Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými kapitolami vývoje divadla a filmu a zároveň nabídnout studentům základní vhled do problematiky interdisciplinárního vztahu literatury a hudby. Seminář není věnován jen metodologickým otázkám, podle možností se snaží upozornit na aktuální repertoár divadelní a filmové scény. Kromě ukázek z divadelních her, filmů a hudebních skladeb zahrnuje návštěvu představení v rámci Festivalu německy mluvících filmů (Das Filmfest) a Pražského divadelního festivalu německého jazyka (Prager Theaterfestival).
Obsah předmětu tvoří okruhy: Tvůrčí postuláty divadla a filmu v porovnání s možnostmi literárního textu. Narativ literárních, divadelních a filmových textů. Analýza konkrétních autorů a děl, porovnání literární a divadelní nebo filmové verze textů. Pozornost je věnována divadelním hrám např. M. Frische, F. Dürrenmatta, T. Bernharda, P. Handkeho, E. Jelinekové aj.
Poslední úprava: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (05.09.2024)
The aim of the course is to introduce students to selected chapters in the development of theatre and film, and to give them a basic insight into the interdisciplinary relationship between literature and music. The seminar will not only focus on methodological issues, but will also, wherever possible, highlight the current repertoire of theatre and film. In addition to studying extracts from plays, films and musical compositions, the course includes visits to performances at the German-language Film Festival (Das Filmfest) and the Prague German-language Theatre Festival (Prager Theaterfestival).
The content of the course includes the following topics: creative postulates of theatre and film in comparison with the possibilities of the literary text. Narrative of literary, dramatic and film texts. Analysis of specific authors and works, comparison of literary and theatre or film versions of texts. Attention will be given to plays by, for example, M. Frisch, F. Dürrenmatt, T. Bernhard, P. Handke, E. Jelinek, etc.
Poslední úprava: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (03.09.2024)
Ziel der Lehrveranstaltung ist es, die Studierenden in ausgewählte Kapitel der Theater- und Filmgeschichte einzuführen und ihnen einen grundlegenden Einblick in das interdisziplinäre Verhältnis von Literatur und Musik zu geben. Das Seminar widmet sich nicht nur methodischen Fragen, sondern soll nach Möglichkeit auch das aktuelle Repertoire von Theater und Film beleuchten. Neben Ausschnitten aus Theaterstücken, Filmen und Musikkompositionen beinhaltet es den Besuch von Aufführungen des deutschsprachigen Filmfestivals (Das Filmfest) und des Prager Theaterfestivals (Prager Theaterfestival der deutschen Sprache). Der Inhalt des Kurses besteht aus folgenden Themen: Kreative Postulate des Theaters und des Films im Vergleich mit den Möglichkeiten des literarischen Textes. Erzählen literarischer, theatralischer und filmischer Texte. Analyse spezifischer Autoren und Werke, Vergleich literarischer und theatralischer bzw. filmischer Versionen von Texten. Der Schwerpunkt liegt auf Theaterstücken, z.B. von M. Frisch, F. Dürrenmatt, T. Bernhard, P. Handke, E. Jelinek u.a.
Poslední úprava: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (03.09.2024)
Cíl předmětu
Studující:
se seznámí s vybranými kapitolami vývoje divadla a filmu,
ovládne jednoduché a výkonné nástroje, jež usnadňují recepci a analýzu divadelních představení a filmů,
získá základní vhled do problematiky interdisciplinárního vztahu literatury a hudby,
pozná aktuální repertoár divadelní a filmové scény,
navštíví představení dle vlastního výběru.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu
Aktivní účast. Prezentace shlednutého divadelního či filmového představení v semináři nebo referát z oblasti interdisciplinárního vztahu literatury a hudby. Docházka min. 70%.
Poslední úprava: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
Literatura
GIER, Albert a Gerold W GRUBER. Musik und Literatur: komparatistische Studien zur Strukturverwandtschaft. 2., veränderte Aufl. New York: P. Lang, 1997. Europäische Hochschulschriften, Bd. 127. ISBN 3-631-31939-8.
VAGET, Hans Rudolf. Seelenzauber: Thomas Mann und die Musik. Frankfurt am Main: S. Fischer, 2006. ISBN 978-3-596-17085-2.
KOLLERITSCH, Otto. Zum Verhältnis von zeitgenössischer Musik und zeitgenössischer Dichtung. Wien: Universal Edition, 1988. ISBN 3-7024-0190-3.
SCHER, Steven P. Literatur und Musik: ein Handbuch zur Theorie und Praxis eines komparatistischen Grenzgebietes. Berlin: E. Schmidt, c1984. ISBN 3503016503.
SIMHANDL, Peter. Theatergeschichte in einem Band. 1. Aufl. Berlin: Henschel, 1996, 520 p. ISBN 3894872616.
ASMUTH, Bernhard. Einführung in die Dramenanalyse. 6., aktualis. aufl. Stuttgart: J.B. Metzler, c2004, viii, 227 s. Sammlung Metzler, Bd. 188. ISBN 3476161889.
BALME, Christopher B. Einführung in die Theaterwissenschaft. 4., durchgesehene Aufl. Berlin: Erich Schmidt, 2008, 214 s. ESV bacics. ISBN 9783503098248.
DENK, Rudolf a Thomas MÖBIUS. Dramen- und Theaterdidaktik: eine Einführung. 2., neu bearbeitete Aufl. Berlin: E. Schmidt, 2010, 239 p. ISBN 3503122494.
Poslední úprava: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (05.09.2023)
Sylabus
1. Das Zusammenspiel von Musik und Text
Literatur und Musik I (Übereinstimmungen auf dem Gebiet der Syntax, auf semantischem Gebiet, textueller und visueller Kontext etc.)
2.
Literatur und Musik II (Grundtypen)
3.
Literatur und Musik III (Vokalmusik, Literarisierung der Musik, Musik in der Literatur)
4. Dramenanalyse I
Aspekte der Dramenanalyse: Figur, Funktionen dramatischer Sprache, Handlung Zeitstruktur, Spannung etc.
5. Dramenanalyse II
Aufführung und Interpretation
6. Literatur und Film
Inhaltsanalyse, Figurenanalyse, Analyse der filmischen Gestaltungsmittel
7. Präsentationen
8. Präsentationen
9. Präsentationen
10. Präsentationen
11. Präsentationen
Poslední úprava: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (03.09.2024)
Výsledky učení
Studující:
získá základní vhled do problematiky interdisciplinárního vztahu mezi literaturou a hudbou,
zevrubně interpretuje text, ve kterém je akcentována zvuková složka jazyka, pojmenuje a typologizuje zvukové básnické prostředky,
vyhledá v textu hudební motivy a přiřadí jim správnou funkci v kontextu hledání jeho smyslu,
určí složky představení, jejich uspořádání a vzájmené vztahy uvnitř inscenace,
ovládá jednoduché a výkonné nástroje, jež usnadňují recepci a analýzu divadelních představení a filmů,
orientuje se na současné divadelní scéně (včetně méně konvenčních a experimentálních divadel),
navštíví vybrané divadelní představení a zanalyzuje je.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)