postižené seniory Praha Palata, Brno Chrlice.
10. Oslepnutí jako zátěžová změna v psychosociální rovině. Informační deficit při chybění vizuálních informací.
11. Prostorová orientace a samostatný pohyb, mobilita.
12. Sebeobsluha, její oblasti, možnosti rozvoje sebeobslužných dovedností osob se zrakovým postižením.
Poslední úprava: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (07.09.2022)
|
|
||
Studující rozumí možnostem edukace studentů se zrakovým postižením. Zná základní principy vzdělávání studentů se zrakovým postižením. Poslední úprava: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 24 hodin · cvičení 12 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 30 hodin · zpracování úkolů a příprava na semináře 50 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (06.09.2023)
|
|
||
Aktivní účast na seminářích, průběžné plnění zadaných úkolů. Podmínky plnění seminářů budou představeny při prvním setkání. Ústní pohovor. Okruhy zkoušení: Kategorizace zrakového postižení. Osobnost a zrakový handicap Zrakové funkce, vývoj zrakového vnímání Zrakové vady dětského věku. Projevy zrakových vad s hlediska speciálně pedagogické diagnostiky Reedukace zraku Kompenzace - rozvoj náhradních smyslů Braillovo bodové písmo Výtvarná výchova a rozuvoj hmatového vnímání Rozvoj sebeobsluhy Prostorová orientace a samostatný pohyb Podpůrná opatření Metodika práce asistenta pedagoga SPC Raná péče Poradenská zařízení sociální rehabilitace Poslední úprava: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (05.09.2023)
|
|
||
HAMADOVÁ, P.; KVĚTOŇOVÁ, L.: NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-159-1. KVĚTONOVÁ,L.; ŠUMNÍKOVÁ,P.: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se zrakovým postižením. PedF UK, 2022. ISBN 9788076033375. Katalog podpůrných opatření - zrakové postižení http://katalogpo.upol.cz/zrakove-postizeni-nebo-oslabeni-zrakoveho-vnimani/uvod/ Doporučená literatura: ŠUMNÍKOVÁ, P. Možnosti prostorové orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením.Praha: Pedagogická fakulta UK, 2018 s. 176. ISBN: 978-80-7603-005 VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-053-x. VÍTKOVÁ, M.(ed). Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3 Poslední úprava: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (05.09.2023)
|
|
||
Orientace v problematice na základě prostudované literatury, schopnost číst Braillovo bodové písmo zrakem. Poslední úprava: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (05.09.2023)
|
|
||
Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE dostupné na: https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=695 Název kurzu: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se zrakovým postižením https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7583 vstup pro hosty klíčem Poslední úprava: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (05.09.2023)
|
|
||
Studující popíše cílové skupiny studentů se zrakovým postižením. Interpretuje různé způsoby edukace. Chrarakterizuje na konkrétních příkladech společenské stereotypy, průběh socializace a vzdělávání žáků se zrakovým postižením. Dokáže popsat rozdíly v situacích rodiny s vrozeným a získaným postižením. Poslední úprava: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|