|
|
|
||
Kurz na navazuje a rozšiřuje poznatky získané v kurzu Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s MP I. Po úspěšném absolvování student dokáže vysvětlit měnící se paradigma mentálního postižení, orientuje se v lidsko-právních dokumentech, umí vysvětlit teoretická východiska podpory člověka s MP ve všech oblastech jeho života a dokáže je aplikovat v praxi.
Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (06.02.2022)
|
|
||
BAZALOVÁ, B. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Vydání 1. Praha: Portál, 2014. 184 s. ISBN 978-80-262-0693-4 BAZALOVÁ,B. Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. Vydání 1. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 287 s. ISBN 978-80-210-5930-6 Bernoldová, J., Strnadová, I., &Adamčíková, Z. (2019). Ženy s mentálnímpostižením v roli matek. [In English: Womenwithintellectualdisabilities in the role ofmothers]. Praha: Karolinum a Nakladatelství Pedagogické Fakulty. ISBN 9788024643298. ČADILOVÁ, V., JŮN, H., THOROVÁ, K. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 248 s. ISBN 978-80-7367-319-2 ČERNÁ, M., ŠIŠKA a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vydání druhé. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. 222 stran. ISBN 978-80-246-3071-7. EISNER, P., VENGLÁŘOVÁ. Sexualita osob s postižením a znevýhodněním: Příručka pro pracovníky v sociálních službách a zdravotnických zařízeních. Praha: Portál, 2013.978-80-262-0373-5 MATOUŠEK, O. Sociální služby. Praha: Portál 2015. ISBN 978-80-7367-310-9 9-1. SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi s postižením. Vydání l. Praha: Portál, 2010. 160 s. ISBN 978-80-7367-691-9 ŠIŠKA, J. Mimořádná dospělost: edukace člověka s mentálním postižením v období dospělosti. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005. 100 s. ISBN 80-246-0992-4. ŠIŠKA, J. Děti s mentálním postižením. Šance dětem. https://sancedetem.cz/deti-s-mentalnim-postizenim VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd.5., rozšířené a přepracované. Praha: Portál, 2012. 870 s. ISBN 978-80-262-0225-7. VALENTA, M. a kol. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. 349 s. Psyché. ISBN 978-80-247-382 VALENTA, M. et al. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. Vyd.5., aktualizované a rozšířené vyd. Praha: Parta, 2013. 495 s. ISBN 978-80-7320-187-6. VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3829-1. ZEZULKOVÁ, E. Rozvoj komunikační kompetence žáků s lehkým mentálním postižením. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. 174 s. ISBN 978-80-7464-395-8 Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (06.02.2022)
|
|
||
1. Paradigma postižení/disabtibility, vymezení pojmů/modelů postižení, význam a aplikační možnosti pro teorii praxi pomáhajících profesí včetně SPPG v kontextu MP.
2. Úmluva o právech osob se zdravotním postižením OSN 2006, významné oblasti/články Úmluvy z hlediska života občanů s MP, postavení Úmluvy v právním řádu ČR, orientace v aktuálním stavu naplňování Úmluvy v ČR a ve strategických dokumentech.
3. Downův syndrom, etiologie a incidence; zdravotní, psychosociální a a edukační specifika DS a jejich důsledky pro vzdělávání.
4. Psychosociální a edukační specifika MP, sexualita.
5. Podpora osob s mentálním postižením v rámci sociální služeb, východiska a poslání sociálních služeb v kontextu MP, druhy sociálních služeb relevantních pro jedince s MP; deinstitucionalizace, vymezení pojmu, hodnoty, proces.
6. Plánování (podpory) zaměřené na člověka – východiska, metoda, facilitátory s bariéry funkčního ind. plánování.
7. Komunikace a komunikační specifika u MP, AAK – zásady, metody prostředky.
8. Mezinárodní osobnosti v podpoře osob s MP a jejich rodin, trendy, historické milníky v mezinárodní perspektivě.
9. Tranzice – přechod ze školy do dospělosti, podpora jedince s MP při získávání a udržení zaměstnání, významy pracovního uplatnění pro člověka s MP a pro společnost, úloha a opatření státu ve vztahu k občanům se zdravotním postižením, metoda podporované zaměstnávání. Seminář: Kontext MP/PAS, MP2 Studenti zpracují rešerši ke zvolenému tématu, resp. otázce. Zdroje budou pouze články publikované v odborných peer-reviewed journals Každá prezentace bude mj. obsahovat: · Zkoumaný problém · Použité výzkumné metody · Výsledky · Doporučení pro teorii a praxi Délka prezentace cca 15 minut + diskuze. Poslední úprava: Šiška Jan, doc. PhDr., Ph.D. (16.02.2023)
|
|
||
Aktivní účast ve výuce (semináře - min. 70%), Úspěšné splnění seminárních úkolů je podmínkou přihlášení ke zkoušce. Písemná zkouška Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (06.02.2022)
|