Počítač ve vzdělávání - ONUZ19007
Anglický název: Computer in Education
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2012
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/2, KZ [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Ing. Irena Fialová, CSc.
Ing. Bořivoj Brdička, Ph.D.
Neslučitelnost : ON2319701, ON2319751
Je neslučitelnost pro: ONUZ19207
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Studijní předmět ONUZ19007 Počítač ve vzdělávání je jako povinně volitelný určen pro studenty následného magisterského studia učitelství, kteří jsou vybaveni základní počítačovou gramotností minimálně na úrovni úspěšného zvládnutí bakalářského kurzu OBUZ19022, popř. OBUZ19023 či OBUZ19025 nebo absolvovali jinou ekvivalentní výuku. Výuku v dotaci 26 hodin celkem, uzavřenou klasifikovaným zápočtem (0/2 KZ), zajišťuje KITTV PedF UK v Praze.
Poslední úprava: BRDICKA/PEDF.CUNI.CZ (12.02.2011)
Cíl předmětu

Posláním studijního předmětu Počítač ve vzdělávání je seznámit studenty se základními způsoby využití informačních a komunikačních technologií (ICT) ve vyučování a učení z různých aspektů se zvláštním důrazem na využití internetu, přispět tak k poznání a pochopení vzdělávacího potenciálu ICT a připravit je na efektivní využití informačních technologií pro podporu inovativních metod výuky a učení.

Cílem předmětu je vybavit studenty nejen potřebnými teoretickými znalostmi, ale pomoci jim též rozvinout jejich praktické schopnosti výukového využití ICT. Předmět se zabývá edukačními technologiemi na třech úrovních - 1. přístup k výukovým materiálům, 2. spojení s jinými lidmi prostřednictvím sociálních sítí, 3. vliv technologií na vlastní výukový proces. Kromě toho se zaměřuje na projektovou výuku s využitím ICT a na právní otázky související s možností využití počítače ve výuce.

Absolvent by měl být schopen navrhnout a zhodnotit různé edukační situace využívající technologie, umět aplikovat nejnovější online nástroje a integrovat se do odborně zaměřené komunity lidí majících potenciál mu průběžně pomáhat v odborném i osobním růstu v roli učitele. Tímto způsobem účast v kurzu přispěje k budování osobního vzdělávacího prostředí studentů a k nastartování jejich následného celoživotního vzdělávání.

Poslední úprava: BRDICKA/PEDF.CUNI.CZ (12.02.2011)
Literatura

BRDIČKA, B. Role internetu ve vzdělávání. AISIS, Kladno 2003, ISBN 80-239-0106-0, http://it.pedf.cuni.cz/~bobr/role/.

ČERNOCHOVÁ,M., KOMRSKA,T., NOVÁK,J. Využití počítače při vyučování. Praha : Portál, 1998.

FIALOVÁ, I. Web Pages Evaluation. In Proceedings TET 2001. Praha : UK, Editor Sponberg,H., Lustigová, Z., Zelenda,S., s. 274-275, 2001. ISBN 80-238-7132-3.

JARKOVSKÁ, L. Úskalí genderově senzitivního vzdělávání. In : Vztahy, jazyky, těla. Ed. Heczková, L. a kol. Praha : FHS UK v Praze, 2007.

JIROVSKÝ, V. Kybernetická kriminalita. Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1561-2

LUHAN, M. Jak rozumět médiím. Praha : Odeon, 1991.

MAREŠ,J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998.

PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 3.rozšířené a aktualizované vydání. Praha : Portál, 2001.

SLAVÍK, J., NOVÁK, J. Počítač jako pomocník učitele. Praha : Portál 1997.

IT právo. Dostupné na www:

Portály zabývající se danou problematikou - především Učitelský spomocník, RVP.cz, Česká škola, eTwinning ad.

Zdroje Internetu odkazované ze stránek kurzu

Materiály a soubory předávané v průběhu semestru

Poslední úprava: FIALO/PEDF.CUNI.CZ (12.02.2011)
Metody výuky -

přednáška + seminář

Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (22.05.2010)
Požadavky ke zkoušce
  • Aktivní práce v seminářích, průběžné plnění úkolů na požadované úrovni
  • Obhajoba demonstrující pochopení smyslu využití edukačních technologií a prokazující existenci osobního vzdělávacího prostředí s aktuálními výsledky

Poslední úprava: BRDICKA/PEDF.CUNI.CZ (12.02.2011)
Sylabus -

1. tematický celek

ÚVOD DO PROBLEMATIKY

• Výsledky mezinárodních výzkumů, vývoj didaktických postupů v souvislosti s využitím technologií, vliv na vzdělávací politiku, východiska reformy školství, standardy pro žáky a učitele, definice informační gramotnosti

2. tematický celek

ZÁKLADY VYUŽITÍ EDUKAČNÍCH TECHNOLOGIÍ

• Vývoj implementace informačních a komunikačních technologií do vzdělávání, postavení a funkce ICT ve vzdělávání - výuce a učení

• Synchronní a asynchronní komunikace ve vzdělávání

• Využití ICT ve výuce v závislosti na počtu počítačů, na aplikovaných programech, na charakteru použité technologie a připojení do sítě v různých etapách výuky

• Projektová výuka, principy; distribuovaná výuka, e-learning, virtuální vzdělávací prostředí

• Informační zdroje (klasické, e-zdroje), evaluace a využití zdrojů v edukaci

• Gender a ICT, problémy, diagnostika

• Právní problémy spojené s edukačními technologiemi (Creative Commons)

3. tematický celek

INOVATIVNÍ METODY VYUŽITÍ EDUKAČNÍCH TECHNOLOGIÍ

OD ŠKOLY 1.0 KE ŠKOLE 2.0

• Od Webu 1.0 k Webu 2.0 (rozdíly mezi webem 1.0 a 2.0, Příklady z praxe, blog, podcast, videocast, víceuživatelská prostředí,

• Síťová generace (vlastnosti, vliv na výukové metody)

• Od školy 1.0 ke škole 2.0 (instruktivní versus konstruktivní přístup, souvislosti s psychodidaktickými koncepcemi behaviorismu, kognitivismu a konstruktivismu)

• Konektivismus a osobní vzdělávací prostředí)

• Internetové výukové projekty (vyprávění digitálních příběhů, primární zdroje, webquest)

• Budoucnost vzdělávacích technologií

Poslední úprava: BRDICKA/PEDF.CUNI.CZ (12.02.2011)