PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Fonetika a fonologie FJ - OPBF4F012A
Anglický název: Phonetics and phonology FL
Zajišťuje: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
letní s.:0/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: zimní:50 / 30 (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Kateřina Suková Vychopňová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Kateřina Suková Vychopňová, Ph.D.
Anotace -
Student se seznámí s fonematickou a prozodickou rovinou současné francouzštiny a porozumí jejich vzájemné vazbě jak ve francouzštině, tak v češtině, aby v praxi úspěšně anticipoval potíže žáků pramenící z foneticko-fonologických interferencí. Pozornost bude věnována tradičním tématům jako jsou základní pojmy z fonetiky a fonologie, vztah mezi zvukovou a grafickou stránkou francouzštiny, tvorba hlasu a produkce řeči, charakteristika segmentální (vokály, konsonanty, polokonsonanty) a suprasegmentální (funkce prozódie, typy přízvuku a jeho funkce, rytmus, intonace, slabičné členění, vázání a řetězení atp.) jazykové roviny, které budou doplněny o stěžejní otázky didaktiky výslovnosti francouzského jazyka (např. otázka výslovnostní normy, fonologická hluchota, motivace, hodnocení, techniky výuky výslovnosti, korektivní fonetika, mediace atp.). Student se aktivně seznámí s vybranou lingvistickou a didaktickou literaturou z oboru a dalšími relevantními zdroji. Obsah kurzu je od ZS 2022/2023 inovován a jsou k němu vytvořeny nové studijní opory.
Poslední úprava: Suková Vychopňová Kateřina, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
Cíl předmětu

Student definuje základní pojmy z fonetiky a fonologie francouzského jazyka a používá je pro popis jazyka a jeho fungování.

Student ovládá správnou výslovnost francouzštiny na segmentální i suprasegmentální jazykové rovině.

Student vyvozuje možné potíže žáků, které pramení z foneticko-fonologických interferencí mezi francouzštinou a češtinou.

Student si osvojí klíčové prvky didaktiky výslovnosti francouzského jazyka, včetně fonetické korekce.

Student samostatně a aktivně pracuje s vybranou lingvistickou a didaktickou literaturou z oboru a dalšími relevantními zdroji.

Poslední úprava: Suková Vychopňová Kateřina, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
Deskriptory

Příprava na výuku:

- přednáška:  Studenti si projdou poznámky z předchozí přednášky. K tématu si přečtou/prostudují odpovídající kapitolu ze studijní literatury. (15 minut/týden)

- seminář: Studenti si prostudují materiály, které jim vyučující s předstihem vloží do MS Teams (praktická cvičení, poslech nahrávek, podcastů apod.). (40 minut/týden)

Samostudium literatury a plnění průběžných úkolů: Na první přednášce budou studenti seznámeni se systémem průběžného odevzdávání nahrávek a jejich následné analýzy: nahrávky čtených textů (prostřednictvím MS Teams). Nahrávky budou analyzovány jak samotnými studenty (včetně kontroly studentů navzájem), tak vyučující.Dále studenti během semestru odevzdají jeden transkripční test. (20 hodin/semestr + 20 minut/semestr)

Nahrávky:

1. nahrávka: začátek ZS (bez analýzy)

2. nahrávka: konec ZS (s analýzou)

3. nahrávka: konec LS (s analýzou)

 

Poslední úprava: Suková Vychopňová Kateřina, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
Literatura

DOHALSKÁ, M., SCHULZOVÁ, O.: Fonetika francouzštiny. Praha, Karolinum, 2020.

LÉON, P.: Précis de phonostylistique – Parole et expressivité. Paris, Nathan, 1993.

LÉON, P.: Phonétisme et prononciation du Français. Paris, Armand Colin, 2007.

MADELENI, E‪., PAGEL, D., WIOLAND, F.: Le rythme du français parlé. Paris, Hachette, 2012.

ABRY, D., CHALARON, M.-L.: Les 500 exercices de phonétique A1/2. Paris, Hachette, 2009.

ABRY, D., CHALARON, M.-L.: Les 500 exercices de phonétique B1/B2. Paris: Hachette, 2011.

FENCLOVÁ, M.: Fonetika francouzštiny jako lingvodidaktický problém. Praha, Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2003.

WIOLAND, F.: La vie sociale des sons du français.Paris, L'Harmattan, 2005.

MARTIN, P.: Intonation du français. Paris, Armand Colin, 2009.

WIOLAND, F.: Prononcer les mots du Français. Paris, Hachette, 1991.

Poslední úprava: Suková Vychopňová Kateřina, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
Sylabus

Cíle jednotlivých kurzů

1.     Úvod, seznámení, podmínky zakončení předmětu, literatura aj.

2.     Základní pojmy z fonetiky a fonologie

3.     Respirační, fonační a artikulační ústrojí

4.     Intonace, rytmus, rytmické členění

5.     Přízvuk

6.     API

7.     Vázání a řetězení

8.     Schwa

9.     Samohlásky ústní

10.  Samohlásky nosové

11.  Polosouhlásky

12.  Souhlásky

 

Poslední úprava: Suková Vychopňová Kateřina, PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Aktivní účast na seminářích (maximálně 3 absence s doplněním úkolů).

Průběžné plnění úkolů během semestru (zadáváno na semináři nebo přes MS Teams) a příprava na semináře.

Zápočet (zimní semestr)

1) transkripční test

2) srovnávací analýza dvou nahrávek téhož textu (první z počátku zimního semestru, druhá z konce zimního semestr) během níž student prokáže teoretickou i praktickou znalost segmentální i suprasegmentální úrovně zvukové podoby francouzštiny (odevzdání přes MS Teams)

3) vědomostní test v rozsahu učebnice Fonetika francouzštiny (Dohalská M., Schulzová, O., Karolinum 2020) - 1 termín řádný, max. 2 opravné, min. 70% správných odpovědí (min. 28 bodů)

 

Zkouška (letní semestr)

1) dvě teoretické otázky (rozprava nad testem ze ZS)

2) srovnávací analýza dvou odevzdaných nahrávek téhož textu (první z počátku zimního semestru, druhá z konce letního semestru), během níž student prokáže teoretickou i praktickou znalost segmentální i suprasegmentální úrovně zvukové podoby francouzštiny

3) četba připraveného a nepřipraveného textu

 

Poslední úprava: Suková Vychopňová Kateřina, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
Výsledky učení

Cíle jednotlivých kurzů

1.     Úvod, seznámení, podmínky zakončení předmětu, literatura aj.: Student se seznámí s organizací kurzu, jeho sylabem, požadavky a dostupnou literaturou.

2.     Základní pojmy z fonetiky a fonologie: Student dokáže definovat základní pojmy z fonetiky a fonologie francouzského jazyka. Zvládnutí teoretické báze mu poslouží jako podklad pro následný praktický nácvik jednotlivých jevů.

3.     Respirační, fonační a artikulační ústrojí: Student popíše jednotlivá ústrojí a dokáže objasnit, jak tyto systémy ovlivňují produkci řeči.

4.     Intonace, rytmus, rytmické členění: Student rozpozná a analyzuje různé intonační vzorce a rytmické struktury francouzského jazyka.

5.     Přízvuk: Student dokáže popsat, jak funguje přízvuk ve francouzštině, a je schopen ho správně použít ve své vlastní produkci.

6.     API: Student se seznámí se znaky Mezinárodní fonetické abecedy. Dokáže popsat a zaznamenat všechny zvuky standardní francouzštiny.

7.     Vázání a řetězení: Student dokáže teoreticky interpretovat pravidla spojování slabik a slov do rytmických skupin a větších celků, a dokáže je ilustrovat na vlastní produkci.

8.     Schwa: Student si osvojí teoretická pravidla výslovnosti němého e a dokáže je implementovat do své vlastní produkce.

9.     Samohlásky ústní: Student rozpozná a produkuje francouzské ústní samohlásky.

10.  Samohlásky nosové: Student rozpozná a produkuje francouzské nosové samohlásky.

11.  Polosouhlásky: Student rozpozná a produkuje francouzské polokonsonanty.

12.  Souhlásky: Student rozpozná a produkuje francouzské souhlásky.

Poslední úprava: Suková Vychopňová Kateřina, PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK