PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s MP II. - OPBP1S158B
Anglický název: Special education of persons with intellectual disability II
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
Prerekvizity : OPBP1S148A, OPBP1S153A
Záměnnost : OBPS18021, OBPS18914
Anotace -
Studenti získají přehled o východiscích a přístupech v podpoře jedinců s mentálním postižením v kontextu psychosociálních a kognitivních zvláštností. Osvojí si základní terminologii, seznámí se s etiologií mentálního postižení. Cílem předmětu je rozvíjet u studentů kritické, samostatné myšlení, vystihovat proměny postavení člověka s mentálním postižením ve společnosti, jejich příčiny a důsledky pro teorii a praxi speciální pedagogiky a dalších pomáhajících profesí.
Poslední úprava: Šiška Jan, doc. PhDr., Ph.D. (20.02.2023)
Deskriptory -

Výuka probíhá standardní prezenční formou dle rozvrhu.  Pouze v případě mimořádných okolností (plošný zákaz prezenční výuky) by byla výuka realizována na platformě MS Teams.

Poslední úprava: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (03.02.2022)
Literatura -

ČERNÁ, M., ŠIŠKA, J., STRNADOVÁ, I., TITZL, B., KAINOVÁ, T. Česká psychopedie. Praha: Portál, 2015, ISBN 978-80-246-1565-3.

HANÁK, P. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s mentálním postižením nebo s oslabením kognitivního výkonu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4452-9.

ŠIŠKA, J., BROWN-BEADLE, J. The development, conceptualisation and implementation of quality in disability support services. Prague: Karolinum Press, 2021. ISBN 978-80-246-4953-5.

VALENTA, M., MULLER, O. Psychopedie, teoretické základy a metodika. Olomouc: 2013. ISBN 978-80-7320-.

ŠIŠKA, J., BEADLE-BROWN, J., KÁŇOVÁ, Š., ŠUMNÍKOVÁ, P. Social Inclusion through Community Living: Current Situation, Advances and Gaps in Policy. In Practice and Research. SocialInclusion, 6(1), 94-109. 2018.

FRANIOK, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením: (inkluzivní vzdělávání s přihlédnutím k žákům s mentálním postižením). Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7368-150-1

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

VALENTA, M., MICHALÍK, J:, LEČBBYCH, M: a kol.:  Mentální postižení v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada 2012. ISBN 9978-80-247-3829-1

ZGOLA, J., M. Úspěšná péče o člověka s demencí. Praha: Grada 2003. ISBN 80-247-0183-9

ČADILOVÁ,V., JÚN, H., THOROVÁ, K. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Praha: Portál 2007. ISBN 978-80-7367-319-2

MATOUŠEK, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0213-4.

JŮN, H. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách. Praha: Portál, 2009.ISBN 978-80-7367-590-5.

MICHALÍK, J. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění- obecná část.Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7.

VALENTA, M.; PETRÁŠ, P. et al. Metodika práce se žákem s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3380-6.

Poslední úprava: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (03.02.2022)
Požadavky ke zkoušce -

Zkouška:

1) forma online testu. Student si přinese ke zkoušce notebook s funkčním připojením k fakultní internetové síti. 

2) rozprava k dvěma anotacím dvou odborných článků k tématu mentální postižení /intellectual disability/. Půjde o podobně tematicky články publikované v zahraničních peer-reviewed journals. Student přinese anotace písemně zpracované v rozsahu 500 slov jeden článek.

Poslední úprava: Šiška Jan, doc. PhDr., Ph.D. (16.02.2023)
Sylabus -

1.     Paradigma postižení/disabtibility, vymezení pojmů/modelů postižení, význam a aplikační možnosti pro teorii praxi pomáhajících profesí včetně SPPG v kontextu MP.

 

2.     Úmluva o právech osob se zdravotním postižením OSN 2006, významné oblasti/články Úmluvy z hlediska života občanů s MP, postavení Úmluvy v právním řádu ČR, orientace v aktuálním stavu naplňování Úmluvy v ČR a ve strategických dokumentech.

 

3.     Downův syndrom, etiologie a incidence; zdravotní, psychosociální a a edukační specifika DS a jejich důsledky pro vzdělávání.

 

4.     Psychosociální a edukační specifika MP, sexualita.

 

5.     Podpora osob s mentálním postižením v rámci sociální služeb, východiska a poslání sociálních služeb v kontextu MP, druhy sociálních služeb relevantních pro jedince s MP; deinstitucionalizace, vymezení pojmu, hodnoty, proces.

 

6.     Plánování (podpory) zaměřené na člověka – východiska, metoda, facilitátory s bariéry funkčního ind. plánování.

 

7.     Komunikace a komunikační specifika u MP, AAK – zásady, metody prostředky.

 

8.     Mezinárodní osobnosti v podpoře osob s MP a jejich rodin, trendy, historické milníky v mezinárodní perspektivě.

 

9.     Tranzice – přechod ze školy do dospělosti, podpora jedince s MP při získávání a udržení zaměstnání, významy pracovního uplatnění pro člověka s MP a pro společnost, úloha a opatření státu ve vztahu k občanům se zdravotním postižením, metoda podporované zaměstnávání.

Poslední úprava: Šiška Jan, doc. PhDr., Ph.D. (16.02.2023)
Podmínky zakončení předmětu -

Předmět je ukončen zkouškou. Zkouška bude formou testu a posouzením zadaných požadavků ke zkoušce.

Poslední úprava: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (03.02.2022)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK