|
|
|
||
Cílem předmětu je umožnit studentům získat přehled o nejdůležitějších onemocněních a postiženích, s nimiž se jako budoucí speciální pedagogové mohou setkávat a tudíž budou vyžadovat i jejich spoluúčast na komplexním léčebném procesu a poskytované podpoře. Předmět zahrnuje soubor vybraných tematických okruhů, které zahrnují nejdůležitější klinické jednotky a onemocnění týkající se dětského lékařství s ohledem na budoucí profil absolventů studia speciální pedagogiky. Zdůrazňuje oblasti, které se promítají do vývojové problematiky dítěte a mají vliv na jeho psychosomatický vývoj, a to od okamžiku narození do ukončení období dětského věku, resp. adolescence. Důraz je kladem na patologické procesy a syndromy, které výrazněji ovlivňují přirozený zdravý růst a vývoj jedince. V rámci seminářů si student osvojí základy první pomoci v rámci zásad péče a podpory dítěte s postižením.
Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (26.04.2020)
|
|
||
Studující se seznámí se základní medicínskou terminologií. Důraz je kladem na patologické procesy a syndromy. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (20.09.2024)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 24 hodin · cvičení 12 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 10 hodin · seminární práce 20 hodin · zpracování úkolů a příprava na semináře 48 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (10.02.2022)
|
|
||
Aktivní účast na seminářích (min. 70%), zkouška - písemný test (v případě neúspěchu dva opravné pokusy). Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (11.09.2023)
|
|
||
Povinná literatura: KOPECKÝ, M., CICHÁ, M. Somatologie pro učitele. Olomouc : UP, 2005. 263 s. ISBN 80-244-1072-9. KOTULÁN, J. (ed.) Základy zdravotních nauk pro pedagogy. Brno: MU, 1999. MRZENA, B. Pediatrie: vybrané kapitoly pro studující speciální pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Brno: Paido, 2009. 109 s. ISBN 978-80-7315-182-9. ŠMARDA a kol. Biologie pro psychology a pedagogy. Praha: Portál, 2004. 422 s. ISBN 978-80-7367-343-7. SCHREIBER, M. a kol. Funkční somatologie. Praha : H&H, 2007. 468 s. ISBN 80-86022-28-5. TŮMA, S., HOŘÁK, J. Vrozené anomálie diagnostikované zobrazovacími metodami v dětském věku. Jinočany: H&H, 1995. ISBN 80-85787-67-9. ZAHÁLKOVÁ, M. Pediatrie pro speciální pedagogy. Brno: MU, 2000. ISBN 80-210-2327-9.
Doporučená literatura: KÁBRT, J., KÁBRT, J. Lexicon medicum. Třetí, doplněné a přepracované vydání. Praha: Galén, 2015. ISBN 978-80-7492-200-8. KAPOUNEK, B., KAPOUNEK,A. Ortopedie a neurologie pro speciální pedagogy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. ISBN 80-7066-073-2. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (26.04.2020)
|
|
||
Obsahové vymezení:
Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (26.04.2020)
|
|
||
Studující rozumí základní lékařské terminologii. Dokáže se orientovat v základních onemocněních, rozlišit druhy nemocí, anomálie a vývojové vady. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (20.09.2024)
|