|
|
|
||
Student se seznámí s fonematickou a prozodickou rovinou současné francouzštiny a porozumí jejich vzájemné vazbě jak ve francouzštině, tak v češtině, aby v praxi úspěšně anticipoval potíže žáků pramenící z foneticko-fonologických interferencí. Pozornost bude věnována tradičním tématům jako jsou základní pojmy z fonetiky a fonologie, vztah mezi zvukovou a grafickou stránkou francouzštiny, tvorba hlasu a produkce řeči, charakteristika segmentální (vokály, konsonanty, polokonsonanty) a suprasegmentální (funkce prozódie, typy přízvuku a jeho funkce, rytmus, intonace, slabičné členění, vázání a řetězení atp.) jazykové roviny, které budou doplněny o stěžejní otázky didaktiky výslovnosti francouzského jazyka (např. otázka výslovnostní normy, fonologická hluchota, motivace, hodnocení, techniky výuky výslovnosti, korektivní fonetika, mediace atp.). Student se aktivně seznámí s vybranou lingvistickou a didaktickou literaturou z oboru a dalšími relevantními zdroji.
Obsah kurzu je od ZS 2022/2023 inovován a jsou k němu vytvořeny nové studijní opory.
Poslední úprava: Suková Vychopňová Kateřina, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
|
|
||
Student definuje základní pojmy z fonetiky a fonologie francouzského jazyka a používá je pro popis jazyka a jeho fungování. Student ovládá správnou výslovnost francouzštiny na segmentální i suprasegmentální jazykové rovině. Student vyvozuje možné potíže žáků, které pramení z foneticko-fonologických interferencí mezi francouzštinou a češtinou. Student si osvojí klíčové prvky didaktiky výslovnosti francouzského jazyka, včetně fonetické korekce. Student samostatně a aktivně pracuje s vybranou lingvistickou a didaktickou literaturou z oboru a dalšími relevantními zdroji. Poslední úprava: Suková Vychopňová Kateřina, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
|
|
||
Příprava na výuku: - přednáška: Studenti si projdou poznámky z předchozí přednášky. K tématu si přečtou/prostudují odpovídající kapitolu ze studijní literatury. (15 minut/týden) - seminář: Studenti si prostudují materiály, které jim vyučující s předstihem vloží do MS Teams (praktická cvičení, poslech nahrávek, podcastů apod.). (40 minut/týden) Samostudium literatury a plnění průběžných úkolů: Na první přednášce budou studenti seznámeni se systémem průběžného odevzdávání nahrávek a jejich následné analýzy: nahrávky čtených textů (prostřednictvím MS Teams). Nahrávky budou analyzovány jak samotnými studenty (včetně kontroly studentů navzájem), tak vyučující.Dále studenti během semestru odevzdají jeden transkripční test. (20 hodin/semestr + 20 minut/semestr) Nahrávky: 1. nahrávka: začátek ZS (bez analýzy) 2. nahrávka: konec ZS (s analýzou) 3. nahrávka: konec LS (s analýzou)
Poslední úprava: Suková Vychopňová Kateřina, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
|
|
||
DOHALSKÁ, M., SCHULZOVÁ, O.: Fonetika francouzštiny. Praha, Karolinum, 2020. LÉON, P.: Précis de phonostylistique – Parole et expressivité. Paris, Nathan, 1993. LÉON, P.: Phonétisme et prononciation du Français. Paris, Armand Colin, 2007. MADELENI, E., PAGEL, D., WIOLAND, F.: Le rythme du français parlé. Paris, Hachette, 2012. ABRY, D., CHALARON, M.-L.: Les 500 exercices de phonétique A1/2. Paris, Hachette, 2009. ABRY, D., CHALARON, M.-L.: Les 500 exercices de phonétique B1/B2. Paris: Hachette, 2011. FENCLOVÁ, M.: Fonetika francouzštiny jako lingvodidaktický problém. Praha, Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2003. WIOLAND, F.: La vie sociale des sons du français.Paris, L'Harmattan, 2005. MARTIN, P.: Intonation du français. Paris, Armand Colin, 2009. WIOLAND, F.: Prononcer les mots du Français. Paris, Hachette, 1991. Poslední úprava: Suková Vychopňová Kateřina, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
|
|
||
Cíle jednotlivých kurzů 1. Úvod, seznámení, podmínky zakončení předmětu, literatura aj. 2. Základní pojmy z fonetiky a fonologie 3. Respirační, fonační a artikulační ústrojí 4. Intonace, rytmus, rytmické členění 5. Přízvuk 6. API 7. Vázání a řetězení 8. Schwa 9. Samohlásky ústní 10. Samohlásky nosové 11. Polosouhlásky 12. Souhlásky
Poslední úprava: Suková Vychopňová Kateřina, PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
|
|
||
Aktivní účast na seminářích (maximálně 3 absence s doplněním úkolů). Průběžné plnění úkolů během semestru (zadáváno na semináři nebo přes MS Teams) a příprava na semináře. Zápočet (zimní semestr) 1) transkripční test 2) srovnávací analýza dvou nahrávek téhož textu (první z počátku zimního semestru, druhá z konce zimního semestr) během níž student prokáže teoretickou i praktickou znalost segmentální i suprasegmentální úrovně zvukové podoby francouzštiny (odevzdání přes MS Teams) 3) vědomostní test v rozsahu učebnice Fonetika francouzštiny (Dohalská M., Schulzová, O., Karolinum 2020) - 1 termín řádný, max. 2 opravné, min. 70% správných odpovědí (min. 28 bodů)
Zkouška (letní semestr) 1) dvě teoretické otázky (rozprava nad testem ze ZS) 2) srovnávací analýza dvou odevzdaných nahrávek téhož textu (první z počátku zimního semestru, druhá z konce letního semestru), během níž student prokáže teoretickou i praktickou znalost segmentální i suprasegmentální úrovně zvukové podoby francouzštiny 3) četba připraveného a nepřipraveného textu
Poslední úprava: Suková Vychopňová Kateřina, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
|
|
||
Cíle jednotlivých kurzů 1. Úvod, seznámení, podmínky zakončení předmětu, literatura aj.: Student se seznámí s organizací kurzu, jeho sylabem, požadavky a dostupnou literaturou. 2. Základní pojmy z fonetiky a fonologie: Student dokáže definovat základní pojmy z fonetiky a fonologie francouzského jazyka. Zvládnutí teoretické báze mu poslouží jako podklad pro následný praktický nácvik jednotlivých jevů. 3. Respirační, fonační a artikulační ústrojí: Student popíše jednotlivá ústrojí a dokáže objasnit, jak tyto systémy ovlivňují produkci řeči. 4. Intonace, rytmus, rytmické členění: Student rozpozná a analyzuje různé intonační vzorce a rytmické struktury francouzského jazyka. 5. Přízvuk: Student dokáže popsat, jak funguje přízvuk ve francouzštině, a je schopen ho správně použít ve své vlastní produkci. 6. API: Student se seznámí se znaky Mezinárodní fonetické abecedy. Dokáže popsat a zaznamenat všechny zvuky standardní francouzštiny. 7. Vázání a řetězení: Student dokáže teoreticky interpretovat pravidla spojování slabik a slov do rytmických skupin a větších celků, a dokáže je ilustrovat na vlastní produkci. 8. Schwa: Student si osvojí teoretická pravidla výslovnosti němého e a dokáže je implementovat do své vlastní produkce. 9. Samohlásky ústní: Student rozpozná a produkuje francouzské ústní samohlásky. 10. Samohlásky nosové: Student rozpozná a produkuje francouzské nosové samohlásky. 11. Polosouhlásky: Student rozpozná a produkuje francouzské polokonsonanty. 12. Souhlásky: Student rozpozná a produkuje francouzské souhlásky. Poslední úprava: Suková Vychopňová Kateřina, PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
|