PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Kombinatorika a teorie grafů pro učitele - OPBM3M043A
Anglický název: Combinatorics and Graph Theory for teachers
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 55 / 55 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Další informace: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3884
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D.
Vyučující: doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D.
Mgr. David Zenkl
Je záměnnost pro: OKBM3M043A
Anotace -
Cílem předmětu je seznámit budoucí učitele se základními pojmy diskrétní matematiky - kombinatoriky a teorie grafů, včetně aplikačních úloh. Po absolvování předmětu by měl být student schopen řešit kombinatorické úlohy na úrovni SŠ (včetně příkladů z matematické olympiády) a aplikovat základní grafové algoritmy. Současně by měl být schopen používat matematický software pro řešení uvedených typů úloh a pro grafické znázornění grafů. Úvod, Dirichletův princip Permutace bez opakování Kombinace bez opakování Variace bez opakování Permutace s opakováním Kombinace s opakováním Variace s opakováním Diskrétní pravděpodobnost Závislé a nezávislé jevy Grafy - základní pojmy Grafové algoritmy I Grafové algoritmy II
Poslední úprava: Jančařík Antonín, doc. RNDr., Ph.D. (28.09.2019)
Deskriptory

Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky  15 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení                  30 minut
Samostudium literatury (za semestr)                   20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)                  20 hodin

Plnění předmětu
Seminární práce 20 hodin

Poslední úprava: Jančařík Antonín, doc. RNDr., Ph.D. (27.01.2022)
Podmínky zakončení předmětu

Student volí ze dvou možných cest plnění:

1. Podmínkou plnění předmětu je průběžná práce v seminářích – zapojení do diskuze, odevzdávání zpětné vazby a průběžné odevzdávání úkolů v LMS Moodle + odevzdání seminární práce zaměřené na grafové algoritmy.

2. Podmínkou plnění je napsání testu z kombinatoriky a diskrétní pravděpodobnosti a odevzdání seminární práce zaměřené na grafové algoritmy.

Poslední úprava: Jančařík Antonín, doc. RNDr., Ph.D. (26.01.2025)
Literatura

M. Kubesa. Základy diskrétní matemtatiky. Plzeň: UČU, 2011. Dostupné na: http://mi21.vsb.cz/sites/mi21.vsb.cz/files/unit/zaklady_diskretni_matematiky.pdf

T. Roskovec. Kombinatorika na želvách. Praha: MFF UK, neuvedeno. Dostupné na: https://dl1.cuni.cz/pluginfile.php/286411/mod_resource/content/1/%C5%BEelvy.pdf

P. Hliněný. Základy teorie grafů. Brno: MU, 2010. Dostupné na: https://is.muni.cz/do/1499/el/estud/fi/js10/grafy/Grafy-text10.pdf

A. Večerka. Grafy a grafové algoritmy, Olomouc: UP, 2007. Dostupné na: https://phoenix.inf.upol.cz/esf/ucebni/Grafy_a_grafove_algoritmy.pdf

Poslední úprava: STEHLIKO (10.09.2019)
Sylabus

V předmětu budou probrána následující témata:

  • Dirichletův princip
  • Permutace bez opakování
  • Kombinace bez opakování
  • Variace bez opakování
  • Permutace s opakováním
  • Kombinace s opakováním
  • Variace s opakováním
  • Diskrétní pravděpodobnost
  • Závislé a nezávislé jevy
  • Grafy - základní pojmy
  • Grafové algoritmy I
  • Grafové algoritmy II
Poslední úprava: Jančařík Antonín, doc. RNDr., Ph.D. (27.01.2022)
Studijní opory

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14939

Poslední úprava: Jančařík Antonín, doc. RNDr., Ph.D. (24.02.2023)
Výsledky učení

Proces učení

  1. Studující popíše základní principy skupinové práce a zhodnotí svojí práci ve skupině.
  2. Studující vyjmenuje základní principy efektivního učení matematice a diskutuje jejich užívání ve vlastní přípravě.
  3. Studijící aplikuje metody formativního hodnocení a zpětné vazby na svoji aktivitu ve vyučovací hodině.

Výuka kombinatoriky

        1. Studující popíše základní organizační principy využívané při řešení kombinatorických úloh.
        2. Studující představí základní fáze řešení kombinatorických úloh ve výuce dle teorie G. Polya.
        3. Studující aplikuje základní otázky, které mají být při řešení kombinatorických úloh pokládány na konkrétní úloze.

Dirichletův princip

  1. Studující vysvětlí Dirichletův princip a ilustruje jeho využití na příkladech z praxe.
  2. Studující navrhne různé úlohy využívající Dirichletův princip.

Dirichletův princip

  1. Studující vysvětlí Dirichletův princip a ilustruje jeho využití na příkladech z praxe.
  2. Studující navrhne různé úlohy využívající Dirichletův princip a analyzuje chyby v řešeních.

Permutace bez opakování

  1. Studující odvodí a vysvětlí vzorec pro výpočet permutací bez opakování a aplikuje jej na řešení úloh.
  2. Studující vytvoří různé úlohy na permutace bez opakování a představí alternativní řešení týchž úloh.

Kombinace bez opakování

  1. Studující formuluje a odůvodní vzorce pro kombinace bez opakování a použije je při modelování konkrétních situací.
  2. Studující analyzuje chyby v žákovských řešeních úloh na kombinace bez opakování a navrhne zlepšení.

Variace bez opakování

  1. Studující popíše rozdíl mezi variacemi a kombinacemi bez opakování a vysvětlí jejich využití.
  2. Studující představí různé metody řešení úloh na variace bez opakování a porovná jejich efektivitu.

Permutace s opakováním

  1. Studující definuje permutace s opakováním a vysvětlí, jak se liší od permutací bez opakování.
  2. Studující navrhne didakticky vhodné příklady na permutace s opakováním a odhalí případné chyby v řešeních.

Kombinace s opakováním

  1. Studující vysvětlí princip kombinací s opakováním a demonstruje jeho použití v praxi.
  2. Studující analyzuje řešení úloh na kombinace s opakováním a navrhuje alternativní přístupy.

Variace s opakováním

  1. Studující vysvětlí aplikaci variací s opakováním a porovná je s ostatními kombinatorickými metodami.
  2. Studující vytvoří úlohy na variace s opakováním a navrhne jejich řešení s různými přístupy.

Diskrétní pravděpodobnost

  1. Studující aplikuje základní principy diskrétní pravděpodobnosti na řešení úloh a odůvodní své postupy.
  2. Studující analyzuje chyby v řešeních úloh z diskrétní pravděpodobnosti a navrhne správné řešení.

Závislé a nezávislé jevy

  1. Studující definuje a odliší závislé a nezávislé jevy a aplikuje tyto koncepty při řešení úloh.
  2. Studující prezentuje různé přístupy k řešení úloh týkajících se závislých a nezávislých jevů a porovná jejich výhody.

Grafy - základní pojmy

  1. Studující vysvětlí základní pojmy teorie grafů a aplikuje je při modelování problémů.
  2. Studující analyzuje chyby v interpretaci grafů a představí správné řešení úloh.

Grafové algoritmy

  1. Studující popíše vybrané grafové algoritmy (např. Dijkstrův algoritmus) a vysvětlí jejich aplikace.
  2. Studující navrhne a odůvodní různé přístupy k řešení úloh s grafovými algoritmy a analyzuje jejich efektivitu.

Permutace bez opakování

  1. Studující odvodí a vysvětlí vzorec pro výpočet permutací bez opakování a aplikuje jej na řešení úloh.
  2. Studující vytvoří různé úlohy na permutace bez opakování a představí alternativní řešení týchž úloh.

Kombinace bez opakování

  1. Studující formuluje a odůvodní vzorce pro kombinace bez opakování a použije je při modelování konkrétních situací.
  2. Studující analyzuje chyby v žákovských řešeních úloh na kombinace bez opakování a navrhne zlepšení.

Variace bez opakování

  1. Studující popíše rozdíl mezi variacemi a kombinacemi bez opakování a vysvětlí jejich využití.
  2. Studující představí různé metody řešení úloh na variace bez opakování a porovná jejich efektivitu.

Permutace s opakováním

  1. Studující definuje permutace s opakováním a vysvětlí, jak se liší od permutací bez opakování.
  2. Studující navrhne didakticky vhodné příklady na permutace s opakováním a odhalí případné chyby v řešeních.

Kombinace s opakováním

  1. Studující vysvětlí princip kombinací s opakováním a demonstruje jeho použití v praxi.
  2. Studující analyzuje řešení úloh na kombinace s opakováním a navrhuje alternativní přístupy.

Variace s opakováním

  1. Studující vysvětlí aplikaci variací s opakováním a porovná je s ostatními kombinatorickými metodami.
  2. Studující vytvoří úlohy na variace s opakováním a navrhne jejich řešení s různými přístupy.

Diskrétní pravděpodobnost

  1. Studující aplikuje základní principy diskrétní pravděpodobnosti na řešení úloh a odůvodní své postupy.
  2. Studující vysvětlí základní rozdíly v pojetí pravděpodobnosti v diskrétném a spojitém případě.

Závislé a nezávislé jevy

  1. Studující definuje a odliší závislé a nezávislé jevy a aplikuje tyto koncepty při řešení úloh.
  2. Studující prezentuje různé přístupy k řešení úloh týkajících se závislých a nezávislých jevů a porovná jejich výhody.

Grafy - základní pojmy

  1. Studující vysvětlí základní pojmy teorie grafů a aplikuje je při modelování problémů.
  2. Studující popíše úlohy z praxe, pro jejichž matematický model je vhodné využít grafy.

Grafové algoritmy

  1. Studující popíše vybrané grafové algoritmy (např. Dijkstrův algoritmus) a vysvětlí jejich aplikace.
  2. Studující navrhne a odůvodní různé přístupy k řešení úloh s grafovými algoritmy a analyzuje jejich efektivitu.

 

Poslední úprava: Jančařík Antonín, doc. RNDr., Ph.D. (26.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK