|
|
|
||
Seminář četby literárních textů I se soustředí na všestrannou literárně-interpretační práci s vybranými texty významných francouzských autorů probíraného historického období, tedy v základních rysech století 16. s důrazem na století 17. a klasicismus.
Práce s literárním textem sleduje jednak pochopení smyslu textu, stylistických a lexikálních specifik klasicismu a poté se zaměří na jeho literárně-vědnou a formální charakteristiku, na estetické a umělecké hodnoty, jichž je nositelem. Prostřednictvím rozboru reprezentativních úryvků se studenti zamyslí nad celkovým ethosem daného díla, jeho místem v dobovém a nadčasovém literárním kontextu i jeho uměleckým poselstvím.
Práce v semináři umožní studentům číst a lépe pochopit díla vzdálených historických období, jež jsou ovšem základem moderní, a tedy i dnešní, evropské literatury, jsou součástí literárního kánonu a patří k duchovní výbavě vzdělaného člověka, tedy i budoucího učitele.
Základem ke studiu daného literárního období je povinně volitelná PŘEDNÁŠKA Francouzská literatura v historickém kontextu I - OPBF2F133B, již by si studenti semináře Četba literárních textů I měli rovněž zapsat a navštěvovat ji.
Poslední úprava: Listíková Renáta, PhDr., Dr. (02.09.2021)
|
|
||
V případě distanční výuky bude předmět zajišťován pomocí a prostřednictvím MS Teams. Poslední úprava: Listíková Renáta, PhDr., Dr. (02.09.2021)
|
|
||
LAGARDE, A., MICHARD, L. Le XVIe siècle. Le XVIIe siècle. Les grands auteurs français. Anthologie et histoire littéraire. Paris, Bordas, 1998 et autres éditions. ČERNÝ, Václav. Soustavný přehled obecných dějin literatury naší vzdělanosti III. Baroko a klasicismus. Jinočany: H&H, 2005. D’ORMESSON, Jean. Une autre histoire de la littérature française. Les écrivains du Grand siècle. Paris, E. J. L. édition, 1998. Coll. Librio. D’ORMESSON, Jean. Une autre histoire de la littérature française. Le théâtre classique. Paris; E. J. L. édition, 2000. Coll. Librio. ŠRÁMEK, Jiří. Panorama francouzské literatury od počátku po současnost. Brno, Host, 2012 (zvláště kapitoly 5 a 6) MESNARD, Jean et alli: Précis de littérature française du XVIIe siècle. Paris: P.U.F., 1990. SABAH, H. Littérature. Des textes en séquences. I, II. Paris, Hatier, 2000. SABAH, H. Textes et méthodes, 1,2. Paris, Bordas, 1993, 1994. ŠUMAN, Záviš. "Galantní kultura ve Francii 17. a 18. století", Svět literatury 39, 2009, p. 205-209. ŠUMAN, Záviš. Melpoména. Praha : Karlinum, 2019. BEAUSSANT, Philippe. Le Roi-Soleil se lève aussi. Paris, Gallimard, 2000. Český překlad, Král Slunce také vstává. Praha, UK Pedagogická fakulta, 2012. Poslední úprava: Listíková Renáta, PhDr., Dr. (02.09.2021)
|
|
||
Požadavky k zápočtu na konci zimního semestru : - seminární práce: vypracování (ve francouzštině) 2 "Fiches de lecture" (charakteristika a zhodnocení přečteného díla) - pokyny k vypracování obdrží studenti semináře na začátku semestru - seznam přečtených literárních děl 17. století tzv. "Liste de lectures" (minimálně 8 titulů beletrie a 2 odborné literatury s vyznačením prostudovaných kapitol), který student předloží examinátorovi - ústní část: kolokvium, neboli rozhovor nad studentovou seminární prací a seznamem četby. Fiches de lecture nutno odevzdat v tištěné podobě (pokud to situace umožňuje, jinak elektronicky) ke každému termínu stanovenému v SIS alespoň 4 dny před konáním kolokvia. Pozn. tištěná podoba seminární práce je vhodnější pro jazykové a případné obsahové opravy a poznámky examinátora. Zápočet lze splnit v jednom řádném a jednom opravném termínu. Souborná zkouška z francouzské literatury 17. a 18. století proběhne společně s předmětem Četba literárních textů II ve zkouškovém období letního semestru. Poslední úprava: Listíková Renáta, PhDr., Dr. (02.09.2021)
|
|
||
Seminář je rozdělen do dvou tematických částí: I. Francouzská renesanční literatura 16. století jako mezník ve vývoji francouzské literatury. Přednáška, Francouzská literatura v historickém kontextu I, zhodnotí vývojové tendence, nové žánry a významné autory tohoto století a jejich podíl na hodnotách a rozvoji evropského humanismu. Seminář se zaměří na četbu a rozbor textů tří stěžejních autorů tohoto období: poezie Pierra ROSARDA, renesanční román Gargantua a Pantagruel François RABELAISe a Eseje Michela de MONTAIGNE. Zaměříme se především na jazykový a literární rozbor forem, postav a motivů, které jsou pro francouzskou literaturu zásadní (např. sonet, esej, ideální krása, utopie, humor). II.Francouzská literatura 17. století jako vrcholné období klasicismu a propojení umění s monarchií. Přechod od, ve Francii méně vyznamného baroka, k preciozitě a k estetice klasicismu. Základy filozofie racionalismu René Descartesa, Aristotelova Poetika jako východisko klasicistní estetiky, klasicistní tragédie autorů Coerneille a Racina a tzv. "Velká" komedie respektující klasicistní estetiku Molièra. Moralisté a jejich ztvárnění lidských charakterů. Počátky psychologického románu - Mme de La Fayette. Seminář sleduje vývojovou linii probíranou na přednáškách Francouzské literatury v historickém kontextu I a pracuje s reprezentativními texty daných autorů. I. Francouzská akademie a kodifikace spisovného literárního jazyka - text zakládající listiny. Preciózní román: Mlle de Scudéry "La carte du tendre"; preciózní poezie Vincent Voiture, François Malsherbes II. Barokní tendence v dramaturgii: moment překvapení a nadpřirozeno. Corneille, Médée (1635). III. Filozofický rámec 17. století. Kartesianismus: René Descartes, Discours de la méthode. Jansenismus, Blaise Pascal. IV. Formování klasicistní estetiky, Boileau, Chapelain, Académie française. Pierre Corneille, Le Cid (1637) V. Vrcholné klasicistní tragédie Pierre Corneille, Horace ; Jean Racine Bérénice versus Pierre Corneille Tite et Bérénice; Britanicus VI. Racinova koncepce člověka, jeho pojetí antické tragédie - Phèdre et Hippolyte ; psychologie postavy a zničující důsledky milostné vášně VII. Molière. Klasicistní komedie odrazem mravů soudobé společnosti: Tartuffe, L´Avare, Les précieuses ridicules, Misanthrope, Bourgeois gentilhomme, Dom Juan, Le malade imagianire... VIII. Moralisté - De La Rochefoucauld, La Bruyrère : nesmlouvavý pohled na lidské charaktery a dvorské pokrytectví - Les Maximes, Les Caractères (úryvky).Jean de La Fontaine a žánr bajky. Les Fables a jejich didaktický potenciál. Blaise Pascal, Lettres provinciales; Pensées (úryvky) IX. Klasicistní román - Mme de La Fayette, La Princesse de Clève Četba v originále, případně doporučujeme četbu v českém překladu a poté část díla v originále. Díla vyznačená tučně a kurzívou, jsou základem seznamu četby, který studenti předloží k zápočtu. Poslední úprava: Listíková Renáta, PhDr., Dr. (02.09.2021)
|