V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu. |
|
|
|
||
Po stručném nahlédnutí do literární hiistorie 16. století renesance (včetně díla F. VILLONA) a humanismu si studenti uvědomí návaznost myšlenkového vývoje a osvojí si termíny spojené s literaturou klasicismu a osvícenství: žánry, autoři, myšlenky a díla. Historický a kulturní exkurz po 17. a 18. století pomůže studentům pochopit východiska, hodnoty a estetické požadavky klasicismu formálně přetrvávající až do preromantismu. Další vývoj filozofie racionalismu přecházející v Osvícenství 18. století zásadně promění obsah literárních děl, rozvoj divadla a umělecké prózy i poezie. V praktické části se studenti soustředí na všestrannou literárně-interpretační práci s vybranými texty, naučí se aplikovat literárně-vědnou terminologii na estetické a myšlenkové hodnoty, jichž je dílo nositelem. To jim umožní číst a lépe pochopit díla vzdálenějších historických období, jež jsou ovšem základem moderní, a tedy i dnešní, evropské literatury a patří k duchovní výbavě vzdělaného člověka a ovšem i budoucího učitele.
Hlavní témata: Francouzská akademie, preciozita a vývoj estetických pravidel klasicismu, žánry tragédie a komedie, filozofie racionalismu; dějiny umění a kultury 17. a 18. století ve Francii, francouzští filosofové a encyklopedisté, filosofická pohádka; román v dopisech, realistická povídka a román, evropský kontext, divadlo a poezie.
Seminář francouzské literatury I se soustředí na všestrannou literárně-interpretační práci s vybranými texty významných francouzských autorů probíraného historického období. Práce s literárním textem sleduje jednak pochopení smyslu textu, stylistických a lexikálních specifik a poté se zaměří na jeho literárně-vědnou a formální charakteristiku, na estetické a myšlenkové hodnoty, jichž je nositelem. Prostřednictvím rozboru reprezentativních úryvků se studenti zamyslí nad celkovým ethosem daného díla, jeho místem v dobovém a nadčasovém literárním kontextu i jeho uměleckým poselstvím.
Poslední úprava: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Milena Fučíková (Francouzská literatura 16. a 18. století: dějiny, autoři, texty): Student/ka bude po přečtení povinné literatury mít přehled o literatuře 16. a 18. století. Student/ka si bude schopen/na odborně rozebrat významná literární díla francouzské literatury tohoto období ve francouzském odborném jazyce. Student/ka si bude schopen/na vytvořit smysluplný referát na základě četby odborné literatury a na základě vlastního výběru z do českého jazyka přeložených děl. Renáta Listíková 17. století: dějiny, autoři, díla Student/ka bude mít po studiu odborné literatury, společných rozborech reprezentativních textů a vlastní četby uvědomělý přehled o francouzské literatruře a kultuře XVII. století Student/ka bude schopen/na pojednat o literárních žánrech a kanonických dílech XVII. století Stdent/ka dokáže rozbrat literární úryvek podle pravidel "explication de texte", tak, jak se to naučí během práce v seminářích Studet/ka dokáže, na základě vlastní četby, zpracovat tzv. "fiche de lecture" Poslední úprava: Listíková Renáta, PhDr., Dr. (02.10.2024)
|
|
||
Přímá výuka Renáta Listíková 6x45 minut (seminář), 6x 130 minut (přednáška) - možnost prolínání obou
6x45 minut (seminář), 6x 130 minut (přednáška) Časová zátěž studenta: 135 hodin Přidělené kredity 5 Zakončení Z + ZK
Příprava na výuku Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 15minut Studenti si projdou poznámky z předchozí přednášky. K tématu si přečtou/prostudují odpovídající kapitolu ze studijní literatury. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře: 25 minut Studenti si prostudují (přečtou, vyhledají neznámá slovíčka, povšimnou si formálních charakteristik úryvků) materiály - literární úryvky, které jim vyučující s předstihem dodá v MS Teams (Čítanka francouzských textů, povinná četba v souborech pdf, pedagogicky zaměřená videa a podcasty apod.). Průběžně čtou doporučenou literaturu a připravují podklady pro čtenářské deníky. Samostudium literatury (za semestr): 55 hodin Na první přednášce/semináři budou studenti seznámeni se systémem průběžné četby a analýzy literárních textů a ukončením předmětu. Samostatně si během semestru nastudují doporučenou literaturu, kterou najdou v SIS, případně jim ji částečně poskytne vyučující v souborech.pdf ve francouzském originále. Práce se studijními materiály (za semestr) : 10 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr) : 10 hodin Plnění předmětu Seminární práce (čtenářský deník) : 10 hodin Příprava na Zk+Záp: 5 hodin
Poslední úprava: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura do čtenářského deníku za 16. a 18. století: VILLON F. Závěť a jiné balady. Praha: Garamond, 2018. MONTAIGNE M. de Eseje. Praha: ERM, 1995. RABELAIS F. Gargantua a Pantagruel. Praha: Odeon, 1968. RONSARD P. de Tři lásky. Praha: Mladá Fronta, 1998. VOLTAIRE. Candide. Paris: Larousse, 1970. (francouzsky v pdf) DEFOE D. Robinson Crusoe. Praha: Státní nakladatelství dětské knihy, 1967. KUNDERA M. Jakub a jeho pán. Pocta Denisi Diderotovi. Brno: Atlantis, 1981. LACLOS. Nebezpečné známosti (francouzsky v pdf) PREVOST A., F. Manon Lescautová. Praha: Odeon, 1983.
Povinná četba děl 17. století je vyznačena tučně v sylabu výuky R. Listíkové Doporučená literatura: AUERBACH E. Mimesis. Praha: Mladá fronta, 2002. ČERNÝ, V. Soustavný přehled obecných dějin literatury naší vzdělanosti III. Baroko a klasicismus. Jinočany: H&H, 2005. CURTIUS E. R. Evropská literatura a latinský středověk. Praha: Triáda, 1998. D’ORMESSON, J. Une autre histoire de la littérature française. Les écrivains du Grand siècle. Paris, E. J. L. édition, 1998. Coll. Librio. D’ORMESSON, J. Une autre histoire de la littérature française. Le théâtre classique. Paris : E. J. L. édition, 2000. Coll. Librio. Kant, Qu’est-ce que les lumières ? éd. de poche en GF, Cassirer, Ernst, La philosophie des Lumières. Trad. fr., Paris : Fayard, 1966, 1970. LAGARDE, A., MICHARD, L. Le XVIe siècle. Le XVIIe siècle. Le XVIIIe siècle. Anthologie et histoire littéraire. Paris, Bordas, 1998 et autres éditions. Slovník světových literárních děl. Praha: Odeon, 1988. Slovník spisovatelů: Francie, Švýcarsko, Belgie, Lucembursko. Praha: Odeon 1988. SPITZER L. Stylistické studie z románských literatur. Praha: Triáda, 2010. ŠRÁMEK, J., Panorama francouzské literatury od počátku po současnost. Brno, Host, 2012 (zvláště kapitoly 5, 6, 7) ŠUMAN, Záviš. "Galantní kultura ve Francii 17. a 18. století", Svět literatury 39, 2009, p. 205-209. ŠUMAN, Záviš. Melpoména. Praha : Karlinum, 2019. BEAUSSANT, Philippe. Le Roi-Soleil se lève aussi. Paris, Gallimard, 2000. Český překlad R. Listíková, Král Slunce také vstává. Praha, UK Pedagogická fakulta, 2012. ZATLOUKAL, Antonín, Studie o francouzském románu. Olomouc : Votobia, 1995, s. 3-128. [Montesquieu, Voltaire, Prévost, Diderot : kvalitní « úvodové » studie] VESELÝ, Jindřich, Studie z francouzského osvícenství. Román a rozum : Montesquieu, Voltaire, Diderot, Jean-Jacques Rousseau a jeho doba. Praha : Karolinum, 2003.
Poslední úprava: Listíková Renáta, PhDr., Dr. (02.10.2024)
|
|
||
Četba v originále, případně doporučujeme četbu v českém překladu a poté část díla v originále. Díla vyznačená tučně a kurzívou, jsou základem seznamu četby, který studenti předloží k zápočtu. Sylabus (po týdnech): 1. MF (Milena Fučíková) Balada na pomezí středověku a renesance: François VILLON; 2. MF Největší francouzský renesanční básník: Pierre de RONSARD; Sonety a překlady; Rabelais, Montaigne
3. RL (Renáta Listíková) Francouzská akademie a kodifikace spisovného literárního jazyka - text zakládající listiny. Salóny, preciózní poezie Vincent Voiture, François Malsherbes, Preciózní román: Mlle de Scudéry "La carte du tendre";. Barokní tendence v dramaturgii: moment překvapení a nadpřirozeno. Postupný přechod ke klasicistní estetice. Pierre Corneille, Médée (1635). 4. RL Filozofický rámec 17. století. Filozofie racionalismu a Kartesianismus: René Descartes, Discours de la méthode, Traité des passions. Formování klasicistní estetiky, Boileau, Chapelain, Pierre Corneille, Le Cid (1637) 5. RL Vrcholné klasicistní tragédie Pierre Corneille, Horace, Britanicus ; Jean Racine Bérénice. Racinova koncepce člověka, jeho pojetí antické tragédie - Phèdre et Hippolyte ; psychologie postav a zničující důsledky milostné vášně 6. RL Molière. Klasicistní komedie odrazem mravů soudobé společnosti: Tartuffe, L´Avare, Les précieuses ridicules, Misanthrope, Bourgeois gentilhomme, Dom Juan, Le malade imagianire... Komično a jeho podoby, realismus charakterů. 7. RL Moralisté - De La Rochefoucauld, La Bruyrère : nesmlouvavý pohled na lidské charaktery a dvorské pokrytectví - Les Maximes, Les Caractères (úryvky).Jean de La Fontaine a žánr bajky. Les Fables a jejich didaktický potenciál. Jansenismus - Blaise Pascal, Lettres provinciales; Pensées (úryvky) 8. RL Přechod k Osvícenstí 18. století. Klasicistní román - Mme de La Fayette, La Princesse de Clève ; Fénelon, Télémach Poznámka: tituly tučně jsou součásti povinné četby. Student si vybere 5 děl povinně, které přečte celé. Z dalších bude pracovat alespoň s úryvky.
9. MF Dějiny umění a kultury 18. století ve Francii 10. MF Největší francouzský filosof a myslitel: VOLTAIRE a filosofická pohádka Candide 11. MF Román v dopisech: LACLOS a MONTESQUIEU 12. Realistická povídka a román: DIDEROT Poslední úprava: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Předmět je ukončen Zápočtem a Zkouškou (5 kreditů). Minimálně 70 % správných odpovědí v písemném testu. POŽADAVKY k zápočtu: čtenářský deník - písemná práce - Čtenářský deník s charakteristikou 10 povinných literárních děl a "Liste de lecture" - seznam všech přečtených literárních děl z období 16., 17., a 18. století včetně titulů odborné literatury a prostudovaných kapitol. Součástí zápočtu je kolokvium, tedy rozhovor, který ověří četbu doporučené literatury. Student/ka předloží před písemným testem seznam četby na základě svého zájmu o francouzskou literaturu 16., 17. a 18. století.
POŽADAVKY ke Zkoušce: písemný test ve francouzském jazyce. Úspěšnost testu: 70% správných a srozumitelně formulovaných odpovědí. Výstupní písemný test ze znalostí literárního historického vývoje 16., 17. a 18. století ve Francii v rozsahu učebnice XVIe, XVIIe, XVIIIe siècle (collection Lagarde et Michard, Bordas, 1990 a další vydání). - četba povinné (viz Literatura červeně, případně tučně pro tituly ze 17. století) a doporučené literatury ve francouzském jazyce nebo v překladech (doporučuji přečíst dílo celé), pro díla 16. a 18. století např.:
VILLON F. Závěť a jiné balady. Praha: Garamond, 2018. MONTAIGNE M. de Eseje. Praha: ERM, 1995. RABELAIS F. Gargantua a Pantagruel. Praha: Odeon, 1968. RONSARD P. de Tři lásky. Praha: Mladá Fronta, 1998. VOLTAIRE. Candide. Paris: Larousse, 1970. (francouzsky v pdf) DEFOE D. Robinson Crusoe. Praha: Státní nakladatelství dětské knihy, 1967. KUNDERA M. Jakub a jeho pán. Pocta Denisi Diderotovi. Brno: Atlantis, 1981. LACLOS. Nebezpečné známosti (francouzsky v pdf) PREVOST A., F. Manon Lesacautová. Praha: Odeon, 1983. Poslední úprava: Listíková Renáta, PhDr., Dr. (02.10.2024)
|
|
||
Milena Fučíková, Renáta Listíková Posluchač si osvojí tradičně požadované znalosti francouzského jazyka k četbě textů v originálu. Posluchač bude mít přehled o literatuře a kultuře doných období. Posluchač získá povědomí o celkovém kontextu frankofonie a jejím místě v současném světě (v 17. a 18. století byla Francie koloniální mocností). Posluchač bude doveden k odbornému porozumění francouzské literatuře jakožto součásti západní/evropské kultury. Posluchač získá znalosti literární teorie a kritiky (s důrazem na rozdíly mezi českou a francouzskou tradicí a terminologií), naučí se práci se sekundární literaturou, dokáže rozebrat konkrétní text - úryvek z díla podle francouzské metody "explication de texte" a následně aplikovat nabyté znalostí v překladové práci či v produkci vlastních textů. Prostřednictvím četby a literárních rozborů v seminářích bude kultivován ústní a písemný projev v češtině i ve francouzštině. Širší teoretický a mezioborový záběr pěstuje schopnost vidět souvislosti a samostatně myslet. Poslední úprava: Listíková Renáta, PhDr., Dr. (02.10.2024)
|