PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Počítačová grafika - OPBI4I022A
Anglický název: Computer Graphics
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 34 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Vladimír Rambousek, CSc.
Prerekvizity : OPBI4I012A
Je prerekvizitou pro: OPBI4I052A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D. (29.08.2023)
Posláním předmětu Počítačová grafika je docílit u studentů pochopení základních principů a způsobů zpracování grafických dat na počítači, a tak vytvořit předpoklady pro efektivní tvůrčí práci s grafickými nástroji a jejich prostřednictvím s grafickými informacemi na počítači. Současně je posláním předmětu navodit základní teoretické a kompetenční zázemí pro další rozvoj ve směru aplikované 3D grafiky, multimediálních aplikací a autorského přístupu k využití grafických dat v různých typech dokumentů. Cíl předmětu Počítačová grafika spočívá v osvojení příslušných poznatků a činností z oblasti počítačové grafiky vztahujících se k teorii počítačové grafiky a zvládnutí práce s grafickými daty a využívání grafických informací s podporou počítače, včetně poznání různých způsobů získávání a úpravy grafických dat a charakteristik příslušných zařízení a programů. Obsahově se předmět orientuje na relevantní teoretické základy počítačové grafiky z oblasti informatiky, fyziky, biologie a psychologie, principy a algoritmy zpracování grafických dat na počítači, parametry digitálního obrazu, zpracování barvy, typy a vlastnosti grafických formátů, aplikace bitmapové a vektorové grafiky, technické vybavení pro zpracování grafiky a programy pro tvorbu a zpracování grafiky.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Vladimír Rambousek, CSc. (24.02.2022)

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky – 15 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení – 25 minut

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe – 0 minut

Samostudium literatury (za semestr) – 3 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr) – 8 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr) – 12 hodin

Plnění předmětu

Seminární práce – 10 hodin

Příprava na zápočet – 5 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška – 15 hodin

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D. (29.08.2023)
  • DANNHOFEROVÁ, J. Velká kniha barev: Kompletní průvodce pro grafiky, fotografy a designéry. Brno: Computer Press, 2015.
  • HASHIMOTO, A., CLAYTON, M. Velká kniha digitální grafiky a designu. Brno: Computer Press, 2009.
  • HUDEC, B., FELKEL, P. Základy počítačové grafiky. Praha: Vydavatelství ČVUT, 2007.
  • HUGHES, J. et al. Computer graphics - principles and practice, 3rd edition. B, Addison-Wesley Publishing, 2013.
  • NAVRÁTIL. P. Počítačová grafika a multimédia. Praha: Computer Media, 2021.
  • PÁSZTO, V., KRIŠOVÁ, Z. Počítačová grafika. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, 2018.
  • SHIRLEY, P., MARSCHNER, S. Fundamentals of Computer Graphics , 3rd edition. Boston:A K Peters, 2009.
  • ŽÁRA, J. a kol. Moderní počítačová grafika: Druhé přepracované vydání. Brno: Computer Press, 2005.
  • Materiály k výuce předmětu ve VLE Moodle.
  • Textové materiály, prezentace a grafické soubory distribuované v průběhu semestru.
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D. (29.08.2023)

TEORETICKÉ ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY

  • Vývoj a směry zpracování grafických informací na počítači
  • Aplikace počítačové grafiky, vizualizace
  • Zpracování grafické informace, analytická a výpočetní geometrie v počítačové grafice,
  • technické a programové vybavení pro zpracování grafiky
  • Fyzikální a percepční vlastnosti světla, jas, odstín, sytost, světlost, barevná teplota
  • Pojem barvy, vnímání světla zrakem, rozlišovací schopnost oka, vnímání jasu, vnímání
  • barev, barevný kontrast
  • Barevné prostory, chromatický diagram, gamut lidského vidění, způsoby vyjádření
  • odstínu barvy, barevné modely, hlavní druhy barevných modelů

GRAFICKÁ DATA

  • Druhy a zdroje grafických dat
  • Metody popisu grafických dat, metoda rastrového popisu, metoda vektorového popisu
  • Bitmapová data, barvový atribut, barevná hloubka, bitový atribut
  • Vektorová data, grafická primitiva, popis objektů, rasterizace
  • PARAMETRY DIGITÁLNÍHO OBRAZU
  • Reprezentace obrazu, digitalizace, kvantování, vzorkování, vzorkovací metody, alias
  • a antialiasing
  • Rozlišení obrazu, rozlišovací schopnost, interpolace
  • Velikost obrazu, barvy, transformace barev, dithering.
  • Jas obrazu, histogram, gamma, transformace jasové stupnice, datový objem

GRAFICKÉ SOUBORY A FORMÁTY

  • Grafické soubory, grafické formáty, struktura grafického souboru
  • Druhy a vlastnosti grafických formátů, oblasti aplikace
  • Komprese dat, kompresní algoritmy a jejich vlastnosti
  • Rastrové (bitmapové) formáty, vektorové formáty, metaformáty

TVORBA A ZPRACOVÁNÍ GRAFIKY

  • Získávání grafických dat, světlocitlivé snímací prvky, skenery, digitální foto
  • Programy pro tvorbu a zpracování grafiky
  • Monitory, projektory
  • Tisk, tiskárny, tisk šedé škály, barevný tisk, barevné separace


PRÁCE S BITMAPOVÝM A VEKTOROVÝM GRAFICKÝM EDITOREM

  • Prostředí programu, dostupné nástroje a funkce
  • Možnosti vytváření bitmapové grafiky, úpravy bitmap, retušování, filtry a masky,
  • změny velikosti, rozlišení a barevnosti
  • Základy tvorby vektorových objektů, manipulace s objekty, úpravy objektů, speciální
  • funkce
  • Pracovní prostředí, uživatelské nastavení, práce s vrstvami, styly a šablonami
  • Import, archivy obrázků, export, konverze, kalibrace, tisk

PRÁCE S GRAFIKOU

  • Úprava a konverze grafických souborů
  • Snímání obrazových předloh, skenování, digitální foto, optické rozpoznávání textů
  • OCR - Optical Character Reading
  • Tvorba animovaných GIF sekvencí
  • Předtisková úprava, tisk
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D. (29.08.2023)

Požadavky k zápočtu:

  • Průběžné plnění úkolů

Zkouška:

  • Zkouška z předmětu Počítačová grafika bude realizována písemnou formou
  • Ve zkoušce se jedná o prokázání příslušné úrovně vědomostí z oblasti zaměření
    předmětu formou testu s tvořenou odpovědí
Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D. (29.08.2023)

Materiály k výuce předmětu ve VLE Moodle.

Textové materiály, prezentace a grafické soubory distribuované v průběhu semestru.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK