PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika - člověk s MP - OPBP3S106A
Anglický název: Special education of persons with mental disabilities
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 80 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPBP3S307A
Anotace -
Studenti si osvojí přehled o východiscích a přístupech v podpoře jedinců s mentálním postižením v kontextu psychosociálních a kognitivních zvláštností MP. Po úspěšném ukončení kurzu si orientují v mezinárodní terminologii, v etiologií mentálního postižení, klasifikaci a trendech. Cílem předmětu je rozvíjet u studentů kritické, samostatné myšlení, vystihovat proměny postavení člověka s mentálním postižením ve společnosti, jejich příčiny a důsledky pro teorii a praxi speciální pedagogiky a dalších pomáhajících profesí. Součásti výuky budou diskuze ve skupinách k určeným otázkám. Students will acquire an overview of the pillars and approaches in the support of individuals with mental disabilities in the context of psychosocial and cognitive peculiarities of MP. After successful completion of the course, they become familiar with international terminology, etiology of mental disability, classification, and trends. The aim of the course is to develop critical, independent thinking in students, and to describe changes in the position of people with mental disabilities in society, their causes, and consequences for the theory and practice of special education and other helping professions. Part of the lesson will be discussions in groups on specific questions.
Poslední úprava: Šiška Jan, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Cíl předmětu

dp

Poslední úprava: Šiška Jan, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Literatura

ŠIŠKA, J., BEADLE-BROWN, J. (2021).  The Development, Conceptualisation and Implementation of Quality in Disability Support Services. Karolinum. 

ČERNÁ, M., ŠIŠKA, J., STRNADOVÁ, I., TITZL, B., KAINOVÁ, T. Česká psychopedie. Praha: Portál, 2015, ISBN 978-80-246-1565-3.

HANÁK, P. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s mentálním postižením nebo s oslabením kognitivního výkonu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4452-9.

ŠIŠKA, J., BROWN-BEADLE, J. The development, conceptualisation and implementation of quality in disability support services. Prague: Karolinum Press, 2021. ISBN 978-80-246-4953-5.

VALENTA, M., MULLER, O. Psychopedie, teoretické základy a metodika. Olomouc: 2013. ISBN 978-80-7320-.

ŠIŠKA, J., BEADLE-BROWN, J., KÁŇOVÁ, Š., ŠUMNÍKOVÁ, P. Social Inclusion through Community Living: Current Situation, Advances and Gaps in Policy. In Practice and Research. SocialInclusion, 6(1), 94-109. 2018.

FRANIOK, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením: (inkluzivní vzdělávání s přihlédnutím k žákům s mentálním postižením). Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7368-150-1

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

VALENTA, M., MICHALÍK, J:, LEČBBYCH, M: a kol.:  Mentální postižení v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada 2012. ISBN 9978-80-247-3829-1

ZGOLA, J., M. Úspěšná péče o člověka s demencí. Praha: Grada 2003. ISBN 80-247-0183-9

ČADILOVÁ,V., JÚN, H., THOROVÁ, K. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Praha: Portál 2007. ISBN 978-80-7367-319-2

Poslední úprava: Šiška Jan, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Sylabus

Kurz je tvořen následujícími tématy:

 

1.    Paradigma postižení – medicínský, sociální, bio-psycho-sociální model resp. ekologický model, předsudky a stereotypy vztahující se k MP.

2.    Inteligence, definice mentálního postižení (MP) v historické perspektivě a v současnosti, vymezení MP podle AAIDD, MKN, Klasifikace MP, trendy v klasifikaci; měnící se pojmosloví. 

3.    Incidence a rozložení MP v populaci, etiologie mentálního postižení.

4.    Downův syndrom, etiologie, psychosomatické zvláštnosti a z nich vyplývající doporučení pro praxi.

5.    Postavení člověka s postižením, resp. s mentálním postižením v právním řádu ČR: lidsko-právní východiska, vzdělávání, zaměstnanost, sociální sféra - sociální služby

6.    UN CRPD, strategické dokumenty ČR týkající se postižení a orientace v hlavních tématech – vzdělávání, deinstitucionalizace aj.

7.    Psychosociální, edukační specifika mentálního postižení, aplikace do praxe.

8.    Komunikace, vybrané metody a prostředky

9.    Podpora zaměřená na člověka/individuální plánování – východiska a strategie.

10. Trendy a milníky ve vzdělávání a podpoře osob s MP v multidisciplinárním přístupu.  

 

The course consists of the following topics:

1. Disability paradigm – medical, social, bio-psycho-social model or ecological model, prejudices, and stereotypes related to MP.

2. Intelligence, the definition of intellectual disability (ID) from a historical perspective and at present, the definition of intellectual disability according to AAIDD, ICD, Classification of intellectual disability, trends in classification; changing terminology.

3. Incidence and distribution of MP in the population, etiology of mental disability.

4. Down's syndrome, etiology, psychosomatic peculiarities, and recommendations for practice resulting from them.

5. Status of a person with a disability, or with mental disabilities in the legal system of the Czech Republic: human-legal principles, education, employment, social sphere - social services

6. UN CRPD, strategic documents of the Czech Republic regarding disability and orientation in the main topics – education, deinstitutionalization, etc.

7. Psychosocial, educational specifics of mental disability, application in practice.

8. Communication, selected methods and means

9. Person-centred support/individual planning – approaches and strategies.

10. Trends and milestones in the education and support of people with ID in a multidisciplinary approach.

Poslední úprava: Šiška Jan, doc. PhDr., Ph.D. (04.10.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Vypracování zprávy z analýzy stavu implementace o právech se zdravotním postižením OSN v kontextu života osob mentálním postižením dle zadání.

Získané znalosti budou ověřeny písemnou examinací formou on-line testu. Zkouška proběhne v určené učebně fakulty na vlastním zařízení studenta s funkčním internetovým připojením. 

Poslední úprava: Šiška Jan, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Výsledky učení

Studující:

  • charakterizuje význam a specifika celoživotního učení v kontextu osob se zdravotním postižením, 
  • interpretuje význam a stragie podpory člověka se zdravotním postižením v terciárním vzdělávání v zaměstnávání,
  • vysvětlí postavení člověka se zdravotním postižením z hlediska lidských práv a svéprávnosti, 
  • aplikuje východiska a kritéria kvality v oblasti sociálních služeb.
Poslední úprava: Šiška Jan, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK