|
|
|
||
Předmět seznamuje studenty s problematikou osob se získaným postižením, důraz je kladen na psycho-sociální faktory spojené se změnou životní situace u dospělých osob se získaným postižením a na možnosti podpory těchto jedinců v modelu komplexní rehabilitační péče.
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (15.06.2018)
|
|
||
Cílem výuky v předmětu je seznámit posluchače se specifiky podpory osob se získaným postižením v dospělém věku a připravit je na práci s toutu specifickou cílovou skupinou speciální pedagogiky. Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (15.06.2018)
|
|
||
JESENSKÝ, J. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2000. 354 s. ISBN 80-7184-823-9. KRAHULCOVÁ, B. a kol. Postižený člověk v procesu senescence. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2002. 107 s. ISBN 80-7290-094-3. VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014. 815 s. ISBN 978-80-262-0696-5. FINKOVÁ, D., JOKLÍKOVÁ, H., STOKLASOVÁ, V. Otázky rehabilitace osob později osleplých [CD-ROM]. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. Odborná publikace. Požadavky na systém: internetový prohlížeč. ISBN 978-80-244-3084-3. KREJČÍŘOVÁ, O., VYMAZALOVÁ, E., HUBLAR, J. Teorie a praxe speciálněpedagogické andragogiky. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. 71 s. Ostatní. ISBN 978-80-244-2880-2. PANČOCHA, K. et al. Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 272 s. ISBN 978-80-210-6306-8. PANČOCHA, K. Speciálně pedagogická dimenze závislostního chování. Vyd. 1. Brno: MSD, 2006. 167 s. ISBN 80-86633-61-6. SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. 791 s. ISBN 978-80-7367-566-0. Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (28.04.2018)
|
|
||
Dílčí témata jednotlivých výukových bloků: 1. Přístupy k podpoře člověka se získaným postižením v období dospělosti a s aplikací těchto přístupů v oblasti vzdělávání, sociálních služeb a zaměstnávání. Sociální služby pro osoby s postižením v ČR, typologie služeb podle platné právní úpravy. Rodinný kontext získaného postižení v dospělém věku. 2. Neurorehabilitace v dospělém věku, příčiny, projevy a důsledky neurotraumat, obnova funkčního stavu a psychoneurorehabilitace. Imobilizační syndrom a jeho důsledky pro psychiku jedince, nejčastější příčiny snížené mobility osob v dospělém věku, rehabilitační a relaxační programy pro osoby s tělesným postižením. 3. Získaná porucha sluchu v dospělém věku, vliv na komunikační vzorce a psychiku jedince. Kvalita života jedinců s tinnitem, presbyakusis. 4. Psychické důsledky ztráty zraku v dospělosti, osobnost člověka se zrakovým postižením. Sociální rehabilitace dospělých osob se zrakovým postižením. 5. Získané narušení řeči na bázi postižení motorických řečových modalit – dysartrie, dysfagie. Získané narušení řeči na bázi postižení fatických funkcí – afázie. Specifické znaky komunikace u seniorů. 6. Kognitivně – komunikační porucha – syndrom demence. Logopedická péče při neurodegenerativních nemocněních, Parkinsonova nemoc, Huntingtonova nemoc; rodiny osob se získanou formou narušené komunikační schopnosti. 7. Duševní poruchy a poruchy chování vyvolané působením psychoaktivních látek. Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (15.06.2018)
|
|
||
Aktivní účast ve výuce (min. 70%), odevzdání a obhájení seminární práce. Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (15.06.2018)
|