PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Botanika bezcevných rostlin a kapraďorostů - OPBB4B022A
Anglický název: Botany of Non-Vascular Plants and Pteridophytes
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 46 / 46 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Kristýna Hlavatá, Ph.D.
doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Kristýna Hlavatá, Ph.D.
Je záměnnost pro: OKBB4B022A
Anotace -
Cílem kurzu je seznámit studenty s obecnými problémy vztahujícími se k systematice, klasifikaci a taxonomii v botanice a mykologii společně s konkrétní znalostí uvedených skupin (pro něž vědomě užíváme historického označení „bezcévné“). Cyanobacteria, eukaryotické stélkaté organismy – ruduchy, Glaucophyta a zelené řasy, parožnatky, autotrofní chromista. Houby a houbové organismy, lichenizované houby. Mechorosty. Vývojová větev Cormophytae - psilofytní rostliny, pteridofytní rostliny a prvosemenné. Při laboratorních pracích studenti poznávají na živých i preparovaných přírodninách probírané druhy organismů, jejich determinačně a evolučně významné znaky. Výsledkem kurzu je vytvoření systému teoretických i praktických znalostí biologie, fylogeneze a přístupů k třídění zahrnutých skupin, prohloubení a rozšíření praktického poznávání přírodnin.
Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (16.11.2021)
Cíl předmětu

Studující:

  • Získá znalost anatomie, morfologie, fyziologie, systematiky a ekologie skupiny označované jako "bezcévné rostliny".
  • Použije získané znalosti anatomie, morfologie, fyziologie, systematiky a ekologie skupiny označované jako "bezcévné rostliny" v rámci praktických cvičení.
  • Prakticky pozná probírané organismy a získá dovednost pracovat s nimi, potřebnou pro budoucí pedagogickou praxi.
Poslední úprava: Hlavatá Kristýna, Mgr., Ph.D. (27.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu
  • aktivní účast na laboratorních cvičení
  • splnění minimální hranice v průběžných testech - alespoň dva ze tří s průměrným výsledkem min 80%
  • zápočtová poznávačka = 2 pokusy
  • složení ústní zkoušky - znalosti v rozsahu skrip Dostál, P. + obsah přednášek
Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (16.11.2021)
Literatura

DOSTÁL, Petr, 2006. Evoluce a systém stélkatých organismů a cévnatých výtrusných rostlin. Vyd. 2., upr. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-267-5.

KALINA, Tomáš a Jiří VÁŇA, 2005. Sinice, řasy, houby, mechorosty a podobné organismy v současné biologii. 1. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-1036-1.

BERG, Karl-Heinz Linne von, Kerstin HOEF-EMDEN, Birger MARIN a Michael MELKONIAN, 2004. Der Kosmos-Algenführer: Die wichtigsten Süßwasseralgen im Mikroskop. 1. vyd. B.m.: Kosmos. ISBN 978-3-440-09719-9.

BRAUNE, Wolfram, Alfred LEMAN a Hans TAUBERT, 1999. Pflanzenanatomisches Praktikum, Tl.2, Zur Einführung in den Bau, die Fortpflanzung und Ontogenie der niederen Pflanzen auch der Bakterien und Pilze. 4. Aufl. B.m.: Spektrum Akademischer Verlag. ISBN 978-3-8274-0924-9.

HOLEC, Jan, Antonín BIELICH a Miroslav BERAN, 2012. Přehled hub střední Evropy. Vyd. 1. Praha: Academia. ISBN 978-80-200-2077-2.

KUBÁT, Karel, Lubomír HROUDA, Jindřich CHRTEK JUN., Zdeněk KAPLAN, Jan KIRSCHNER, Karel KUBÁT a Jan ŠTĚPÁNEK, ed., 2002. Klíč ke květeně České republiky. 1. vyd. Praha: Academia. ISBN 80-200-0836-5.

POULÍČKOVÁ, Aloisie a Jaroslav JURČÁK, 2001. Malý obrazový atlas našich sinic a řas. 1. vyd. V Olomouci: Univerzita Palackého, Přírodovědecká fakulta. ISBN 978-80-244-0242-0.

RAVEN, Peter H., Ray Franklin EVERT a Susan E. EICHHORN, 2013. Biology of plants. 8th ed. New York: Freeman. ISBN 978-1-4292-1961-7.

Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (16.11.2021)
Sylabus

A. Přednášky

  • Soustavná botanika, její význam a cíle zkoumání. Postavení baktérií a hub v systému organismů; systematický přehled zahrnutých skupin organismů.
  • Prokaryota, bakterie (orientačně - dále v rámci mikrobiologie). Sinice.
  • Řasy a jejich systém. Biliphyta, Chromophyta, Chlorophytae a Streptophytae.
  • Houby, houbové organismy a jejich systém -  Oomycota, Chytridiomycota.
  • "Zygomycota", Glomeromycota, Ascomycota, Basidiomycota.
  • Lišejníky.
  • Mechorosty.
  • Vývojové stupně cévnatých rostlin.
  • Lycopodiophyta, Monilophyta.

B. Praktika

  • Sinice a řasy - pozorování stavby, herbářové a mikroskopické položky.
  • Houbové organismy - pozorování stavby, herbářové a mikroskopické položky.
  • Lišejníky - pozorování stavby, herbářové a mikroskopické položky.
  • Mechorosty - pozorování stavby, herbářové a mikroskopické položky.
  • Plavuně, přesličky, kapradiny - pozorování stavby, herbářové položky.
Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (16.11.2021)
Studijní opory

Prezentace 2025, postupně aktualizované: Botanika bezcévných rostlin a kapraďorostů - Výukové materiály

Prezentace z dřívějších let: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8482

Poslední úprava: Hlavatá Kristýna, Mgr., Ph.D. (04.03.2025)
Výsledky učení

 A. Přednášky

Studující:

  • Dokáže popsat význam soustavné botaniky a její cíle zkoumání.
  • Určí postavení bakterií a hub v systému organismů.
  • Má systematický přehled o probíraných skupinách organismů (prokaryota, bakterie, sinice, řasy, houby a houbové organismy, lišejníky, mechorosty, kapraďorosty).
  • Rámcově se orientuje v anatomii, morfologii, fyziologii a ekologii prokaryot a bakterií.
  • Popíše systematiku řas (Biliphyta, Chromophyta, Chlorophytae a Streptophytae) a charakterizuje je z hlediska anatomie, morfologie, fyziologie a ekologie.
  • Charakterizuje sinice (Cyanophyta), houby a houbové organismy (Oomycota, Chytridiomycota, "Zygomycota", Glomeromycota, Ascomycota a Basidiomycota)  z hlediska anatomie, morfologie, fyziologie a ekologie.
  • Charakterizuje lišejníky z hlediska anatomie, morfologie, fyziologie a ekologie.
  • Charakterizuje mechorosty z hlediska anatomie, morfologie, fyziologie a ekologie.
  • Popíše vývojové stupně cévnatých rostlin.
  • Charakterizuje plavuně (Lycopodiophyta) a kapraďorosty (Monilophyta) z hlediska anatomie, morfologie, fyziologie a ekologie.

 

B. Praktika

Studující:

  • Dokáže určit probírané organismy na základě živého, herbářového nebo mikroskopického materiálu.
  • Popíše významné determinační a evolučně významné znaky na probíraných druzích organismů.
  • Pozoruje a popíše stavbu sinic a řas na základě herbářových, mikroskopických nebo živých položek.
  • Pozoruje a popíše stavbu houbových organismů na základě herbářových, mikroskopických nebo živých položek.
  • Pozoruje a popíše stavbu lišejníků na základě herbářových, mikroskopických nebo živých položek.
  • Pozoruje a popíše stavbu mechorostů na základě herbářových, mikroskopických nebo živých položek.
  • Pozoruje a popíše stavbu plavuní, přesliček a kapradin na základě herbářových, mikroskopických nebo živých položek.
Poslední úprava: Hlavatá Kristýna, Mgr., Ph.D. (27.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK