PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Praxe v přírodovědném vzdělávání s reflexí - OPBB4B042A
Anglický název: Practice in Science Education
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / 24 (50)
letní:neurčen / neurčen (50)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Adam Nejedlý
PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Adam Nejedlý
PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Je záměnnost pro: OKBB4B042A
Anotace -
V rámci předmětu student přímo působí na základní nebo střední škole. V rámci předmětu se student seznamuje s podmínkami realizace výuky přírodopisu a biologie v kontextu konkrétní edukační reality. Zároveň se v dílčích situacích sám zapojuje do realizace výuky přírodopisu a biologie pod přímým vedením provázejícího učitele.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Cíl předmětu

Studující: 

  • charakterizuje organizaci vybrané školy a podmínky pro výuku přírodopisu/biologie,

  • realizuje zadané aktivity ve výuce přírodopisu/biologie pod vedením zkušeného učitele.

Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Deskriptory

Přímá výuka se skládá z:

  • reflektivních seminářů s fakultním vyučujícím,

  • hospitace výuky přírodopisu a biologie,

  • reflexe v mikroskupině s provázejícím učitelem.

Nepřímá výuka se skládá z:

  • přípravy mikrovýstupů a jejich vyhodnocení,

  • zpracování zadaných úkolů.

Poslední úprava: Nejedlý Adam, PhDr. (10.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu
  • absolvování kurzu Proškolení před pedagogickými praxemi v MOODLe a odevzdání vygenerovaného osvědčení

  • účast a písemná reflexe 12 VH náslechů výuky přírodopisu a biologie

  • příprava, realizace a zhodnocení min. 4 mikrovýstupů ve výuce přírodopisu a biologie

  • prezentace mikrovýstupů na semináři

  • vypracování zadaných úkolů a jejich odevzdání

  • aktivní účast na všech seminářích

Poslední úprava: Nejedlý Adam, PhDr. (10.09.2024)
Literatura
  • Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Paido

  • Pasch, M., & Gardner, T. G., Sparks-Langerová, G., Starková, A. J., & Moodyová, C. D. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál.

  • Švec, V., Filová, H., & Šimoník, O. (2004). Praktikum didaktických dovedností. Masarykova univerzita v Brně

  • Uzlová, I. (2010). Asistence lidem s postižením a znevýhodněním: praktický průvodce pro osobní a pedagogické asistenty. Portál.

  • Dytrtová, R. (2009). Učitel - příprava na profesi. Grada.

  • Cangelosi, J. S. (2000). Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Portál.

  • MŠMT. (2023). Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství.

  • rámcové a školní vzdělávací programy

Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Sylabus
  • podmínky a zajištění výuku přírodopisu a biologie na vybraných školách

  • role učitele přírodopisu a biologie

  • management školní třídy ve výuce přírodopisu a biologie

  • opory pro náslechy výuky přírodopisu a biologie

  • realizace výukových aktivit ve výuce přírodopisu a biologie

  • komparace výuky přírodopisu a biologie na různých školách

Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Studijní opory
MS Teams
Poslední úprava: Nejedlý Adam, PhDr. (10.09.2024)
Výsledky učení

Studující:

  • porozumí organizaci výuky přírodopisu a biologie na vybrané škole,

  • naslouchá výuku přírodopisu a biologie,

  • zhodnotí roli učitele přírodopisu a biologie ve výuce,

  • realizuje zadané výukové aktivity ve výuce přírodopisu a biologie pod vedením zkušeného učitele,

  • reflektuje vlastní realizaci zadané aktivity ve výuce přírodopisu a biologie,

  • vytvoří a prezentuje komplexní shrnutí charakterizující vybranou školu a na ní realizovanou výuku přírodopisu/biologie.

Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK