V rámci předmětu student přímo působí na základní nebo střední škole. V rámci předmětu se student seznamuje s podmínkami realizace výuky přírodopisu a biologie v kontextu konkrétní edukační reality. Zároveň se v dílčích situacích sám zapojuje do realizace výuky přírodopisu a biologie pod přímým vedením provázejícího učitele.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
In the course, the student works directly in an lower or upper secondary school. In the course, the student is introduced to the conditions for the implementation of teaching biology in the context of a specific educational reality. The student is also involved in the implementation of biology teaching under the direct guidance of the accompanying teacher in partial situations.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Cíl předmětu
Studující:
charakterizuje organizaci vybrané školy a podmínky pro výuku přírodopisu/biologie,
realizuje zadané aktivity ve výuce přírodopisu/biologie pod vedením zkušeného učitele.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Deskriptory
Přímá výuka se skládá z:
reflektivních seminářů s fakultním vyučujícím,
hospitace výuky přírodopisu a biologie,
reflexe v mikroskupině s provázejícím učitelem.
Nepřímá výuka se skládá z:
přípravy mikrovýstupů a jejich vyhodnocení,
zpracování zadaných úkolů.
Poslední úprava: Nejedlý Adam, PhDr. (10.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu
absolvování kurzu Proškolení před pedagogickými praxemi v MOODLe a odevzdání vygenerovaného osvědčení
účast a písemná reflexe 12 VH náslechů výuky přírodopisu a biologie
příprava, realizace a zhodnocení min. 4 mikrovýstupů ve výuce přírodopisu a biologie
prezentace mikrovýstupů na semináři
vypracování zadaných úkolů a jejich odevzdání
aktivní účast na všech seminářích
Poslední úprava: Nejedlý Adam, PhDr. (10.09.2024)
Literatura
Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Paido
Pasch, M., & Gardner, T. G., Sparks-Langerová, G., Starková, A. J., & Moodyová, C. D. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál.
Švec, V., Filová, H., & Šimoník, O. (2004). Praktikum didaktických dovedností. Masarykova univerzita v Brně
Uzlová, I. (2010). Asistence lidem s postižením a znevýhodněním: praktický průvodce pro osobní a pedagogické asistenty. Portál.
Dytrtová, R. (2009). Učitel - příprava na profesi. Grada.
Cangelosi, J. S. (2000). Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Portál.
MŠMT. (2023). Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství.
rámcové a školní vzdělávací programy
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Sylabus
podmínky a zajištění výuku přírodopisu a biologie na vybraných školách
role učitele přírodopisu a biologie
management školní třídy ve výuce přírodopisu a biologie
opory pro náslechy výuky přírodopisu a biologie
realizace výukových aktivit ve výuce přírodopisu a biologie
komparace výuky přírodopisu a biologie na různých školách
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Studijní opory
MS Teams
Poslední úprava: Nejedlý Adam, PhDr. (10.09.2024)
Výsledky učení
Studující:
porozumí organizaci výuky přírodopisu a biologie na vybrané škole,
naslouchá výuku přírodopisu a biologie,
zhodnotí roli učitele přírodopisu a biologie ve výuce,
realizuje zadané výukové aktivity ve výuce přírodopisu a biologie pod vedením zkušeného učitele,
reflektuje vlastní realizaci zadané aktivity ve výuce přírodopisu a biologie,
vytvoří a prezentuje komplexní shrnutí charakterizující vybranou školu a na ní realizovanou výuku přírodopisu/biologie.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)