|
|
|
||
Cílem předmětu je v rámci přednášek zprostředkovat studentům základní teoretické poznatky z didaktiky německého jazyka. Záměrem je představení teoretických poznatků didaktiky jako východisek pro praxi učitele stejně jako ujasnění zpětného působení praxe výuky jazyka na její teoretickou reflexi. Obsah předmětu tvoří témata: Předmět zkoumání didaktiky německého jazyka, didaktika jako vědní a studijní disciplína v učitelském vzdělání a její vztah k ostatním vědním oborům. Cíle vyučování němčiny jako cizího jazyka. Didaktické zásady. Závazná a doporučená kurikula pro výuku cizích jazyků. Vývoj vyučování cizích jazyků, didaktické/metodické směry (z pohledu historického), alternativní metody. Tendence vývoje vyučování cizím jazykům v postkomunikativní etapě: výuka zaměřená na žáka, na činnost, na úkoly, na autonomní učení aj.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (22.01.2023)
|
|
||
Studující:
Poslední úprava: Botlík Nuc Tomáš, Mgr. et Mgr., Ph.D. (26.01.2025)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (22.01.2023)
|
|
||
- aktivní účast na semináři (80 %) - tvorba portfolia (průběžné vedení a plnění úkolů v portfoliu) - portfolio je nutné odevzdat elektronicky do MS Teams do 10. 6. 2025 - čtení odborných článků a plnění úkolů zadávaných na seminářích Poslední úprava: Botlík Nuc Tomáš, Mgr. et Mgr., Ph.D. (12.01.2025)
|
|
||
BARKOWSKI, H., KRUMM, H.J. (Hg.) Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Tübingen: Francke (UTB), 2010. ISBN 978-3-8252-8422-0. BLELL, G., LÜTGE, Ch. Fremdsprachendidaktik und Lehrerbildung – Konzepte, Impulse, Perspektiven. Münster: LIT Verlag, 2012. ISBN 978-3-643-11399-3. BOTLÍK NUC, T. Didaktika cizích jazyků 2030+ Vybrané aktuální trendy, aplikace a praktické aktivity do výuky. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2025. ISBN 978-80-7603-493-8. HENRICI, G., RIEMER, C. Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen. 3. unveränderte Aufl. Band 1, 2. Hohengehren: Schneider Verlag, 2001. ISBN 3-87116-796-7, 3-87116-797-5. HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988. CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků: Úvod do vědního oboru. Praha: ACADEMIA, 2006. ISBN 80-200-1213-3. KOEPPEL, R. Deutsch als Fremdsprache – Spracherwerblich reflektierte Unterrichtspraxis. 2. Überarb. Aufl. Hohengehren: Schneider Verlag, 2013. ISBN 978-3-8340-1185-5. KRUMM, H.J., FANDRYCH, Chr., HUFEISEN, B., RIEMER, C. (Hg.) Deutsch als Fremd- und Zweitsprache: Ein Internationales Handbuch. Berlin, New York: de Gruyter, 2010. ISBN 978-3-1102-4024-5. MŠMT. Strategie vzdělávací politiky do roku 2030+. 2020 NEUNER, G., HUNFELD, H. Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts. Berlin: Langenscheidt, 1996. ISBN 978-3-4684-9676-9. NIEWELER, A. Fremdsprachen unterrichten. Ein Ratgeber für Studium und Unterrichtspraxis. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen, 2019. ISBN 978-3-12-920375-0. RÖSLER, D. Deutsch als Fremdsprache: Eine Einführung. Stuttgart: J.B. Metzler, 2012. ISBN 978-3-476-02300-1. Časopis Cizí jazyky (rubrika recenze, didaktika/ metodika) Pedagogické dokumenty pro příslušné typy a stupně škol, učebnice NJ Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Council of Europe. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4. Včetně doplňku, 2018. ŠVERMOVÁ, D., NEČASOVÁ, P. Linguodidaktik Deutsch als Fremdsprache – Ausgewählte Themen (Sprachliche Mittel). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. ISBN 978-80-7603-130-2. Poslední úprava: Botlík Nuc Tomáš, Mgr. et Mgr., Ph.D. (14.01.2025)
|
|
||
Témata: Předmět zkoumání didaktiky německého jazyka, didaktika jako vědní a studijní disciplína v učitelském vzdělání a její vztah k ostatním vědním oborům. Cíle vyučování němčiny jako cizího jazyka. Didaktické zásady. Závazná a doporučená kurikula pro výuku cizích jazyků. Aktuální problémy vzdělávací politiky s ohledem na výuku německého jazyka. Rámcový vzdělávací program, Školní vzdělávací program, Společný evropský referenční rámec pro jazyky, Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Vývoj vyučování cizích jazyků, didaktické/metodické koncepty (z pohledu historického), alternativní metody. Tendence vývoje vyučování cizím jazykům v postkomunikativní etapě: výuka zaměřená na žáka, na činnost, na úkoly, na autonomní učení aj. Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (27.01.2025)
|
|
||
Studující:
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (27.01.2025)
|