|
|
|
||
V oblasti výtvarné výchovy se kurz zaměřuje na plánování výtvarných činností, na výtvarné řady a projekty. Diskutuje také interdisciplinární potenciál výtvarné výchovy v mateřské škole. Studenti si osvojují dovednost s ohledem na specifika předškolního věku plánovat výtvarné činnosti, zdůvodňovat jejich přínos a vysvětlovat jejich logiku a získávají jistotu v používání důležitých didaktických kategorií. Učí se pracovat s oborovými souvislostmi a orientují se v souvislostech kulturních institucí, které nabízejí edukační příležitosti. Kurz se dále věnuje reflexi realizovaných výtvarných činností a rozvíjí schopnost studujících pracovat s chybou. Součástí kurzu je nastínění možností učitelské sebereflexe ve výtvarné výchově.
V hudebněvýchovné oblasti se studenti naučí využívat rytmických a melodických nástrojů Orffova hudebního instrumentáře, zpěvu písní, hry na klavír a zobcové sopránové flétny. Seminář je zaměřen na činnostní pojetí instrumentálních a poslechových aktivit, na zdůvodnění didaktických zásad, vyučovacích metod se zřetelem k míře hudebního nadání dětí i na tvorbu příprav pro hudební činnosti v mateřské škole.
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (06.09.2024)
|
|
||
V oblasti HV: studující zná a dokáže aplikovat didaktické zásady a metodické postupy umožňující realizaci instrumentálních a poslechových činností v MŠ. Studující prohloubí své pěvecké a klavírní dovednosti podle stupně pokročilosti. Poslední úprava: Kmentová Milena, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stručný popis přípravy na výuku: V hudební oblasti: studium literatury, osvojování dovedností v oblasti hry na klavír a nástroje Orffova instrumentáře, příprava partitur, příprava výstupů v seminární výuce. Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (06.09.2024)
|
|
||
VV BIRD, Michael. Van Goghova hvězdná noc: dějiny umění v příbězích pro děti. Ilustroval Kate EVANS, přeložil Katarína BELEJOVÁ. Brno: CPress, 2017. ISBN isbn978-80-264-1691-3. KAFKOVÁ, Helena. Language Elements and Subject Integration / Helena Kafková. SPECIAL ISSUE InSEA Congress 2018: Scientific and Social Interventions in Art Education [online]. Synnyt, 2019, 2/2019, 81-90 [cit. 2020-01-15]. ISSN ISSN 1795-4843. Dostupné z: https://wiki.aalto.fi/pages/viewpage.action?pageId=148283892 KAFKOVÁ, Helena a Ondřej SUCHAN. Řemeslo: marginalizovaný potenciál všeobecného vzdělávání. Výtvarná výchova. Praha: Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta, 2017, 57(3-4), 30-45. ISSN 1210-3691. SLAVÍK, Jan, Vladimír CHRZ a Stanislav ŠTECH. Tvorba jako způsob poznávání. V Praze: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2335-1. ŠOBÁŇOVÁ, Petra, Aleš POSPÍŠIL a Karel ŘEPA. Kvalita ve výtvarné výchově. Olomouc: ČS INSEA, 2019. ISBN ISBN 978-80-904268-7-0. časopis Výtvarná výchova: https://pages.pedf.cuni.cz/vytvarnavychova/archiv-cisel/ HV EBEN, Petr, Ilja HURNÍK, Eva KRÖSCHLOVÁ, Wilhelm KELLER, Jan DOSTAL a Vladimír POŠ. Česká Orffova škola. 1, Začátky. Praha: Supraphon, 1969. HERDEN, Jaroslav. Hudební hodinky pro táty a maminky. Praha: Rodiče, 2004. ISBN:80-86695-46-8. HERDEN, Jaroslav. My pozor dáme a posloucháme: posloucháme hudbu se žáky 1. stupně základní školy. Praha: Scientia, 1994. Učebnice pro základní školy. ISBN 80-85827-56-5. JURKOVIČ, Pavel. Instrumentální soubor na základní škole: notový materiál a metodická příručka pro nepovinný předmět Hra na hudební nástroj v 5.-8. ročníku základní školy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. Metodické příručky pro základní školu. JURKOVIČ, P. - FISCHER, V. Co slabika to muzika. Muzikservis, Praha 2001. KODEJŠKA, Miloš, Mikuláš POPOVIČ a Jaroslav VEREB. Klavírní doprovody a dirigování písní v mateřských a základních školách. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018. ISBN 978-80-7290-976-6. ZEZULA, Jiří a Olga JANOVSKÁ. Hudební výchova v mateřské škole: (metodika). 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. Učebnice pro střední školy. ISBN 80-04-24939-6. Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (18.09.2023)
|
|
||
HV Ve výuce budou uplatňovány dialogické metody práce. Velký důraz je kladen na samostatnou domácí přípravu. Studentům budou skladby a způsoby doprovodů písní názorně předvedeny. Klavírní skladby budou moci studovat i prostřednictvím YouTube, které vyučující nahrál. Jednotlivé skladby jsou zapsány v Individuálním záznamovém archu. Nároky na studenty jsou diferencované podle jejich předcházejících hudebních zkušeností do programu A (úplní začátečníci) a B (s klavírními zkušenostmi). Elektronicky budou moci studenti splnit i stanovené úkoly z oblastí didaktiky instrumentálních a poslechových činností. Studenti obdrží od vyučujícíhoí seznam článků z časopisů Hudební výchova (ČR), které se vážou ke vzdělávacímu obsahu předmětu. Studenti kombinovaného studia obdrží od učitele jeden článek a zpracují ho do podoby referátu. V závěru referátu se zamyslí nad pedagogickou dedukcí uvedených myšlenek do problematiky jejich učitelské praxe v mateřských školách. Tuto práci odevzdají v semináři a nebo elektronicky. VV důraz je kladený na analýzu a reflexi situací a materiálů, s ohledem na studium doporučené literatury a na poznatky z přednášek Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Témata v oblasti výtvarná výchova: 1) dlouhodobé cíle ve výtvarné výchově, kurikulární dokumenty a jejich slovník, kroskurikulárnívazby, jejich potenciál a limity; 2) výtvarné řady a projekty, jejich plánování, realizace a reflexe; 3) galerijní a muzejníedukace jako východisko plánování ve výtvarné výchově; 4) pedagogická diagnostika, rizikové faktory ve vývojidětského výtvarného projevu;
Témata v oblasti hudební výchovy: 1) česká adaptace orffovského hudebněvýchovného systému I. Hurníkem a P. Ebenem; 2) rozvoj hudebnosti prostřednictvím modernizace forem instrumentálních činností; V seminářích bude představena koncepce C. Orffa a její česká adaptace vytvořená P. Ebenem a I. Hurníkem. Výuka bude uskutečňována prostřednictvím moderních trendů integrativní pedagogiky a polyestetické výchovy, prezentované pracemi např. L. Pospíšilové, M. Liškové, Pierrem van Hauwe. Studentům bude představena hra na tradiční i nové hudební nástroje a tzv. „hra na tělo“. Seznámí se s melodizací a rytmizací motivů, sousloví,vět, rytmickými a rytmicko-melodickými kánony, improvizacemi, variacemi, rondem, hrou partitur z České Orffovy školy, s využitím melodických orffovských nástrojů při práci s dětmi v MŠ. Dalším tématem budou způsoby, rozvíjet hudebně talentované děti prostřednictvím instrumentálních činností. Pozornost bude věnována uplatňování didaktických zásad v hudebním vyučování včetně příkladů, výběru vhodných vyučovacích metod a diferenciaci žáků v HV, integraci hudebních činností na příkladech, struktuře hudební činnosti a pedagogické přípravě na výuku. Studenti se také naučí umělé písně, které se vztahují k rodině s cílem posílit její funkci v soudobém společenském klimatu. 3) integrace hudebních činností, výběr vhodných vyučovacích metod, uplatňování didaktických zásad; 4) podpora hudebního nadání, tvorba příprav na hudební činnosti na praktických příkladech; Poslech hudby bude představen z činnostního hlediska a se zřetelem k praktické realizaci poslechu hudby pro děti předškolního věku. V semináři budou uskutečňovány rozbory vhodných hudebních skladeb děl na základě jejich strukturální, genetické a obsahové analýzy. Pozornost bude zaměřována na rozlišování hudebně výrazových a formotvorných prostředků a budou využity i skladby nastudované v rámci hry na klavír. Studenti vytvoří též vlastní hudebně poslechové projekty pro předškolní děti s možným využitím ve své pedagogické praxi, event.v seminářích. 5) hra a zpěv vhodných přednesových skladeb, písní z České Orffovy školy, dovednost transponovat a stylizovat lidové a umělé písně pro dětiv M. Student začátečník (A program) se naučí 8 drobných přednesových skladeb pro děti předškolního věku, hrát a zpívat vokálně průpravná a přípravná cvičení k daným písním v tóninách C dur, D dur, E dur, F dur, G, A, H dur, hrát a zpívat při stylizaci doprovodů určené písně ze zpěvníku pro MŠ Malým zpěváčkům, hrát a zpívat české a moravské písně a vybrané písně z České Orffovy školy (dle úprav P. Ebena a I. Hurníka). Student se základními klavírními zkušenostmi (B program) se naučí 4 přednesové skladby dle vlastní volby po konzultaci s vyučujícím. Větší zřetel je při jejich interpretaci položen na výraz, dynamiku a kvalitu úhozu. Ostatní úkoly jsou stejné jako v programu A.
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (06.09.2024)
|
|
||
HV Pro získání zápočtu student prokáže znalosti a dovednosti v oblastech: hry na klavír aplikované do hudebních činností, rytmizace a melodizace říkadla s doprovodem na rytmické a melodické nástroje z Orffova hudebního instrumentáře, tvorby příprav na poslechové činnosti s možnostmi integrace do ostatních hudebních nebo esteticko-výchovných činností (písemná podoba úkolu je doprovozena prezentací v semináři nebo přiložením zvukové nahrávky). Student zkomponuje jednu partituru s rytmizovaným a melodizovaným říkadlem dle vlastní volby doprovázené na rytmické a melodické nástroje z Orffova hudebního instrumentáře (písemná podoba úkolu je doprovozena prezentací v semináři nebo přiložením zvukové nahrávky). Dále vytvoří dvě přípravy na poslechovou činnost pro předškolní děti: první bude dle vlastního výběru ze skladeb, které hrál v rámci výuky hry na klavír, druhá bude na reprodukovanou skladbu dle vlastního výběru. Obě bude analyzovat strukturálně (kterých výrazových prostředků bylo použito, práce s motivem a tématem), geneticky (inspirační zdroje skladby např. osoba skladatele, doba) a obsahově s postižením společenské hodnoty skladby (sémantické, etické, výchovné). Přípravy na poslechové činnosti budou integrovány s ostatními hudebními a esteticko-výchovnými činnostmi. VV Pro výtvarnou výchovu: Studující si mají vybrat výtvarnou řadu z doporučeného zdroje a tuto řadu srovnat s modelem předkládaným v kurzu. Mají rozpoznat, ve kterých bodech se řada s modelem shoduje a kde nikoli. Svoje hodnocení mají obhájit v průběhu nebo závěru kurzu. Návštěva a reflexe galerijní edukace (podrobně viz Moodle) Rozbor konkrétního dětského výtvarného projevu a návrh vhodných pedagogických opatření Podmínkou absolvování kurzů je, že studující používá precizní odborný slovník odpovídající studijnímu zaměření a pokročilosti studia. Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15304 (heslo pro hosta je akreditaceUMS2020). Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (06.09.2024)
|
|
||
V oblasti HV studující: - rozlišuje sudé a liché metrum a dokáže rytmizovat text v zadaném metru. - rozlišuje a pojmenovává rytmické a melodické nástroje orffovského typu, ovládá hru na tyto nástroje. - rozlišuje složky rytmu (pulzace, rytmus v užším smyslu slova, první doba v taktu, jiná ostináta, komplementární rytmus) a dokáže je vyjádřit při doprovodu říkadla a písní hrou na tělo nebo na rytmické nástroje. - vytvoří, zapíše (formou partitury) a reprodukuje vícehlasý rytmický doprovod říkadla v sudém i lichém metru. - zná a dokáže didakticky využít různé druhy a organizační formy instrumentálních a poslechových činností. - vytvoří a obhájí dvě pedagogické přípravy obsahující instrumentální činnosti v MŠ. - vytvoří a obhájí dvě pedagogické přípravy obsahující poslechové činnosti v MŠ. V oblasti VV studující: - dokáže správně používat základní funkční slovník výtvarné výchovy; - rozlišuje rovinu výtvarné otázky, úkolu, tématu a motivace dokáže vysvětlit jejich vzájemnou návaznost; - dokáže s výtvarnými činnostmi propojit jednoduché hudební, dramatické, či jiné činnosti; - dokáže si vybrat a interpretovat umělecké dílo v jednom ze dvou předložených interpretačních modelů; - dokáže z interpretace uměleckého díla vybrat rovinu, která je adekvátní dětským zájmům a promítnout ji do kurikulárních dokumentů; . dokáže reflektovat chyby v realizaci didaktického modelu, dokáže flexibilně rozvíjet možnosti, které chyba otvírá; - orientuje se v institucionálních oporách zaměřených na zprostředkování umění dětem. Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
|