|
|
|
||
Cílem kurzu je seznámit studenty s psychomotorickým a řečovým vývojem dětí, s vývojem schopností a dovedností v jednotlivých jazykových rovinách, aby získali přehled o vývoji foneticko-fonologické, lexikálně-sémantické, morfologicko-syntaktické i pragmatické roviny, aby se připravili teoreticky a získali praktické zkušenosti a dovednosti v oblasti ovlivňování a stimulování řečového vývoje dětí v raném a předškolním věku. Seznámení s diagnostickými metodami, přístupy a materiály v jednotlivých oblastech vývoje řeči a jazyka. V rámci seminářů budou studenti aktivně zapojeni do nácviku postupů korekce artikulace, možností využití myofunkční terapie. Samostatně se zaměří na zpracování materiálů, které využijí v rámci oborové praxe na logopedických pracovištích.
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodin. Přímá výuka: · přednášky 12 hodin · cvičení 24 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 30 hodin - seminární práce 30 hodin · zpracování úkolů a příprava na semináře 26 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem Výuka bude probíhat prezenční formou. Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
|
|
||
- aktivní účast v seminářích, plnění a prezentace zadaných seminárních aktivit - tvorba materiálů, které bude možné využít v rámci odborných praxí při diagnostice i terapii narušené komunikační schopnosti - zpracování písemné semestrální práce na zadané téma - ověřování získaných znalostí formou průběžných testů - závěrečný písemný test a ústní zkouška Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
|
|
||
Povinná literatura: KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9 BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: ComputerPress, 2011. ISBN NEUBAUER, K. Artikulace a fonologické rozlišení hlásek. Nakladatelství Tobiáš, 2011. ISBN 978-80-7311-118-2 Doporučená literatura: DURDILOVÁ, L., KLENKOVÁ, J. Hodnoceníslovnízásobydětípředzahájenímškolnídocházky. Praha:UK,Pedagogickáfakulta, 2014, ISBN 978-80-7290-770-0. KLENKOVÁ, J. KOLBÁBKOVÁ, H. Diagnostika předškoláka. MC nakladatelství, 2013, 1. dotisk. EAN 8594042250261. KRAHULCOVÁ, B. Dyslalie - patlavost. Praha: Beakra, 2007. ISBN 978-80-903863-0-3. KRČMOVÁ, M.Poruchy řeči. In: KARLÍK, P., NEKULA, M., PLESKALOVÁ, J. (eds.), CzechEncy - Nový encyklopedický slovník češtiny. 2017. URL: https://www.czechency.org/slovnik/PORUCHY ŘEČI Krčmová, M. Fonetika a fonologie, 2009 (http://is.muni.cz) POKORNÁ, J., VRÁNOVÁ. M. Přehled české výslovnosti. Praha: Portál 2007. 978-80-7367-169-3. SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4240-3 další odborné zdroje budou studentům doporučovány v průbůěhu seminářů Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
|
|
||
Obsah: 1. Vývoj dětské řeči. Stadia a etapy ve vývoji řeči. 2. Anatomie a fyziologie mluvních orgánů. Hlásky českého jazyka – tvorba samohlásek a souhlásek. 3. Narušený vývoj řeči, klasifikace, názory odborníků. 4. Vývoj foneticko-fonologické roviny. Obtíže ve vývoji artikulace jednotlivých hlásek,myofunkční obtíže, metodika korekce hlásek. Využití myofunkční terapie. 5. Řečová dyspraxie. 6. Vývoj lexikálně-sémantické roviny. 7. Vývoj morfologicko-syntaktické roviny. 8. Rovina pragmatická. 9. Diagnostika vývoje řeči v jednotlivých jazykových rovinách, možnosti využití diagnostických materiálů. 10. Metody, techniky a přístupy využívané při stimulaci a ovlivňování řečového vývoje. Pomůcky a materiály při logopedické intervenci u dětí v raném a předškolním věku. Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (26.04.2023)
|