PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Teorie a praxe dramatické výchovy - OPB03N504B
Anglický název: Theory and Practice of Drama Education
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 7
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/2, KZ [HT]
Počet míst: 25 / 75 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Vyučující: MgA. Alžběta Ferklová
Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
doc. Mgr. MgA. Ivana Sobková
Prerekvizity : OPB03N405A
Anotace
Kurz je určen studentům se zaměřením dramatická výchova a navazuje na předchozí kurzy. Přednášky předmětu sledují tematické okruhy státní bakalářské zkoušky. Předmět je koncipován tak, aby studenti měli možnost rozšířit si povědomí o postupech a metodách dramatické výchovy vhodné při práci s dětmi předškolního věku. Kurz shrnuje a uvádí do teoretických a didaktických souvislostí zkušenosti získané v kurzech dramatické výchovy. Prohlubuje poznatky o struktuře oboru a jeho možnostech. Zaměřuje se na cíle, metody, techniky a formy vzhledem k dětem předškolního věku. Zároveň studenti získají vhled do různých stylů a strategií dramaticko-výchovné práce. Seminář seznamuje studenty s různými typy lekcí, od nejjednodušších až po strukturované drama. Každý student se stává aktivním účastníkem lekcí. Během lekcí budou studenti vstupovat do rolí postav a dívat se tak na problémy a konflikty z více úhlů pohledu. Budou vytvářet prostředí, dotvářet děj, vymýšlet různá řešení, jednat za postavy. Důraz je kladen na práci s různými žánry dětské literatury a výběr kvalitní dětské literatury vhodné pro dramatickou výchovu. Témata: 1) Hlasová výchova s dětmi předškolního věku. 2) Pohybová výchova s dětmi předškolního věku. 3) Práce s říkadlem, poezií, přednes s předškolními dětmi. 4) Práce s klasickou pohádkou v MŠ. 5) Práce s obrázkovou knížkou a ilustrací v MŠ. 6) Bajka s nejmenšími dětmi a zvířecí postavy v dramatické výchově. 7) Příběh s dětským hrdinou v dramatické výchově s předškolními dětmi. 8) Procesuální a strukturované drama v MŠ. 9) Předmět a loutka v dramatické výchově s nejmenšími dětmi. 10) Dětské divadlo a divadlo hrané dětmi.
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (24.01.2020)
Cíl předmětu
Cíle předmětu:

1. Studenti získají teoretické znalosti a praktické dovednosti v oblasti metod a postupů dramatické výchovy při práci s dětmi.
2. Studenti budou schopni analyzovat a kriticky posoudit různé formy využití dramatické výchovy pro rozvoj sociálních a komunikačních dovedností dětí.
3. Studenti se naučí vytvářet, připravovat a realizovat tematicky zaměřené lekce dramatické výchovy v praxi MŠ.
4. Studenti porozumí využití dramatických her a technik pro podporu kreativního vyjadřování a porozumění příběhům dětí předškolního věku.
Poslední úprava: Ferklová Alžběta, MgA. (05.10.2024)
Deskriptory

Přímá výuka: 24 hodin

Příprava, realizace a reflexe lekce dramatické výchovy s dětmi v MŠ: 40 hodin

Studium odborné literatury: 91 hodin

Poslední úprava: Ferklová Alžběta, MgA. (06.10.2024)
Podmínky zakončení předmětu

100% docházka, aktivní účast v hodinách.

Plán, realizace a reflexe lekce dramatické výchovy v mateřské škole.

Poslední úprava: Ferklová Alžběta, MgA. (06.10.2024)
Literatura

MACHKOVÁ, Eva. Volba literární předlohy pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti. 3., aktualiz. vyd. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2012. 148 s. ISBN 978-80-7331-214-5.

MARTÍNKOVÁ, Nina. Hra a divadlo. 1. vyd., Praha: NIPOS, 2018, 152 s., ISBN 978-80-7068-325-5. 

MÍČKOVÁ, Jitka. Cesta do pohádky. 1.vyd.,Praha: Portál, 2019, 160 s.,ISBN 978-80-262-1432-8.

MORGAN(OVÁ), Norah; SAXTON(OVÁ), Juliana. Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. Přel. Helena ZYMONOVÁ a Jaroslav PROVAZNÍK. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 252 s. Přel. z Teaching drama: a mind of many wonders [1987]. ISBN 80-901660-2-4.

NEELANDS, Jonothan. Strukturování dramatické práce. Přeložil Radim SVOBODA. Deník Dětské scény ‘95. Ústí nad Orlicí 1995, č. 1-9. Přel. z: Structuring Drama Work.

PAVELKOVÁ, Soňa; VOBRUBOVÁ, Jana; ŠTEMBERGOVÁ, Šárka. Výchova dětského přednašeče. Praha: ÚKVČ, 1989. 104 s. Umělecký přednes, sv. 36. ISBN 80-7068-011-3.

SLADE, Peter; Child drama. Michigan: University of Michigan, Philosophical Library, 1955. 379s. ISBN 978-0340209684.

TOYE, Nigel and PRENDIVILLE, Francis; Drama and traditional story for the early years, Routledge 2016, ISBN-13: 978-1138141483.

ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh: tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2016. 104 s. ISBN 978-80-7331-408-8.

VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.

Poslední úprava: Ferklová Alžběta, MgA. (13.01.2020)
Studijní opory

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8662 (heslo pro hosta je akreditaceUMS2020).

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (13.01.2020)
Výsledky učení
Výsledky učení:

1. Student vysvětlí a popíše základní principy a metody dramatické výchovy a jejich aplikaci ve vzdělávání předškolních dětí.
2. Student navrhne a realizuje tematickou lekci dramatické výchovy vhodnou pro konkrétní věkovou skupinu předškolních dětí.
3. Student identifikuje a analyzuje specifické potřeby dětí předškolního věku a přizpůsobí dramatické techniky jejich rozvoji.
4. Student prakticky demonstruje využití dramatické výchovy k podpoře skupinové spolupráce, empatie a komunikačních schopností v předškolním prostředí.
Poslední úprava: Ferklová Alžběta, MgA. (05.10.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK