PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika německého jazyka I - OPBG4G041A
Anglický název: Didactics of the German language I
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 51 / 52 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík Nuc, Ph.D.
Anotace -
Cílem předmětu je v rámci přednášek zprostředkovat studentům základní teoretické poznatky z didaktiky německého jazyka. Záměrem je představení teoretických poznatků didaktiky jako východisek pro praxi učitele stejně jako ujasnění zpětného působení praxe výuky jazyka na její teoretickou reflexi. Obsah předmětu tvoří témata: Předmět zkoumání didaktiky německého jazyka, didaktika jako vědní a studijní disciplína v učitelském vzdělání a její vztah k ostatním vědním oborům. Cíle vyučování němčiny jako cizího jazyka. Didaktické zásady. Závazná a doporučená kurikula pro výuku cizích jazyků. Vývoj vyučování cizích jazyků, didaktické/metodické směry (z pohledu historického), alternativní metody. Tendence vývoje vyučování cizím jazykům v postkomunikativní etapě: výuka zaměřená na žáka, na činnost, na úkoly, na autonomní učení aj.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (22.01.2023)
Cíl předmětu

Studující:

  • vhodně používá terminologii na základě studia odborné literatury, která se týká didaktiky německého jazyka,
  • orientuje se ve vybraných tématech didaktiky německého jazyka,
  • kriticky hodnotí výukové materiály z hlediska požadavků kurikulí a z hlediska možností jejich použití v praxi.
Poslední úprava: Botlík Nuc Tomáš, Mgr. et Mgr., Ph.D. (26.01.2025)
Deskriptory
Celková časová zátěž studenta 90,0
Přidělené kredity 3
Zakončení Z
Přímá výuka
Přednášky: 1
Cvičení: 1
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 45 minut
Samostudium literatury (za semestr) 6 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 18 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 20 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (22.01.2023)
Podmínky zakončení předmětu

- aktivní účast na semináři (80 %)

- tvorba portfolia (průběžné vedení a plnění úkolů v portfoliu) - portfolio je nutné odevzdat elektronicky do MS Teams do 10. 6. 2025

- čtení odborných článků a plnění úkolů zadávaných na seminářích

Poslední úprava: Botlík Nuc Tomáš, Mgr. et Mgr., Ph.D. (12.01.2025)
Literatura

BARKOWSKI, H., KRUMM, H.J. (Hg.) Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Tübingen: Francke (UTB), 2010. ISBN  978-3-8252-8422-0.

BLELL, G., LÜTGE, Ch. Fremdsprachendidaktik und Lehrerbildung – Konzepte, Impulse, Perspektiven. Münster: LIT Verlag, 2012. ISBN 978-3-643-11399-3.

BOTLÍK NUC, T. Didaktika cizích jazyků 2030+ Vybrané aktuální trendy, aplikace a praktické aktivity do výuky. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2025. ISBN 978-80-7603-493-8. 

HENRICI, G., RIEMER, C. Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen. 3. unveränderte Aufl. Band 1, 2. Hohengehren: Schneider Verlag, 2001. ISBN 3-87116-796-7, 3-87116-797-5.

HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků: Úvod do vědního oboru. Praha: ACADEMIA, 2006. ISBN 80-200-1213-3.

KOEPPEL, R. Deutsch als Fremdsprache – Spracherwerblich reflektierte Unterrichtspraxis. 2. Überarb. Aufl. Hohengehren: Schneider Verlag, 2013. ISBN 978-3-8340-1185-5.

KRUMM, H.J., FANDRYCH, Chr., HUFEISEN, B., RIEMER, C. (Hg.) Deutsch als Fremd- und ZweitspracheEin Internationales Handbuch.  Berlin, New York: de Gruyter, 2010. ISBN 978-3-1102-4024-5.

MŠMT. Strategie vzdělávací politiky do roku 2030+. 2020

NEUNER, G., HUNFELD, H. Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts. Berlin: Langenscheidt, 1996. ISBN 978-3-4684-9676-9.

NIEWELER, A. Fremdsprachen unterrichten. Ein Ratgeber für Studium und Unterrichtspraxis. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen, 2019. ISBN 978-3-12-920375-0.

RÖSLER, D. Deutsch als Fremdsprache: Eine Einführung. Stuttgart: J.B. Metzler, 2012. ISBN 978-3-476-02300-1.

Časopis Cizí jazyky (rubrika recenze, didaktika/ metodika)

Pedagogické dokumenty pro příslušné typy a stupně škol, učebnice NJ

Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Council of Europe. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4. Včetně doplňku, 2018.

ŠVERMOVÁ, D., NEČASOVÁ, P. Linguodidaktik Deutsch als Fremdsprache – Ausgewählte Themen (Sprachliche Mittel). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. ISBN 978-80-7603-130-2.

Poslední úprava: Botlík Nuc Tomáš, Mgr. et Mgr., Ph.D. (14.01.2025)
Sylabus

Témata:

Předmět zkoumání didaktiky německého jazyka, didaktika jako vědní a studijní disciplína v učitelském vzdělání a její vztah k ostatním vědním oborům.

Cíle vyučování němčiny jako cizího jazyka.

Didaktické zásady.

Závazná a doporučená kurikula pro výuku cizích jazyků. Aktuální problémy vzdělávací politiky s ohledem na výuku německého jazyka. Rámcový vzdělávací program, Školní vzdělávací program, Společný evropský referenční rámec pro jazyky, Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+.

Vývoj vyučování cizích jazyků, didaktické/metodické koncepty (z pohledu historického), alternativní metody.

Tendence vývoje vyučování cizím jazykům v postkomunikativní etapě: výuka zaměřená na žáka, na činnost, na úkoly, na autonomní učení aj.

Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (27.01.2025)
Výsledky učení

Studující:

  • popíše rozvoj svých didaktických znalostí a dovedností na základě vlastního portfolia,
  • vysvětlí pojem didaktika cizího jazyka,
  • vysvětlí pojem mnohojazyčnost, uvede argumenty pro výuku cízího jazyka,
  • vysvětlí význam pojmů DAF/DAZ,
  • vyjmenuje didaktické W-Fragen (8) a uvede příklady,
  • vysvětlí a na příkladu popíše rozdíl mezi kognitivním, afektivním a psychomotorickým cílem, uvede alespoň jeden další příklad kategorizování cílů
  • vyjmenuje alespoň 4 vědecké disciplíny, které didaktiku němčiny ovlivňují, na příkladech popíše, jaký vzájemný vztah s didaktikou cizího jazyka disciplíny mají,
  • definuje a na příkladech vysvětlí pojem cíl vyučování německého jazyka,
  • vyjmenuje 4 základní řečové dovednosti,
  • vyjmenuje základní jazykové prostředky,
  • vysvětlí pojem klíčová kompetence a uvede konkrétní příklad rozvoje vybrané klíčové kompetence ve výuce němčiny, 
  • na příkladech vysvětlí alespoň 6 didaktických zásad výuky německého jazyka,
  • pomocí odborné terminologie vysvětlí následující pojmy: metoda, autonomní učení, RVP, ŠVP, SERRJ,
  • vysvětlí význam SERRJ, umí přibližně odhadnout jazykovou úroveň žáka dle SERRJ a navrhnout vhodné výukové materiály pro tuto úroveň, 
  • vyjmenuje, jaké informace lze najít v RVP a ŠVP, vysvětlí jak se oba dokumenty vztahují k výuce němčiny jako cizího jazyka,
  • uvede příklady svých silných a slabých stránek s ohledem na klíčové kompetence uvedené v Kompetenčním rámci absolventa/absolventy učitelství
  • popíše vliv vybraných kurikulárních dokumentů na výuku němčiny jako cizího jazyka,
  • charakterizuje základní didaktické/metodické koncepty výuky cizích jazyků ve 20. století, uvádí příklady jednotlivých aktivit, popisuje výhody a nevýhody vybraného přístupu,
  • popíše základní charakeristiky typické pro postkomunikativní přístup ve výuce cizího jazyka, 
  • popíše na příkladu alespoň 3 alternativní metody výuky německého jazyka,
  • uvede a zdůvodní alespoň 3 klíčové oblasti, které považuje za nezbytné pro etické chování učitele cizího jazyka,
  • na příkladu vysvětlí pojmy: celostní učení, výuka zaměřená na žáka, task-based learning, obsahově orientované učení, sebeřízené učení, microlearnig, gamifikace, heutagogika, eklektický přístup, konstruktivismus a konektivismus,
  • vyjmenuje základní složky učebnice německého jazyka,
  • vysvětlí rozdíl mezi učebnicovým souborem a učebnicí,
  • stanoví specifický a měřitelný cíl vzdělávací aktivity.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (27.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK