PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Získané postižení v dospělém věku - ONSP18848
Anglický název: Gained Disability in Adult Age
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPNS1S140B
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
Korekvizity : ONSP18843, ONSP18850, ONSP18852, ONSP18855
Prerekvizity : ONSP18851
Je korekvizitou pro: ONSP18843, ONSP18850, ONSP18852, ONSP18855
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh ZS   Nástěnka   
Anotace
Předmět seznamuje studenty s problematikou osob se získaným postižením, důraz je kladen na psycho-sociální faktory spojené se změnou životní situace u dospělých osob se získaným postižením a na možnosti podpory těchto jedinců v modelu komplexní rehabilitační péče.
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (15.06.2018)
Cíl předmětu

Cílem výuky v předmětu je seznámit posluchače se specifiky podpory osob se získaným postižením v dospělém věku a připravit je na práci s toutu specifickou cílovou skupinou speciální pedagogiky. 

Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (15.06.2018)
Literatura

JESENSKÝ, J. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2000. 354 s. ISBN 80-7184-823-9.

KRAHULCOVÁ, B. a kol. Postižený člověk v procesu senescence. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2002. 107 s. ISBN 80-7290-094-3.

VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014. 815 s. ISBN 978-80-262-0696-5.

FINKOVÁ, D., JOKLÍKOVÁ, H., STOKLASOVÁ, V. Otázky rehabilitace osob později osleplých [CD-ROM]. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. Odborná publikace. Požadavky na systém: internetový prohlížeč. ISBN 978-80-244-3084-3.

KREJČÍŘOVÁ, O., VYMAZALOVÁ, E., HUBLAR, J. Teorie a praxe speciálněpedagogické andragogiky. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. 71 s. Ostatní. ISBN 978-80-244-2880-2.

PANČOCHA, K. et al. Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 272 s. ISBN 978-80-210-6306-8.

PANČOCHA, K. Speciálně pedagogická dimenze závislostního chování. Vyd. 1. Brno: MSD, 2006. 167 s. ISBN 80-86633-61-6.

SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. 791 s. ISBN 978-80-7367-566-0.

Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (28.04.2018)
Sylabus

Dílčí témata jednotlivých výukových bloků:

1. Přístupy k podpoře člověka se získaným postižením v období dospělosti a s aplikací těchto přístupů v oblasti vzdělávání, sociálních služeb a zaměstnávání. Sociální služby pro osoby s postižením v ČR, typologie služeb podle platné právní úpravy. Rodinný kontext získaného postižení v dospělém věku.

2. Neurorehabilitace v dospělém věku, příčiny, projevy a důsledky neurotraumat, obnova funkčního stavu a psychoneurorehabilitace. Imobilizační syndrom a jeho důsledky pro psychiku jedince, nejčastější příčiny snížené mobility osob v dospělém věku, rehabilitační a relaxační programy pro osoby s tělesným postižením.

3. Získaná porucha sluchu v dospělém věku, vliv na komunikační vzorce a psychiku jedince. Kvalita života jedinců s tinnitem, presbyakusis.

4. Psychické důsledky ztráty zraku v dospělosti, osobnost člověka se zrakovým postižením. Sociální rehabilitace dospělých osob se zrakovým postižením.

5. Získané narušení řeči na bázi postižení motorických řečových modalit – dysartrie, dysfagie. Získané narušení řeči na bázi postižení fatických funkcí – afázie. Specifické znaky komunikace u seniorů.

6. Kognitivně – komunikační porucha – syndrom demence. Logopedická péče při neurodegenerativních nemocněních, Parkinsonova nemoc, Huntingtonova nemoc; rodiny osob se získanou formou narušené komunikační schopnosti.

7. Duševní poruchy a poruchy chování vyvolané působením psychoaktivních látek.

Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (15.06.2018)
Podmínky zakončení předmětu

Aktivní účast ve výuce (min. 70%), odevzdání a obhájení seminární práce. 

Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (15.06.2018)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK