PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Lineární algebra a geometrie - OPBM3M023A
Anglický název: Linear Algebra and Geometry
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/2, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 80 / 70 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Michal Zamboj, Ph.D.
Vyučující: JUDr. Mgr. Filip Beran
PhDr. Jakub Michal
Mgr. Michal Zamboj, Ph.D.
Záměnnost : OPBM4M023A
Je prerekvizitou pro: OPBM3M046A, OPBM3M054A
Je záměnnost pro: OKBM3M023A, OPBM4M023A
Anotace -
Základní kurz zaměřený na vektorové prostory, matice, soustavy lineárních rovnic, determinanty a lineární zobrazení s důrazem na geometrické souvislosti. Předmět, jehož cílem je seznámit posluchače s těmi základními partiemi algebry, teoretické aritmetiky a analytické geometrie, na nichž je jednak založena školská matematika, jednak jsou aparátem pro další matematické disciplíny zařazené do učitelského vzdělání. Vektorové prostory nad tělesem a jejich podprostory, Vlastnosti vektorových prostorů Matice nad tělesem, jejich vlastnosti a operace s nimi Determinant čtvercové matice, metody výpočtu Lineární zobrazení Afinní bodový prostor a jeho podprostory, Afinní zobrazení v E2 Eukleidovský prostor, shodné zobrazení v E2 Podobné zobrazení v E2 Popis a zkoumání útvarů v E2 a E3 analyticky
Poslední úprava: Jančařík Antonín, doc. RNDr., Ph.D. (28.09.2019)
Cíl předmětu

Studující získává základní přehled o hlavních tvrzeních a myšlenkách z oblasti lineární algebry a analytické geometrie.

Studující aplikuje probírané algoritmy, tvrzení a úvahy při řešení obdobných úloh, které byly v rámci kurzu probrány.

Studující odvozuje, zdůvodňuje a dokazuje vybraná tvrzení, která jsou součástí kurzu, stejně tak definuje zavedené pojmy a dokáže uvést adekvátní příklady.

Poslední úprava: Michal Jakub, PhDr. (29.01.2025)
Deskriptory

Příprava na výuku:

  • Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky (samostudium a práce se studijními materiály): 30 minut (spolu 12h za semestr)
  • Doba očekávané přípravy na 1 hodinu cvičení (plnění průběžných úkolů): 45minut (spolu 18h za semestr)

Plnění předmětu:

  • Příprava na průbežný a závěrečný test: spolu 20h
  • Příprava na zkoušku a zkouška: 20h
Poslední úprava: Zamboj Michal, Mgr., Ph.D. (29.01.2022)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínky pro udělení zápočtu:

  • Aktivní účast na cvičeních alespoň 60%, tj. max. 4 absence.
  • Současně: V průběhu semestru se píše 1. zápočtový test (1. ZT), na jeho konci 2. zápočtový test (2. ZT). Za každý z testů je možné získat 50 bodů, celkem 100. Dále jsou průběžně zadávány v Moodle minikvízy po 1 bodu, celkem za semestr za 10. Na splnění zápočtu je třeba získat dohromady alespoň 50 bodů. V případě nepřekonání této hranice možnost jednoho souhrnného opravného pokusu před zkouškovým obdobím.

Zkouška:

  • Zkouška bude provedena písemným testem s následným pohovorem nad řešením a ústním dozkoušením.
  • Bodovoání: Ze zkouškového testu je možné získat 60 bodů, minimální hranice pro postup k ústní zkoušce je 40 bodů; z té je pak možné získat dalších 15 bodů (po 0, 5, 10 nebo 15 bodech). Ze zápočtových testů se dále přenáší polovina bodů, o které byla překročena hranice 50 bodů (tj. 0 až 25), které se přičítají k celkovému výsledku; v případě účasti na opravném zápočtovém testu se přenáší minimální počet, tj. 15 bodů.
  • K řádné zkoušce jsou dva opravné pokusy ve vypsaných termínech.
  • Známky budou přiděleny podle celkového součtu bodů následovně:
    Alespoň 90 bodů: výborně.
    Alespoň 75 bodů a méně než 90: velmi dobře.
    Alespoň 60 bodů a méně než 75: dobře.
    Méně než 60 bodů: neprospěl(a).
Poslední úprava: Beran Filip, JUDr. Mgr. (04.02.2025)
Literatura

KUŘINA, F. 10 geometrických transformací , Prometheus, 2002.
ZLATOŠ, P. Lineárna algebra a geometria, Marenčin PT, Bratislava, 2011.
BARTO, L., TŮMA, J. Lineární algebra, skripta k přednášce na MFF UK, aktuální verze.
VONDROVÁ, N., HEJNÝ, M., JIROTKOVÁ D. Úvod do studia analytické geometrie, Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta, 2005.
SEKANINA, M., BOČEK, L., KOČANDRLE, M., ŠEDIVÝ. J. Geometrie I, Praha: SPN 1986.

Poslední úprava: STEHLIKO (10.09.2019)
Požadavky ke zkoušce

Příslušné vědomosti ze všech tematických okruhů v rozsahu výuky a zadaných studijních pramenů

Poslední úprava: Zamboj Michal, Mgr., Ph.D. (29.01.2022)
Sylabus

Vektorové prostory nad tělesem a jejich podprostory, Vlastnosti vektorových prostorů
Matice nad tělesem, jejich vlastnosti a operace s nimi
Determinant čtvercové matice, metody výpočtu
Lineární zobrazení
Afinní bodový prostor a jeho podprostory, Afinní zobrazení v E2
Eukleidovský prostor, shodné zobrazení v E2
Podobné zobrazení v E2
Popis a zkoumání útvarů v E2 a E3 analyticky

Poslední úprava: Zamboj Michal, Mgr., Ph.D. (29.01.2022)
Studijní opory

K předmětu jsou všechny materiály umisťovány do kurzu v LMS Moodle s názvem Lineární Algebra a Geometrie (https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7753).

V LMS Moodle budou průběžně zveřejňovány studijní materiály a úkoly. 

Poslední úprava: Zamboj Michal, Mgr., Ph.D. (29.01.2022)
Výsledky učení

Studující aplikuje probírané pojmy, algoritmy, tvrzení a úvahy, když s porozuměním řeší obdobné úlohy, které byly v rámci kurzu probrány. V případech, se kterými se nesetkal, studující aplikuje adekvátní teorii.

Studující s porozuměním formuluje, odvozuje, zdůvodňuje a dokazuje ta tvrzení, která byla v rámci kurzu formulována, odvozena, zdůvodněna nebo dokázána, případně ta, u nichž bylo upozorněno na potřebu jejich znalosti. V průběhu odvození, zdůvodnění či důkazu studující dokáže objasnit jednotlivé kroky nebo roli předpokladů. Probíraná tvrzení studující dokáže aplikovat v obdobných situacích jako v rámci kurzu.

Studující definuje pojmy, se kterými se v rámci kurzu pracuje a které byly nově zavedeny. U pojmů uvádí vhodný příklad a protipříklad.

Poslední úprava: Michal Jakub, PhDr. (29.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK