|
|
|
||
Cílem praxe je rozvíjení základů profesních kompetencí a kultivace budoucí učitelské osobnosti, jednající v pedagogické realitě s jejím hlubším porozuměním. Stěžejním úkolem průběžné pedagogické praxe je promyšlená příprava a realizace konkrétních úseků vzdělávací práce (mikrovýstupy) a jejich následná reflexe s důrazem na sebereflexi. Náplní praxe je strukturované pozorování pedagogických situací, plánování vzdělávacího procesu v mateřské škole, jeho realizace a následná reflexe. Náplní pedagogického praktika je cílené pozorování, projektování, realizaci a hodnocení (reflexi a sebereflexi). Hlavním záměrem pedagogického praktika je vytvořit studentům příležitost pro vlastní pedagogické pokusy a pro získávání dalších pedagogických zkušeností. Praxe probíhá na fakultních mateřských školách a je organizovaná jako průběžná 1x týdně dopoledne a souvislá 2 týdny, součástí praxe je reflektivní seminář.
Obsah:
Hospitační činnosti (společná náslechová praxe skupiny studentů s následnou reflexí, vždy první setkání v semestru a párová náslechová praxe druhý klinický den praxe, dále na základě domluvy s fakultní učitelkou)
Asistenční činnosti (na základě předchozí domluvy)
Tvorba písemných příprav na vzdělávací činnosti v mateřské škole.
Studenti si ve dvojicích zařídí vzájemně videozáznam vlastní pedagogické práce s dětmi předškolního věku (po předchozí dohodě s fakultní učitelkou)
Mikrovýstupy (vystřídat různorodé činnosti opět na základě předchozí domluvy, respektování ŠVP, individuálních zvláštností školy i jednotlivých dětí)
Reflexe (reflexe realizované s fakultní učitelkou, reflexe realizované s obecnými či oborovými didaktiky, reflexe studentů - ve dvojicích)
Sebereflexe
Porovnání reflexí a sebereflexe
Posuzování silných a slabých stránek studenta a rozvoj učitelských kompetencí
Strukturované pozorování pedagogického procesu a pedagogických situací
Seznámení se ŠVP, TVP, IVP, školním řádem, pedagogickou dokumentací, vnitřními předpisy atd.
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (04.01.2021)
|
|
||
Cílem praxe je rozvíjení základů profesních kompetencí a kultivace budoucí učitelské osobnosti, jednající v pedagogické realitě s jejím hlubším porozuměním Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (04.01.2021)
|
|
||
Vyčíslení studijní zátěže: 5 ECTS
Výuka bude probíhat prezenčně dle rozvrhu v SIS, popř. distančně v případě nařízení PedF UK zohledňujícím epidemiologické podmínky.
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (10.02.2022)
|
|
||
Základní studijní literatura: Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2018. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2005. ISBN 80-239-5939-5. Autoevaluace mateřské školy (metodická příručka k vlastnímu hodnocení). Praha: VÚP, 2010. ISBN 978-80-87000-9-32-8. Pedagogické hodnocení v pojetí RVP PV: Metodika pro podporu individualizace v podmínkách mateřské školy. Praha: VÚP, 2007. ISBN 978-80-87000-10-6.
Další doporučená literatura: ZELINKOVÁ O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha, Portál 2001, ISBN 80-7178-544-X. KAPRÁLEK K., BĚLECKÝ Z. Jak napsat a používat individuální vzdělávací program. Praha, Portál 2004, ISBN 80-7178887-2. PRŮCHA, Jan a kol. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2016. 254 stran. ISBN 978-80-7552-323-5. ŠMELOVÁ, Eva a kol. Didaktika předškolního vzdělávání. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 229 stran. ISBN 978-80-262-1302-4. ŠMELOVÁ, Eva a kol. Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. 152 stran. Monografie. ISBN 978-80-244-5115-2.
Nápadník pro mateřské školy: hravé náměty pro práci s dětmi. Nádvorníková, Hana, ed. a Bečvářová, Zuzana, ed. Praha: Raabe, 2015- . ISSN 2336-7164. DVOŘÁKOVÁ, Hana et al. Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí: dítě a jeho tělo. 2. vydání. Praha: Raabe, 2015. 164 stran. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-187-8. SVOBODOVÁ, Eva et al. Rozvíjíme city, vůli, sebepojetí a komunikaci dětí: dítě a jeho psychika - sebepojetí, city, vůle: dítě a ten druhý. Praha: Raabe, 2015, ©2015. 124 stran. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-189-2. SYSLOVÁ, Zora, HORKÁ, Hana a LAZAROVÁ, Bohumíra. Od teorie předškolního vzdělávání k praxi v mateřské škole. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 137 stran. ISBN 978-80-210-7542-9. VÁCHOVÁ, Alena, KUPCOVÁ, Zuzana a KUKAČKOVÁ, Michaela. Rozvíjíme jazyk a řeč dětí: dítě a jeho psychika - jazyk a řeč. Praha: Raabe, ©2015. 126 s. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-173-1. Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (04.01.2021)
|
|
||
Praxe a práce v Moodle. Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (04.01.2021)
|
|
||
Pedagogické praktikum je realizováno formou průběžné a souvislé pedagogické praxe. Student je po celou dobu v jedné z fakultních mateřských škol. Hospitační činnosti (společná náslechová praxe skupiny studentů s následnou reflexí, vždy první setkání v semestru a párová náslechová praxe druhý klinický den praxe, dále na základě domluvy s fakultní učitelkou) Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (04.01.2021)
|
|
||
Požadavky k udělení zápočtu:
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (28.01.2022)
|
|
||
Všechny studijní opory jsou v Moodle kurzu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5050. Kód ke vstupu do kurzu získají studenti na začátku semestru od vyučující. Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (10.02.2022)
|