PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Syntax - OPBG4G032A
Anglický název: Syntax
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 60 / 66 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. Dr. phil. PhDr. Dalibor Zeman, Ph.D.
Vyučující: doc. Dr. phil. PhDr. Dalibor Zeman, Ph.D.
Anotace -
Cílem předmětu je seznámení s podstatou a funkcí dané disciplíny, zvládnutí příslušné německé odborné terminologie a systemizace, prohloubení i rozšíření znalostí, jakož i upevnění dovedností v oblasti stavby německé věty hlavní, souvětí souřadného a některých druhů vět vedlejších. Obsahem předmětu jsou témata: Definition, Grundbegriffe der Syntax (Satz, Äußerung), Gegenstandsbereich der Syntax. Traditionelle Auffassung der Syntax: Einführende Bemerkungen. Dependentielle Auffassung der Syntax: Einführende Bemerkungen. Generative Syntax: Noam Chomskys Modell von 1957 und 1965: Einführende Bemerkungen. Satzglieder, Charakteristik der einzelnen Satzglieder: Subjekt. Satzglieder, Charakteristik der einzelnen Satzglieder: Prädikat. Satzglieder, Charakteristik der einzelnen Satzglieder: Objekt, freier Dativ. Satzglieder, Charakteristik der einzelnen Satzglieder: Adverbialbestimmung. Satzglieder, Charakteristik der einzelnen Satzglieder: Attribut. Satzarten: Kurze Charakteristik der einzelnen Satzarten. Satztypen: Kurze Charakteristik der einzelnen Satztypen. Satzverbindung: Inhaltliche Beziehungen der Koordination in der Satzverbindung. Satzgliedstellung. Einteilung der Sätze nach der finiten Verbform. Satzgliedstellung: Besetzung des Vorfeldes, Mittelfeldes, Nachfeldes. Funktionale Satzperspektive: Thema – Rhema – Struktur, Grundtypen der thematischen Progression. Dependenzverbgrammatik. Angaben und Ergänzungen – allgemeine Charakteristik. Dependenzverbgrammatik: Ergänzungen. Dependenzverbgrammatik: Angaben. Satzbaupläne. Definition der Satzbaupläne, einzelne Satzbaupläne, Valenz der Verben. Infinitivkonstruktionen. Einteilung, Bedingungen der Bildung. Satzgefüge. Einzelne Typen von Nebensätzen, syntaktische Beschreibung der Nebensätze (Subjekt-, Objekt- und Adverbialsätze). Satzgefüge. Einzelne Typen von Nebensätzen (Kausalsätzen). Kausal-, Konzessiv-, Konsekutiv-, Final- und Konditionalsätze. Satzgefüge. Temporalsätze.
Poslední úprava: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (17.12.2023)
Cíl předmětu

Studující:

  • rozvíjí své kompetence v oblasti systematičnosti gramatických prostředků,
  • vhodně použije základní lingvistickou terminologii,
  • vysvětlí gramatické kategorie z kontrastivního pohledu,
  • uvede důvody pro proměnlivost jazykových jevů s přihlédnutím k odrazu sociálních a regionálních charakteristik mluvčích.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
Deskriptory
Celková časová zátěž studenta 150,0
Přidělené kredity 5
Zakončení Z+Zk
Přímá výuka  
Přednášky: 1
Cvičení: 2
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 90 minut
Samostudium literatury (za semestr) 12 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 12 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 15 hodin
Plnění předmětu  
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 9 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 30 hodin
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Pro úspěšné absolvování předmětu musí studenti složit zápočet a zkoušku.

Požadavky k zápočtu:

- práce se studijními materiály 

- samostudium odborné literatury

- aktivní účast na seminářích (70 %)

- vypracování domácích úkolů

Požadavky ke zkoušce:

Na absolvování písemné zkoušky je možno využít maximálně 1 řádný a 2 opravné termíny.

Hodnocena je také úroveň vyjadřování v němčině.

Poslední úprava: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Literatura

BUSSMANN, H. Lexikon der Sprachwissenschaft. Stuttgart: Alfred Kröner Verlag. ISBN 3-520-45202-2.

DREYER, SCHMIDT. Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik.  Neubearbeitung. Ismaning: Verlag für Deutsch, 1997. ISBN 3-88532-717-1.

EISENBERG, P. et al. Grammatik der deutschen Sprache. Mannheim: Dudenverlag, 1998. ISBN 3-411-04046-7.

EISENBERG, P. Grundriss der deutschen Grammatik:  Das Wort. Stuttgart, Weimar:  Verlag J. B. Metzler, 1998. ISBN 3-476-01639-0.

EISENBERG, P. Grundriss der deutschen Grammatik:  Der Satz. Stuttgart, Weimar: Verlag J. B. Metzler, 1999. ISBN 3-476-01642-0.

ENGEL, U. Syntax der deutschen Gegenwartssprache. Berlin: Erich Schmidt, 1994. ISBN 3-503-03094-8.

EROMS, H. W. Syntax der deutschen Sprache. Berlin: de Gruyter, 2000. ISBN 3-11-015666-0.

HELBIG, G., BUSCHA, J. Deutsche Grammatik: Ein Handbuch für den  Ausländerunterricht. Berlin, München: Langenscheidt  2001. ISBN 3-468-49493-9.

HELBIG, G., BUSCHA, J. Leitfaden der deutschen Grammatik. Berlin und München: Langenscheidt, 2000. ISBN 3-468-49495-5.

POVEJŠIL, J. Mluvnice současné němčiny. Praha: Academia, 1994. ISBN 80-200- 0076-3.

SOMMERFELDT, K.E. Entwicklungstendenzen in der deutschen Gegenwartssprache.  Leipzig: VEB Bibliographisches Institut, 1988. ISBN 3-323-00169-9. 

STEDJE, A. Deutsche Sprache gestern und heute. München: Wilhelm Fink Verlag, 1989. ISBN 3-8252-1499-0.

Poslední úprava: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (17.12.2023)
Požadavky ke zkoušce

Požadavky: 70% účast na semináři, vypracování domácích úkolů, závěrečná písemná zkouška.

Na absolvování písemného testu je možno využít maximálně 1 řádný a 2 opravné termíny.

Hodnocena je také úroveň vyjadřování v němčině.

Poslední úprava: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Sylabus

Syntax - VO

Definition, Grundbegriffe der Syntax (Satz, Äußerung), Gegenstandsbereich der Syntax

Traditionelle Auffassung der Syntax: Einführende Bemerkungen. Dependentielle Auffassung der Syntax: Einführende Bemerkungen

Satzglieder, Charakteristik der einzelnen Satzglieder

Satzgliedstellung. Einteilung der Sätze nach der finiten Verbform

Satzgliedstellung: Besetzung des Vorfeldes, Mittelfeldes, Nachfeldes

Funktionale Satzperspektive: Thema - Rhema - Struktur, Grundtypen der thematischen Progression

Dependenzverbgrammatik. Angaben und Ergänzungen - allgemeine Charakteristik

Dependenzverbgrammatik: Ergänzungen

Dependenzverbgrammatik: Angaben

Satzbaupläne. Definition der Satzbaupläne, einzelne Satzbaupläne, Valenz der Verben

Infinitivkonstruktionen. Einteilung, Bedingungen der Bildung

Satzgefüge. Einzelne Typen von Nebensätzen, syntaktische Beschreibung der Nebensätze (Subjekt-, Objekt- und Adverbialsätze)

Satzgefüge. Einzelne Typen von Nebensätzen (Kausalsätzen). Kausal-, Konzessiv-, Konsekutiv-, Final- und Konditionalsätze

Satzgefüge. Temporalsätze

Diskussion

Poslední úprava: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (17.12.2023)
Výsledky učení

Studující:

  • popíše základní vlastnosti větných celků s přihlédnutím k uspořádání výrazových prostředků v německé větě na příkladu německých vět,
  • porovná podobnosti a rozdíly německé a české věty s ohledem na pádový rámec, do kterého vstupují aktanty,
  • provede kontrastivní analýzu textů odrážející specifika větných celků v němčině a češtině,
  • na základě strukturace valenčních míst německých sloves vyvodí operativní kritéria pro rozdělení slovesných doplnění, tyto zásady aplikuje na příkladu valenčního rámce německých sloves,
  • objasní, jak kombinabilita a mimojazykové jevy determinují princip gramatičnosti pro vznik nových prostředků v synchronním rámci,
  • interpretuje současné texty charakterizuje proměnlivost jazykových jevů s ohledem na mnohost forem a různorodost kontextů,
  • navrhne souhrn všech kontextů, v nichž se jazykový jev může objevovat,
  • vysvětlí důležitost gramatických jevů a s ohledem na mateřský jazyk uvede možnosti, jak aktivní účast žáků v procesu výuky.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK