PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika FJ II - OPBF4F051A
Anglický název: Didactic FJ II
Zajišťuje: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 20 / 20 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Anotace -
Předmět navazuje na předchozí předmět Didaktika FJ I a Oborovou praxi s reflexí. Student si prohloubí porozumění kontextu výuky jazyka a seznámí se se širokou škálou didaktického materiálu. Bude schopen rozlišit pozitiva i negativa jednotlivých možností zapojení těchto materiálů do výuky. Pod vedením vyučujícího si zkusí tvorbu didaktického materiálu. Bude schopen analyzovat, reflektovat i hodnotit didaktický materiál, který vytvořil on či někdo jiný (student, učitel, expert na evaluaci). Seznámí se s různými typy hodnocení.
Poslední úprava: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (07.09.2024)
Cíl předmětu

Student rozliší pozitiva a negativa didaktických materiálů materiálů ve výuce jazyků.

Student vytvoří didaktického materiál pro výuku FLE.

Student analyzuje, reflektuje a hodnotí didaktický materiál, který vytvořil on či někdo jiný.

Student se seznámí s různými formami hodnocení ve výuce FLE.

Poslední úprava: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (07.09.2024)
Deskriptory

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut (aktivizace obsahů z předchozích přednášek, seznamování s didaktickým materiálem) 
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 40 minut (průběžné úkoly, analýza učebnice a did. materiálu na internetu)
Samostudium literatury (za semestr) 15 hodin

 
Práce se studijními materiály (za semestr) 25 hodin (analýza současných i historických učebnic)
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 25 hodin (plnění skrze MS Teams nebo Padlet)


Příprava na zkoušku 25hodin (výběr a příprava didaktické aktivity a její didaktická analýza v textové podobě, párová evaluace)

Poslední úprava: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (07.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Aktivní práce v seminářích (max. 3 absence)

Vypracování zadaných úkolů (MS Teams)

Zpracování didaktického materiálu a jeho didaktická reflexe během ústní zkoušky a/nebo prezentace (párová/skupinová kriteriální evaluace)

Max. 2 opravné termíny

Poslední úprava: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (07.09.2024)
Literatura

TAGLIANTE, C. La classe de langue. Paris: CLE International, 2006.

BERTOCCHINI, P.,COSTANZO, E.  Manuel de formation pratique pour le professeur de FLE. Paris: CLE International, 2018. (2. vydání)

ROBERT, J.-P. (coll.)  Faire classe en FLE – Une approche actionnelle et pragmatique. Paris: Hachette FLE, 2011.

Coll. Cadre européen commun de références pour les langues : Apprendre, enseigner, évaluer. Conseil de l’Europe, 2001.

Coll. Enseigner le FLE - Pratiques de classe. Paris: Belin, 2005.

CUQ, J.-P. (dir.) Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris: CLE International, 2003.

CUQ, J.-P. a I. GRUCA. Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble: PUG, 2005.

HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2013.

Poslední úprava: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (07.09.2024)
Sylabus

Týden 1 a 2 - Matériel didactique (základní přehled, reflexe vlastní zkušnosti)

Týden 3 a 4 - Document déclencheur (definice, formy, analýza učebnic)

Tyden 5 a 6 - Leçon zéro (problematika, formy, ukázky)

Týden 7 a 8 - Progession (struktura návaznosti ve výuce)

Týden 9 a 10 - Jeu en classe de FLE (problematika, formy, ukázky)

Týden 11 a 12 - Évaluation (problematika, formy, ukázky aktivit) 

Poslední úprava: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (07.09.2024)
Výsledky učení

Týden 1 a 2 - Student vyjmenuje základní typy didaktického materiálu. Student identifikuje tyto typy v učebnicích.

Týden 3 a 4 - Student definuje pojem "document déclancheur" a jeho význam prto výuku jazyků. Student nalezne příklady těchto dokumentů na internetu či ve frankofonních médiích.

Tyden 5 a 6 - Student vysvětlí vůhody jednotlivých typů "Leçon zéro". Student vytvoří vlastní aktivitu pro tento typ hodiny.

Týden 7 a 8 - Student popíše strukturu hodiny jazyka. Student navrhne vlastní koherentní sekvenci 3 aktivit pro výuku FLE.

Týden 9 a 10 - Student hraje výukovou hru. Student ovládá slovní zásobu ve FJ k vedení této aktivity.

Týden 11 a 12 - Student vyjmenuje formy evaluace ve výuce jazyků. Student vytvoří 3 různé typy evaluační aktivity pro stejné téma výuky/cíl výuky. 

Poslední úprava: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (07.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK