|
|
|
||
MOTTO: "Odluka od Říma nebyla nikdy definitivní... Žádný literát, umělec, teolog, filosof a právník se nechopil brku dřív, než se sklonil nad texty doslova vyrvanými z lůna středověkých klášterů a požádal o radu staré Římany - a od poloviny 15. století stále více i Řeky...
Je to nezaměnitelně evropské a vymezuje to Evropu vůči všem ostatním civilizacím na zeměkouli. Kdykoli se totiž Evropa ocitla na rozhodující křižovatce a bylo třeba přijít s něčím novým, vzala si poučení z antické kultury, která už dávno zmizela za obzorem. Žádná jiná civilizace, ani čínská, ani byzantská nebo islámská, nemá ve svých dějinách tak vyspělou kulturu, jako byla kultura řecká a římská, která upadla na staletí v zapomnění, aby posléze povstala jak Fénix z popela a prorazila cestu průkopníkům nového světového názoru. Antické a evropské dějiny... se od sebe odpoutaly až se začátkem průmyslové revoluce, kdy životní poměry jedné a druhé éry přestaly být v podstatě srovnatelné..."
DAHLHEIM, Werner: U kolébky Evropy: Odkaz antického Říma. Překlad Jiří Pondělíček. Praha : Vyšehrad, 2006.
S ohledem na přípravu budoucího učitele na základních a středních školách je výuka zaměřena především na seznámení studentů s formami recepce a tradice těch klíčových fenoménů starověkého řecko-římského světa, které známe z českého, evropského i transatlantického prostoru v různých oblastech politiky, kultury i každodenního života (v historiografii, literatuře, výtvarném a vizuálním umění, filozofii apod.) a stručně je uvést do problematiky klasických tradic. Předmět obsahově navazuje na přednášku Starověké Řecko a Řím a zabývá se pouze „druhým životem“ těchto civilizací včetně vývoje křesťanství a jeho vlivu na světovou kulturu. Součástí kurzu je rovněž uvedení do základů latiny jakožto nedílné složky metodologické přípravy učitele dějepisu, která je podstatná pro pochopení působení antické civilizace nejen v evropské kultuře (více viz literatura).
Poslední úprava: Kepartová Jana, doc. PhDr., CSc. (14.02.2023)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty s formami recepce a tradice těch klíčových fenoménů starověkého řecko-římského světa, které známe z českého, evropského i transatlantického prostoru v různých oblastech kultury i každodenního života (historiografii, literatuře, výtvarném umění, hudbě, filozofii apod). Vyučující se opírá o znalosti získané v předchozím kurzu Starověké Řecko a Řím a zabývá se pouze "druhým životem" těchto fenoménů. Kurz dále podá základní poučení o křesťanství a jeho vlivu na evropskou kulturu. Nedílnou součást kurzu tvoří uvedení do základů latiny jakožto nejdůležitějšího projevu působení antické civilizace v evropské kultuře. Poslední úprava: Zdichynec Jan, PhDr., Ph.D. (16.01.2022)
|
|
||||||||||||||||||||||||
Prezenční výuka. Pokud z jakéhokoli důvodu nebude prezenční výuka možná, bude se konat online v platformě MS Teams. Bez ohledu na způsob výuky je využíván též také moodle a MS Teams. Studenti včas obdrží link na online výuku i přístupový klíč k zápisu.
Poslední úprava: Zdichynec Jan, PhDr., Ph.D. (16.01.2022)
|
|
||
Zápočet. Pro jeho udělení je nutno v průběhu semestru vypracovat závěrečnou seminární práci a na konci semestru absolvovat písemný test na porozumění základnímu latinskému textu (dle probrané gramatiky), na internacionalismy a živá latinská slova. Závěrečná stať musí být zpracována nejen na odpovídající úrovni odborné, ale též jazykové, tj. musí být prosta pravopisných chyb. Poslední úprava: Zdichynec Jan, PhDr., Ph.D. (06.03.2023)
|
|
||
Hubert Cancik – Helmut Schneider – August F. Landfester (edd.), Der neue Pauly. Enzyklopädie der Antike. Das klassische Altertum und seine Rezeptionsgeschichte: 13 Bände Altertum A - Z, 5 Bände Rezeptions- und Wissenschaftsgeschichte, 1 Registerband J. B. Metzler Verlag. Online dostupné v NJ i AJ. Část hesel pro tento kurz dostupná i v ČJ na Moodlu. Mary Beard, Confronting the Classics: Traditions, Adventures and Innovations, Profile Books, 2013 / Liveright Publishing, 2013 Mary Beard, Twelve Caesars: Images of Power from the Ancient World to the Modern, Princeton University Press, 2021 Rupert Berger, Liturgický slovník, Praha, Vyšehrad, 2008 Jakub Čechvala – Eliška Poláčková et al., Vymyšlená Ithaka: recepce antické mytologie v české kultuře, Praha: Filosofia 2018. Anthony Grafton – Glenn W. Most – Salvatore Settis, The Classical Tradition, Cambridge, MA; London: The Belknap Press of Harvard University Press, 2010 Jan Kalivoda, Verba docent, exempla trahunt. Učebnice latiny pro samostatné studium na základě latinských citátů, živých slov a rčení, Praha: Karolinum, 2011 Craig W. Kallendorf (ed.), A Companion to the Classical Tradition, Blackwell Publishing, Malden – Oxford – Victoria 2007 Jana Kepartová, Terminologické minimum, Praha: Práh, 1998 Jana Kepartová – Robert Skopek, Praktická iLatina, Praha: UK, PedF 2017 (online) Kol. autorů, Encyklopedie antiky, Praha: Academia 1973 Eva Kuťáková – Václav Marek – Jana Zachová, Moudrost věků. Lexikon latinských výroků, přísloví a rčení, Praha: Leda, 2002 Martin C. Putna, Řecké nebe nad námi aneb antický košík: studie k druhému životu antiky v evropské kultuře, Praha: Academia, 2006 https://slovnik-cizich-slov.abz.cz/ Ladislav Varcl (ed.)., Antika a česká kultura, Praha: Academia, 1978. Informace o další relevantní literatuře je k dispozici v moodlu, bude též doplňována během jednotlivých hodin. Poslední úprava: Zdichynec Jan, PhDr., Ph.D. (01.02.2023)
|
|
||
Semináře a cvičení, dle potřeby po dohodě individuální konzultace osobně či v MS Teams. Poslední úprava: Zdichynec Jan, PhDr., Ph.D. (01.02.2023)
|
|
||
Úvod do témat: 1. Co jsou klasické tradice? Jaké jsou základní pilíře evropské kultury? 2. Recepce bájí v literatuře a umění – např. trójský okruh, založení Říma, význam římské mytologie. Římské impérium v křesťanském kontextu. 3. Reflexe hodnot a ctností římské republiky. Modifikace kánonu ctností v křesťanství. 4. Recepce Ciceronova řečnického umění a jeho teoretických spisů ve světovém kontextu. Význam Ciceronových textů jako školní četby. 5. Reflexe Augustovy osobnosti a vlády ve vývoji politických a kulturních dějin světa. 6. Antická mytologie v kontextu mytologií světových. 7. Recepce římské mytologie ve světové literatuře, výtvarném umění a hudbě včetně srovnání v českém prostředí 8. Postavení ženy v antické mytologii a historii ve srovnání se světovým křesťanstvím. 9. Antické tradice ve společenském a politickém životě. 10. Umělecký obraz antiky ve filmu a historické románu z antiky. (Evropa, svět, české země). 11. Antické a křesťanské motivy v reklamě 19. a 20. století ve světovém kontextu. 12. Shrnutí. Poslední úprava: Zdichynec Jan, PhDr., Ph.D. (01.02.2023)
|
|
||
Učební materiály jsou dostupné na moodlu a na MS Teams. Viz také praktická i-latina. Poslední úprava: Zdichynec Jan, PhDr., Ph.D. (16.01.2022)
|
|
||
Studenti se seznamují s rozmanitými formami recepce a předávání klíčových fenoménů starověkého řeckořímského světa, jež známe z českého, evropského i transatlantického prostoru, zejména v oblasti společenského a politického života, mytologie, literatury, filmu ap. Poznání základů latinského jazyka umožní osvojit si hlavní jazykové kategorie a pochopit důležité internacionalismy. Souběžně budou sledována základní témata křesťanské kultury. Poslední úprava: Zdichynec Jan, PhDr., Ph.D. (29.01.2025)
|
|
||
Vítáno je absolutorium předmětu Starověké Řecko a Řím, jakož i Úvod do studia I. Poslední úprava: Zdichynec Jan, PhDr., Ph.D. (01.02.2023)
|
|
||
Žádné, nicméně přínosem je znalost antického světa v rozsahu předmětu Starověké Řecko a Řím nebo přinejmenším znalost učiva v rozsahu střední školy. Poslední úprava: Zdichynec Jan, PhDr., Ph.D. (01.02.2023)
|