PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Morfosyntax FJ II - OPBF4F033A
Anglický název: Morphosyntax of French II
Zajišťuje: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 40 / 33 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: francouzština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jiří Jančík, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jiří Jančík, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OEBFF2113W, OPBF4F041A
Anotace -
Student se seznámí s koncepcí morfosyntaxe neverbálních slovních druhů. Předmětem pozornosti budou zejména substantiva, adjektiva a pronomina v rámci systému francouzských slovních druhů a jevy deklinace, kongruence, gradace, v morfologických analysách, a rekce, predikace a adjunkce, v analysách syntaktických.
Poslední úprava: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Cíl předmětu

(1) Studující dokáže identifikovat sémy gramatických morfémů jednotlivých alomorfií nominálních morfemických řetězců a naopak rovněž vytvořit nominální alomorfní řetězce jednotlivé sémy nesoucí.

 

(2) Studující dokáže identifikovat sémy gramatických morfémů jednotlivých alomorfií adjektiválních morfemických řetězců a naopak rovněž vytvořit adjektivální alomorfní řetězce jednotlivé sémy nesoucí.

 

(3) Studující dokáže identifikovat sémy gramatických morfémů jednotlivých alomorfií pronominálních morfemických řetězců a naopak rovněž vytvořit pronominální alomorfní řetězce jednotlivé sémy nesoucí.

Poslední úprava: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
Deskriptory

ČASOVÁ NÁROČNOST PŘÍPRAVY BĚHEM SEMESTRU
Doba očekávané přípravy na 1 přednášku: 15 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 30 minut

Samostudium literatury (za semestr): 20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr): 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr): 10 hodin

ČASOVÁ NÁROČNOST PŘÍPRAVY PLNĚNÍ ATESTACE
Příprava na zkoušku: 24 hodin

Poslední úprava: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Literatura

CADIOT-CUEILLERON, J., FRAYSSINHES, J.-P. Grammaire. Cours de Civilisation française de la Sorbonne. 350 exercices. Niveau supérieur I. Paris : Hachette, 1992.

DELATOUR, Y., JENNEPIN, D. Nouvelle grammaire du français. Paris : 2001.

CAQUINEAU-GÜNDÜZ, M.-P. Les 500 exercices de grammaire. Paris : Hachette, 2007.

MÜLLEROVÁ, E. Nahlédnutí do syntaxe francouzského jazyka. E-kniha (www.publi.cz) Praha: Knihovna Pedf UK, 2018.

BAYLON, Ch., FABRE, P. Grammaire systématique de la langue française. Paris : Nathan. 1973.

BONNARD, H. Code du français courant. Paris : Magnard. 1989.

GREVISSE, M., GOOSSE, A. Le bon usage. Bruxelles : De Boeck-Duculot. 2011.

CHEVALIER, J.-Cl., BLANCHE-BENVENISTE, C., ARRIVÉ, M., PEYTARD, J. Grammaire du français contemporain. Paris : Larousse. 1997.

LE GOFFIC, P.Grammaire de la phrase française. Paris : Hachette. 1994.

RIEGEL, M., PELLAT, J.-Ch., RIOUL, R. Grammaire méthodique du français. Paris : Presses Universitaires de France. 2009.

Poslední úprava: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Sylabus

(1) Morfosyntax substantiv

(1.1) Klasifikace substantiv

(1.2) Variační lingvistika substantiv

(1.3) Morfosyntaktické kategorie substantiv

(1.4) Deklinace a moce

(2) Morfosyntax adjektiv

(2.1) Klasifikace adjektiv

(2.2) Variační lingvistika adjektiv

(2.3) Morfosyntaktické kategorie adjektiv

(2.4) Deklinace, moce a stupňování

(2.5) Charakterisace, aktualisace, realisace a identifikace

(3) Morfosyntax pronomin

(3.1) Klasifikace pronomin

(3.2) Referenční korelace mezi adjektivy a pronominy

(3.3) Variační lingvistika pronomin

(3.4) Morfosyntaktické kategorie pronomin

(3.5) Deklinace a moce

Poslední úprava: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínkou splnění je 80% aktivní účast na seminářích.

Podmínkou splnění zkoušky je zvládnutí závěrečného testu.

 

Hodnocení testu:

Základní výpočet výsledku předpokládá 80% úspěšnost při plnění zadání písemné atestace. Dále je však požadováno, aby v těch neúspěšných částech nebyly hrubé chyby (chyby v paradigmatice nejfrekventovanějších podstatných jmen, přídavných jmen a zájmen a podobně) či chyby prokazující neosvojení reformovaného pravopisu. V případě, že takové chyby konstatovány budou, snižují skore úspěšnosti pod míru vyžadovanou pro splnění atestace.

Poslední úprava: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Výsledky učení

(1) Morfosyntax substantiv: studující dokáže na základě distribuční analysy morfemických řetězců a analysy parametrů jejich alomorfie identifikovat morfemické řetězce nominální.

(1.1) Klasifikace substantiv: studující dokáže na základě parametrů alomorfie nominálních morfemických řetězců a sémické analysy jejich sémémů (a zejména sémantémů) tyto přiřadit k některé z morfologicky či sémanticky definovaných logických tříd.

(1.2) Variační lingvistika substantiv: studující dokáže vytvořit či kategoriálně identifikovat všechny alomorfie nominálního morfemického řetězce.

(1.3) Morfosyntaktické kategorie substantiv

(1.4) Deklinace a moce: studující dokáže identifikovat sémy gramatických morfémů jednotlivých alomorfií nominálních morfemických řetězců a naopak rovněž vytvořit nominální alomorfní řetězce jednotlivé sémy nesoucí.

(2) Morfosyntax adjektiv: studující dokáže na základě distribuční analysy morfemických řetězců a analysy parametrů jejich alomorfie identifikovat morfemické řetězce adjektivální.

(2.1) Klasifikace adjektiv: studující dokáže na základě parametrů alomorfie adjektiválních morfemických řetězců a sémické analysy jejich sémémů (a zejména sémantémů) tyto přiřadit k některé z morfologicky či sémanticky definovaných logických tříd.

(2.2) Variační lingvistika adjektiv: studující dokáže vytvořit či kategoriálně identifikovat všechny alomorfie adjektiválního morfemického řetězce.

(2.3) Morfosyntaktické kategorie adjektiv

(2.4) Deklinace, moce a stupňování: studující dokáže identifikovat sémy gramatických morfémů jednotlivých alomorfií adjektiválních morfemických řetězců a naopak rovněž vytvořit adjektivální alomorfní řetězce jednotlivé sémy nesoucí.

(2.5) Charakterisace, aktualisace, realisace a identifikace: studující dokáže identifikovat sémy adjektiválních morfemických řetězců realisujících pro nominální morfemické řetězce přechod mezi virtuální a reálnou referencí a naopak rovněž vytvořit adjektivální alomorfní řetězce jednotlivé sémy tohoto přechodu nesoucí.

(3) Morfosyntax pronomin: studující dokáže na základě distribuční analysy morfemických řetězců a analysy parametrů jejich alomorfie identifikovat morfemické řetězce pronominální.

(3.1) Klasifikace pronomin: studující dokáže na základě parametrů alomorfie pronominálních morfemických řetězců a sémické analysy jejich sémémů (a zejména sémantémů) tyto přiřadit k některé z morfologicky či sémanticky definovaných logických tříd.

(3.2) Referenční korelace mezi adjektivy a pronominy: studující dokáže popsat distribuční vztahy mezi adjektiválními a pronominálními morfemickými řetězci nesoucími stejné lexikální sémy.

(3.3) Variační lingvistika pronomin: studující dokáže vytvořit či kategoriálně identifikovat všechny alomorfie pronominálního morfemického řetězce.

(3.4) Morfosyntaktické kategorie pronomin

(3.5) Deklinace a moce: studující dokáže identifikovat sémy gramatických morfémů jednotlivých alomorfií pronominálních morfemických řetězců a naopak rovněž vytvořit pronominální alomorfní řetězce jednotlivé sémy nesoucí.

 

Poslední úprava: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK