|
|
|
||
Předmět se zabývá základními informacemi speciální pedagogiky znevýhodněného člověka s narušenou komunikační schopností a znevýhodněného člověka se sluchovým postižením. Jsou reflektovány současné názory na obor logopedie a surdopedie a mezioborovou spolupráci s odborníky dalších vědních oborů. Studenti se seznámí s odbornou literaturou naší i zahraniční provenience. Cílem předmětu je seznámit studenty s vývojem i současnými názory na obor logopedie a surdopedie, s organizací poskytování logopedické a surdopedické intervence,a to v oblasti školství, zdravotnictví a sociální sféře i v dalších nestátních organizacích. Studenti získají poznatky o profesi logopeda a surdopeda a jejich spolupráci s dalšími odborníky v oblasti pedagogiky, speciální pedagogiky, psychologie, medicínských oborů. V rámci seminářů budou studenti aktivně reflektovat zásadní témata předmětu, budou pracovat s vybranými logopedickými a surdopedickými publikacemi.
Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (22.02.2025)
|
|
||
Výuka bude probíhat prezenční formou. Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (26.01.2024)
|
|
||
- ke splnění podmínek předmětu je potřebné plnění úkolů, zadaných v rámci seminářů, aktivní účast na seminářích; - zkouška formou písemného testu (k úspěšnému splnění je třeba 80% správných odpovědí) Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (22.02.2025)
|
|
||
ALLEN, K. E., MAROTZ, L.R.Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4. DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopaedia clinica, 2001. ISBN 80-902536-2-8. HÁDKOVÁ, K. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2016. ISBN978-80-7290-619-2. HÁDKOVÁ, K. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2012. ISBN 978-80-7290-618-5. HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení – úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 987-80-262-0084-0. HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 2.díl. Praha: FRPSP, 1998. ISBN 80-7216-075-3. KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha:Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9. KLENKOVÁ, J., BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOV, I. Kapitoly pro studenty logopedie. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-229-1. další studijní zdroje budou doporučovány v průběhu seminářů Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (22.02.2025)
|
|
||
Kurz bude tvořen následujícími tématy: Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (22.02.2025)
|
|
||
Studující (se) dokáže: - terminologicky vymezit pojem logopedie, surdopedie a předmět jeho zájmu, - vyjmenovat rezorty, v nichž je poskytována surdopedická a logopedická intervence v České republice, - vymezit činnost surdopeda, logopeda, - terminologicky vymezit komunikaci, její verbální a neverbální složku, - terminologicky vymezit jazyk, řeč - vyjmenovat a popsat sluch, sluchové orgány, - uvést klasifikaci sluchových vad, diagnózu a diferenciální diagnózu sluchových vad, kompenzační pomůcky, - terminologicky vymezit a charakterizovat jednotlivé druhy narušené komunikační schopnosti, - uvést klasifikaci, etiologii a symptomatologii jednotlivých druhů narušené komunikační schopnosti. Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (22.02.2025)
|