|
|
|
||
Navazující magisterské studium psychologie na PedF UK je postaveno na kompatibilitě vzdělání absolventů s evropskými požadavky (EDP; European Diploma in Psychology) a jeho mezinárodní otevřenosti umožňující mobilitu studentů v rámci EU, ale také žádat v těchto zemích o uznání diplomu. Velký důraz je přitom kladen na stáže v zařízeních praxe. Proto je ve studijním plánu navazujícího studijního programu dán velký prostor stážím na odborných pracovištích, některé stáže plní student v rámci povinných kurzů, jiné v rámci povinně volitelnách. Po dobu dvou let studia by měl student získat absolvovat několik typů stáží, v celkovém rozsahu 764 hodin (28 kreditů).
Obecným cílem stáže je propojování teorie a praxe, aplikace teoretických poznatků do rozvoje profesních dovedností. Studenti budou seznamováni s prostředím poradenských a klinických zařízení, legislativou a standarními činnostmi daného zařízení, odbornými problémy, které pracoviště pomáhá řešit, jednotlivými oblastmi poradenského/klinického působení daného pracoviště (diagnostika, screening, intervence, terapie), dále etikými aspekty práce psychologa s klientem a jeho ochranou.
Tento kurz se zaměřuje na problematiku zajišťování poradenských služeb ve školství a v resortu ministerstva práce a sociálních věcí.
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (13.01.2011)
|
|
||
V kurzu Encyklopedické stáže poradenské I a II se studenti seznamují s jednotlivými pracovišti poradenského systému ve školství, případně s těmi, ve kterých jsou klienty děti a mladiství a kde je také řešena problematika vzdělávání.
Studenti absolvují náhledy na školním poradenském pracovišti (především u školního psychologa), v pedagogicko-psychologické poradně (doporučuje se praxi ve speciálně pedagogickém centru či středisku výchovné péče absolvovat až ve formě specializovaných stáží…), poradně pro manželství, rodinu a mezilidské vztahy, na které navazuje vlastní supervidovaná praxe s klienty pod vedením pověřeného pracovníka daného pracoviště. Stáže budou zaměřeny na standardní aktivity pracovišť v oblasti prevence, diagnostiky a intervence, příp. na nadstandardní činnosti poradenských zařízení, s cílem rozvoje diagnostických, intervenčních a terapeutických dovedností.
Cílem kurzu je podpora rozvoje dovedností pro práci psychologa v daných typech zařízení psychologické praxe.
Student by se měl seznámit s legislativou upravující činnost toho kterého zařízení, měl by se zorientovat v typické klientele a typických standardních činnostech toho kterého zařízení, měl by evidovat formy, jak daný klient o poskytované služby žádá.
Dále by mělo dojít k postižení odborných okruhů tématicky zaměřených - konkrétní odborná témata která pracoviště zajišťuje (např. výukové obtíže, výchovné problémy, podpora integrace zdravotně postižených aj.)
Neměla by chybět podpora rozvoje diagnostických, intervenčních a terapeutických dovedností. Osvojeny by měly být základní diagnostické dovednosti spojené s administrací, skórováním, vyhodnocením i interpretací nejčastě užívaných diagnostických nástrojů dle specifik toho kterého odborného zařízení, pro které má student základní teoretickou průpravu z povinných i povinně volitelných kurzů v rámci studia psychologie (např. anamnestický rozhovor, diagnostický rozhovor s rodiči a klientem, užití konkrétních diagnostických nástrojů jako jsou testy obecných i speciálních schopností - testy inteligence a další testy kognitivních schopností, pozornosti, paměti, testy osobnosti, didaktické testy), specifická diagnostická témata: screening, diagnostika třídy, diagnostika rodiny. Dále intervenční programy, individuální a skupinové, jejich průběh, hodnocení efektivity, jejich rizika. Práce s konkrétními cílovými skupinami (práce s předškolními dětmi, žáky dle stupňů vzdělávání, práce se třídou, práce s rodinou). Možnosti terapeutické práce v daném typu zařízení.
Konkrétní aktivity jsou uvedeny v části Sylabus. Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (13.01.2011)
|
|
||
STUDIJNÍ MATERIÁLY PRO PORADENSKÉ STÁŽE
DRYDEN,W. Poradenství. Portál: Praha, 2008. ERB, V. Násilí ve škole a jak jej řešit. Praha: Amulet, 2000. HADJ MOUSSOVÁ, Z.; VALENTOVÁ, L. Poradenské teorie a strategie. Praha: UK PedF, 2002. HAJD MOUSSOVÁ, Z.; DUPLINSKÝ, J. (ed.). Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha: UK PedF, 2002. HAJD MOUSSOVÁ, Z. (ed.). Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha: UK PedF, 2003. HAJNÝ, M. O rodičích, dětech a drogách. Praha: Grada, 2001. HAWKINS, P.; SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2004. KIRBIOVÁ, A. Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha: Portál, 2000. KUCHARSKÁ, A.; ŠVANCAROVÁ, D. Kroky a krůčky předškolním věkem. Poradenství pro rodiče. Praha: Scientia, 2003. LANGOVÁ, M. Psychologické aspekty školního poradenství. UJEP: Ústí n. L. 2005. LINDSAY,G. ; KOENE, C. ; ØVREEIDE, H.; LANG, F. Etika pro evropské psychology. Praha: Hogrefe - Testcentrum, 2010. KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 2001. KOPRIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997. MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 1999. MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991. MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. MATĚJČEK, Z.; DYTRYCH, Z. Jak a proč nás trápí děti. Praha: Grada, 1998. MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. MICHALÍK, J. Školský poradenský systém v ČR. Východiska, rizika, příležitosti, návrh pojetí. Olomouc: Katedra speciální pedagogiky PdF, 2008. RIEFOVÁ, S. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 1999. ŘÍČAN, P.; KREJČÍŘOVÁ, D. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 1997. SVOBODA, M.; KREJČÍŘOVÁ, D.; VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001. ŠVANCARA, J. a kol. Diagnostika psychického vývoje. Praha: SPN, 1980. VÁGNEROVÁ, M.; HADJ MOUSSOVÁ, Z.; ŠTECH, S. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2000. VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1997. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999. VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: UK Karolinum, 2005. SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001. TŘESOHLAVÁ, Z.; ČERNÁ, M.; KŇOURKOVÁ, M. Dříve než půjde do školy. Praha: Avicenum, 1990.
Pedagogicko-psychologické poradenství. Praha, IPPP ČR, čtvrtletník.
Webové stránky www.msmt.cz/ oddíl Legislativa www. ippp.cz www.testcentrum.cz
Studenti využívají pro vyhledávání elektronických bibliografických údajů v elektronické databázci PsycInfo - pro oblast odborých poradenských problémů, diagnostické přístupy, intervence aj., mohou také probádat podobná zařízení v zahraniční literatuře.
Etické kodexy pro poradenskou práci Etické normy práce školního psychologa http://www.fhk.cuni.cz/mares/sp/asp/etikc.doc Etický kodex poradenských pracovníků SPC http://www.apspc.cz/doc/akt_63.doc Etický kodex mezinárodní asociace školní psychologie (ISPA) http://www.ispaweb.org/Documents/ethics_fulldoc.html Etický kodex pracovníka linky důvěry a pracoviště linky důvěry http://www.capld.cz/show.php?sk=3 Etický kodex Asociace manželských a rodinných poradců ČR http://www.amrp.cz/ Etický kodex České asociace streetwork sdružující nízkoprahové sociální služby http://www.streetwork.ecn.cz/nizkoprahove.php Etický kodex sociálních pracovníků České republiky http://sspcr.xf.cz/ Etický kodex Evropské federace profesionálních psychologických asociací (EFPA) http://www.efpa.be/etics.php Etické standardy mezinárodní asociace výchovného a profesního poradenství (IAEVG) http://www.iaevg.org/iaevg/nav.cfm?lang=2&menu=1&submenu=2
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (13.01.2011)
|
|
||
Kurz je zajišťován těmito výkovými metodami:
1) Vstupní reflektivní seminář: výklad a prezentace, stanovení konkrétních požadavků, cílů a nároků na stáže, dotazy, doplnění, reflexe studenty.
2) Konkretizace pracovišť - konzultace s katedrovým garantem kurzu, případně pověřeným pracovníkem katedry, který zajišťuje kontakt s konkrétním pracovníkem, jedná-li se o tzv. pracoviště spolupracující s katedrou psychologie na zajištění stáží.
3) Podpora nástupy na stáž - vypracování smlouvy, získání podpisů ke smlouvě zajišťující praxi - v součinnosti s garantem kurzu nebo pověřeným pracovníkem katedry.
4) Stáž na pracovišti: samostatné stážování studenta na pracoviště, založení deníku stáže, evidence veškerých činností nepřímých i přímých, zpracování odborných úkolů, které byly pro ten který typ stanoveny, získání potvrzení z pracoviště a od školitele, reflexe průběhu stáže - vše založeno do Portfolia
5) Konzultace s garantem kurzu - v případě problémů, nutnosti zpřesnění, příp. ukončení stáže předčasně.
6) Výstupy ze stáže: finalizace konkrétních výstupů, odevzdání podkladů garantovi kurzu, zapracování jeho připomínek či oprava do předaných materiálů, doplnění Portfolia
7) Reflektivní seminář: příprava prezentace, její uskutečnění, reakce na podněty garanta, zhodnocení stáže, získání atestů
Realizace stáže je podpořena elektronickým kurzem v Moodle, http://moodle.pedf.cuni.cz/course/view.php?id=381, přístupový klíč sdělí garant kurzu. Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (13.01.2011)
|
|
||
Z každého typu poradenského pracoviště studenti zpracovávají materiálovou práci - dílčí úkol, který zakládají do Portfolia a prezentují jej na Reflektivním semináři. Portfolio předkládají garantovi stáží v předstihu 14 dní a získají od něj reflexi, minimálně 2 dny před konáním Reflektivního semináře, ke kvalitě zpracované materiálové práce i konkrétní podněty pro prezentaci Portfolia na Reflektivním semináři (na co se soustředit, co doplnit, aj.).
Je nezbytně nutné, aby se studenti seznámili s požadavky na materiálové práce před vlastním započetím stáže. Je také vhodné, aby byl o těchto úkolech informován školitel z daného pracoviště - student bude od něj potřebovat souhlas k použití příslušných odborných materiálů, případně k užití nálezů z psychologického vyšetření, z výstupů z psychologického vedení či průběhu intervenčního programu či psychoterapie. Školitel se může také podílet na výběru vhodných témat či kazuistiky z daného pracoviště.
Veškeré získané údaje musí být anonymizovány, aby byl dodržen Zákon č. 101/2000 Sb., O ochraně osobních údajů - což znamená jak ochranu klienta, tak ochranu odborného pracovníka daného pracoviště. V práci tedy nebudou uvedena žádná konkrétní jména, datum narození či jiné identifikační údaje. Pro každý typ stáží i pracoviště jsou stanoveny jiné úkoly. Prosíme studenty o pečlivé prostudování všech požadavků, včetně údajů o rozsahu materiálových prací. Veškeré odklony od požadovaných témat je nutné konzultovat s garantkami poradenských i klinických stáží a zajistit si jejich souhlas se změnou zpracované materiálové práce.
Požadavky na plnění úkolů: V rámci poradenské encyklopedické stáže I a II jsou stanovena čtyři pracoviště, kterými má student projít - je jedno, které si zvolí pro úroveň I a které pro úroveň II. Pro každé z pracovišť je ale stanoven jiný úkol. Navíc je ale stejný úkol pro každé stážované pracoviště: pro každou stáž je nutné zpracovat také záznam ze stáže a reflexi průběhu stáže.
Úkol č. 1: Úkol do Portfolia - pro každé navštívené pracoviště • Student zpracuje do Portfolia údaje o každém pracovišti, na kterém stážoval - typ zařízení, event. jeho rámec, náplň práce poradenského psychologa, zaměření, specifika, klientela, kompetence, kooperace s dalšími pracovišti… Dále založí do Portfolia záznamy každodenní činnosti - účasti při práci přímé s klienty i práci nepřímé (studium spisové dokumentace, seznamování s metodami, technikami, testy podílu práce, kterou vykonal - např. vyhodnocení…). Je možné přiložit ukázky používaných materiálů (diagnostických, preventivních), mohou stát také přílohou této zprávy ze stáže. Každý záznam ze stáže bude potvrzen poradenským psychologem, u kterého se stáž konala. • Pro každou stáž je nutné zpracovat také reflexi průběhu stáže na daném pracovišti (student zhodnotí průběh stáže, včetně konkrétního přínosu pro jeho další rozvoj, zhodnotí získané poznatky ve vztahu k teorii a provede celkovou reflexi praxe) - další pokyny pro reflexi jsou uvedeny v následující kapitole, která se soustřeďuje na průběh Reflektivního semináře.
Pracoviště 1 a 2: Pedagogicko-psychologická poradna, 2 úkoly • Úkol č. 2: Kazuistika Studenti zpracují kazuistiku na základě přímé asistence při komplexním pedagogicko-psychologickém vyšetření/vedení klienta dané pedagogicko-psychologické poradny. Kazuistiky budou vycházet z běžných problémů, na jejichž řešení se PPP podílí. Je možné zvolit si věk klienta - může to být od dítěte předškolního věku až po jedince v období adolescence. Optimální je také systémový přístup, tj. sledování "příběhu" klienta a jeho problému v kontextu jeho rodiny, případně školního prostředí. Při zpracování kazuistiky je možné vycházet:
Kazuistika by měla být strukturovaná, rozsah min. 6 normostran (10 800 znaků)
• Úkol č. 3: Typický odborný problém řešený pedagogicko-psychologickou poradnou Student si zvolí typický problém z tzv. standardních činností poradny (školní zralost, SPU, SPCH, neprospěch, výchovné problémy aj.) a zpracuje jej formou analýzy a komparace:
Daný odborný problém bude zpracován strukturovaně, rozsah 8 normostran (14 400 znaků), mohou být přiloženy ukázky - diagnostických nástrojů, struktura intervenčního programu, materiálů pro reedukace aj.
Pracoviště 3: Školní poradenské pracoviště • Úkol č. 4: Fungování školního poradenského pracoviště Samostatná práce studentů bude analyzovat fungování školního poradenského pracoviště, výsledkem bude strukturovaná materiálová práce, kde student zvolí sám způsob uchopení tématu. Provedena bude komparace s legislativními východisky práce školního psychologa v prostředí školy a s žitou realitou v dané škole (Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, vyhláška č. 72/2005 Sb., a 73/2005 Sb., příp. zákon 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících). Analyzován bude systém poradenství poskytovaného danou školou (jeho všech rovin - včetně sledování spolupráce jednotlivých aktérů - výchovného poradce, metodika prevence, školního psychologa a školního speciálního pedagoga), plán tohoto pracoviště, způsob komunikace, odborné aktivity, práce se žáky, učiteli, rodiči, vedením školy, aktuální problémy školy a ŠPP aj. V závěru mohou být postižena kritická místa ŠPP a návrhy pro zlepšení fungování ŠPP, které vzejdou z rozhovoru studenta s daným odborníkem. Použité metody: analýza dokumentů, analýza legislativy, pozorování, rozhovory, analýza činností aj. Rozsah: 8 normostran (14 400 znaků).
Pracoviště č. 4: Poradna pro manželství, rodinu a mezilidské vztahy • Úkol č. 5: Poradna pro manželství, rodinu a mezilidské vztahy Strukturovaná materiálová práce přinese komparaci legislativních východisek pro činnosti daného zařízení s žitou realitou daného pracoviště, tj. postižení hlavních odborných činností daného pracoviště v kontrastu s legislativním vymezením fungování tohoto poradenského zařízení. Může být také postižen odborný problém, kterého byl student účasten při náslechu, což může přinést zpracování kratší kazuistiky (v rozsahu max. 3 strany), s ukázkou použitých diagnostických metod, případně může být v příloze přiložen materiál z déledobějšího vedení klienta poradnou. Použité metody: analýza dokumentů, analýza legislativy, pozorování, rozhovory (školitel, pracovníci, ředitel aj.), analýza činností aj. Rozsah: 6 normostran (10 800 znaků)
Požadavky na Portfolio: Součástí Portfolia bude:
Až po splnění těchto podmínek: zápis do příslušného kurzu stáží, pobyt na pracovišti s plněním konkrétního obsahu stáže a splnění podmínek stáže, předložení portfolia se všemi zadanými materiály a účast/aktivní vystoupení na semináři, student získává od garanta kurzu zápočet, s přidělením příslušných kreditů. Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (12.01.2011)
|
|
||
Charakteristika časové náročnosti stáží, podílu přímých a nepřímých aktivit v Encyklopedické poradenské stáži I nebo II.
PŘÍMÉ AKTIVITY 160 HODIN, NEPŘÍMÉ 56 HODIN
Informace o typech pracovišť, na kterých student stážuje:
Student vybírá pro Encyklopedické stáže I: 2 pracoviště, pro úroveň II: další 2 pracoviště - v jejich výběru není limitován, pouze je nutné splnit požadované hodiny a kredity (tedy plní 80 hodin přímých aktivit v každé z těchto úrovní).
A) Doba realizace praxe a časová dotace praxe v PPP
• Časová dotace na stáže ve dvou poradnách měla činit 80 hodin v přímých činnostech, 28 hodin se započte za nepřímé činnosti v daném typu zařízení • Praxi je vhodné rozložit minimálně na 2 bloky během školního roku vzhledem k tomu, že se vykonávané činnosti v poradně během školního roku mění (např. na podzim posudky k integraci či nově posudky pro uzpůsobení maturitní zkoušky, dále vyšetření k volbě vzdělávací dráhy, na jaře odklady školní docházky, před vysvědčením řešení školního neprospěchu či výchovných problémů atd.) • Praxe by měla probíhat ve dvou poradnách. I když jsou v poradnách vykonávány stejné standardní činnosti dle vyhlášky č. 72/2005 Sb., přesto je každá svým způsobem specifická. Jedním ze specifik je samo umístění poradny - jiná bude situace v Praze (popř. jiném velkém městě - kde poradna zastřešuje pouze školy v daném městě - pracovníci každou školu pravidelně navštěvují) a jiná v regionech (kde se poradna stará i o velmi vzdálené školy, kam se poradenský pracovník často během školního roku ani nedostane). Existuje celá řada dalších rozdílů - z hlediska personálního obsazení poradny, klientely, členění poradenského pracoviště (některé - dříve okresní - poradny jsou samostatné, jinde došlo ke krajskému uspořádání a poradna na dříve okresní úrovni je detašovaným či odloučeným pracovištěm krajské poradny, nemá právní samostatnosti a je na úrovni kraje i řízena) aj. • Není vhodné, aby student úvodní praxi v PPP směřoval do prázdninových měsíců - poradny mají minimální případovou práci. V této době se ale může "seznamovat" s danou poradnou, legislativou, klientelou (tedy plnit nepřímé aktivity, pokud si to v poradně dohodne). Naopak je ale možná účast na specifických aktivitách poradny, např. prázdninové aktivity (letní tábory, pobyty s klienty), která se bude řadit spíše do specializovaných stáží.
Obsahová náplň praxe v PPP
Aktivity studentů během praxe by měly odpovídat především standardním činnostem psychologa v PPP - samozřejmě s přihlédnutím k aktuální poptávce klientů. Níže jsou uvedeny přímé i nepřímé aktivity, které do příslušné stáže spadají: 1. V první fázi se student seznámí s pedagogicko-psychologickou poradnou - spádová oblast poradny, zřizovatel, klientela, provoz poradny, pracovníci, spolupráce s dalšími institucemi (zde většinou úvodní rozhovor s vedoucím pracoviště, analýza dokumentace, výroční zpráva poradny, analýza informačních zdrojů - web poradny aj.) 2. V rámci psychologické diagnostiky je student účasten psychologickému vyšetření v těchto odborných oblastech: nerovnoměrný vývoj, posouzení školní zralosti, lateralita, adaptační, výchovné, osobnostní a sociálně-vztahové problémy, výukové problémy (včetně specifických poruch učení), poruchy chování, volba další školy nebo povolání, přestup na jinou školu atd. 3. V rámci psychologické intervence a terapie je věnována pozornost těmto odborných okruhům: nerovnoměrný vývoj, školní zralost, adaptační, výchovné, osobnostní a sociálně-vztahové problémy, výukové problémy (včetně specifických poruch učení), poruchy chování, volba další školy nebo povolání, přestup na jinou školu, intervence ve škole atd. 4. Další odborné činnosti mohou být obsahem stáže dle aktuální nabídky té které poradny: metodické vedení výchovných poradců, práce s učiteli mateřských škole, vedení pedagogických pracovníků, besedy pro učitele, žáky, rodiče, přednášky pro učitele, rodiče, veřejnost, kurzy pro učitele, další vzdělání pedagogických pracovníků, akreditované vzdělávací programy atd. Kromě aktivit v odborných okruzích, které se vyskytují shodně ve všech poradnách (např. diagnostika specifických poruch učení) student může sledovat ty aktivity, které jsou pro danou poradnu specifické. Pokud má možnost výběru ve druhé z navštívených poraden, domlouvá si se svým školitelem činnosti, kterých se ještě neúčastnil. Je-li to možné, je účasten odborné práce více pracovníků v poradně, aby měl možnost srovnání, je také možné sledovat a poznat i práci jiných pracovníků (sociální pracovnice, speciální pedagog). Vhodné metody uplatňované na stážích (s klienty i skupinami):
Na základě vedení školitelem je možné po určité době zvažovat samostatnější práci - např. samostatné vyhodnocení diagnostického materiálu, společné vedení rozhovoru, skupiny - dle rozvahy školitele. Dle možností se student může seznámit i se speciálně pedagogickou diagnostikou a reedukací specifických poruch učení, práci se zdravotně postiženými a znevýhodněnými aj.
Spolupracující poradny pro praxi studentů
Pedagogicko-psychologické poradny s katedrou psychologie spolupracovali v oblasti realizace stáží již dříve. Na prvním místě jsou to poradny pražské, ale některé i mimopražské. Studenti si mohou zajistit stáž i v poradně v místě bydliště, tj. regionální. Kromě státní poradny to může být pro stáž zvolena i poradna soukromá, podmínkou však je, aby byla zařazena do systému poradenských zařízení ve školství (tj. akreditace MŠMT). Má-li student pochyby, zda se jedná o akreditovanou pedagogicko-psychologickou poradnu, obrátí se na garanta stáže. Pozn. V případě zájmu může student navázat specializovanou stáží v pedagogicko-psychologické poradně, nejvýše však v rozsahu 2 kreditů (40 hodin přímých činností, 14 nepřímých), kdy se může specializovat do hloubky na některou odbornou oblast pedagogicko-psychologické poradny (diagnostika, intervence, terapie, prevence). Je možné také absolvovat v rámci specializovaných stáží doplňkové aktivity poradny (letní tábory, výjezdy se školami, vzdělávací programy aj.)
B) Stáže ve školním poradenském pracovišti (2 kredity)
Studenti pobývají ve školním poradenském pracovišti 40 hodin s přímými aktivitami, 14 hodin se započítá za nepřímé činnosti, zpracování úkolů pro tento typ pracoviště. Cílem stáží je poznat koncepci programu poradenství na škole, školní poradenské pracoviště, standardní činnosti školního psychologa a spolupráci s ostatními odborníky tohoto poradenského systému. Dále seznámení se s legislativou, spolupráce s PPP (SPC) a dalšími institucemi mimo školu. Realizace stáže je možná pouze v případě, že na škole školní psycholog pracuje (tj. nelze realizovat stáž u výchovného poradce, metodika prevence či školního speciálního pedagoga). Pokud ale na škole školní psycholog působí, může být samozřejmě také dílčí částí seznámení se s rozdělením činností školního poradenského pracoviště z pohledu zapojení dalších odborníků a spolupráce školního psychologa s nimi (tj. školní speciální pedagog, výchovný poradce, školní metodik prevence).
Přímá činnost: 1. Náslechy u školních psychologů: účast při práci se žákem, konzultacích s učiteli, rodiči, členy týmu školního poradenského pracoviště. 2. Účast na diagnostice: diagnostika ve školním prostředí, cíle diagnostiky a odlišnost od poradenské diagnostiky, diagnostika pro navazující intervence, dlouhodobost v poznání žáků, poznání specifik žáka v jeho přirozeném prostředí aj. 3. Preventivní programy: práce se žákovskou populací, ankety, dotazníky, práce se třídami, učiteli. 4. Intervence školního psychologa: práce se žáky, učiteli, rodiči, práce se třídami, intervenční programy v prostředí školy, oblasti intervence, průběh intervence z hlediska školní docházky, specifické formy intervence v dané škole. 5. Metodické a vzdělávací aktivity školního psychologa: metodické vedení učitelů, účast na pedagogických radách, témata pro vzdělávání, doporučování přístupů k žákům, práce s literaturou, vhodné pomůcky pro nápravu SPU aj. Nepřímá činnost: 1. Seznámení se s legislativou ŠPP a s koncepcí práce: školního psychologa, speciálního pedagoga, učitele - výchovného poradce na 1. stupni a 2. stupni ZŠ, SŠ, učitele - školního metodika prevence, pedagogů s propojeností výuky v předmětech občanská nauka, rodinná výchova s koncepcí práce školního poradenského pracoviště. 2. Seznámení s odbornými kompetencemi školních poradců, které jsou obsaženy ve standardních činnostech vymezených vyhláškou č. 72/2005 Sb. 3. Seznámení s celkovým programem (strategií) ŠPS na konkrétní ZŠ a SŠ. 4. Seznámení s profesními předpoklady k výkonu jednotlivých funkci. Seznámit se s obsahem kurikula doporučeného vzdělávání v rámci CŽV pedagogických pracovníků.
Je vhodné konzultovat s garantem stáže výběr školního poradenského pracoviště. Některá školní poradenská pracoviště jsou zřízena a financována z prostředků projektů ESF a souhlas s pobytem ve školním poradenském pracovišti nedává jen ředitel školy, ale je také nutné zajistit souhlas nositele projektu (manažera projektu, příp. ředitele organizace, která je nositelem projektu). Pozn. V případě zájmu může student navázat specializovanou stáží, nejvýše však v rozsahu 2 kreditů (40 hodin přímých činností, 14 nepřímých), kdy se může specializovat do hloubky na některou odbornou oblast školního poradenského pracoviště (diagnostika, intervence, terapie, prevence).
C. Realizace stáží v poradnách pro manželství, rodinu a mezilidské vztahy (2 kredity)
Stáž v tomto typu zařízení patří mezi encyklopedické poradenské stáže, tj. povinné pro všechny studenty, v rozsahu 2 kreditů za přímé činnosti (40 hodin), 14 hodin se plánuje pro nepřímé činnosti. V první fázi pobytu na pracovišti se student seznamuje s legislativou, která specifikuje standardní činnosti poradny - vhodné metody: rozhovor s vedoucím pracoviště, analýza dokumentace, výroční zprávy poradny, informačních materiálů - web poradny. Seznámení se s konkrétním zaměřením poradny, klientelou, nabízenými odbornými službami, pracovníky poradny, jejich vzděláním i odborným zaměřením - rozhovory s pracovníky, analýza materiálů, informačních zdrojů. Obsah stáže záleží na konkrétní nabídce té které poradny, může se týkat diagnostických, intervenčních a terapeutických - individuálních i skupinových aktivit, a to jak v práci s dospělou, tak dětskou populací, vše podle nabídky konkrétní Poradny pro manželství, rodinu a mezilidské vztahy.
Odborná témata v oblasti individuálním, skupinovém, párovém i rodinném poradenství:
1. Konflikty mezi partnery, manželi, spory o dítě, spory ve výchově, nároky na dítě, vedení domácnosti, trávení volného času, finanční problémy v rodiče, zaměstnanost rodičů. 2. Rozvody v rodině, přístupy k dětem, svěření do péče, dohody mezi partnery, společná péče rodičů o dítě aj. 3. Náhradní rodinná péče, adopce, pěstounství, přístupy k dětem, výchova, nároky, kurzy v oblasti adopce a pěstounské péče aj. 4. Domácí násilí, řešení, intervence. 5. Konflikty na pracovišti, problémy v mezilidských vztazích, problémy v komunikaci, aj. 6. Zdravý životní styl, další osobní rozvoj, rozvoj sociálních dovedností, trénink asertivity, nácvik relaxace, aj. 7. Sociální poradenství, řešení problémových životních situací, sociální dávky, systém podpor, pomoc při formulaci podání žádostí aj. 8. Krizová intervence (osobní, písemná, telefonická). 9. Spolupráce s dalšími institucemi: OSPOD, Policie ČR, praktičtí a soudní lékaři, probační a mediační služby, pedagogicko-psychologické poradny, SPC,
Podobně jako v pedagogicko-psychologických poradnách dochází i v tomto resortu ke spojování některých subjektů do větších celků (např. ve Středočeském kraji) - souhlas se stáží je nutné zajistit nejenom z hlediska školitele, ale také vedoucího pracovníka.
Doporučujeme studentům konzultovat výběr pracoviště a zejména případy, kdy se nepodaří získat kontakt na příslušnou poradnu. Podle dohody s garantkou stáže je v těchto případech možná změna pracoviště, z okruhu stáží specializovaných - z těch institucí, kde je v centru pozornosti rodina, náhradní rodinná péče, práce s rodinou, mezilidské vztahy, probační a mediační služby, krizová poradenská intervence aj.
Pozn. V případě zájmu a nabídky pracoviště může student navázat specializovanou stáží v poradně pro manželství, rodinu a mezilidské vztahy, nejvýše však v rozsahu 2 kreditů (40 hodin přímých činností, 14 nepřímých), kdy se může specializovat na některou odbornou oblast (diagnostika, intervence, terapie, prevence).
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (12.01.2011)
|
|
||
Vstupním požadavkem je absolvování kurzu Psycholopatologie.
Před zahájením stáží je nutné navštívit reflektivní seminář - termíny budou zveřejněny přes studijní garantku.
Student musí konzultovat pracoviště, která chce navštívit, ještě předtím, než osloví zástupce daného zařízení.
Nkterá pracoviště, spolupracující s katedrou psychologie při zajišťování stáží, nekontaktuje sám, nýbrž ohlašuje garantovi stáže, který vede pořadí zájemců o stáž na daném pracovišti. Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (13.01.2011)
|
|
||
Kurz je otevírán v ZS, student by si jej měl zapsat ve 2. semestru podle svého studijního plánu.
Doporučujeme studentům, aby první semestr svého studia věnovali pozornost přípravě na stáže, včetně rozvahy pobytu na konkrétních pracovištích, volby specializované stáže (poradenská vs. klinická stáž), případně i dojednání stáží.
Dále doporučujeme zápis do jednotlivých kurzů, pokud budou mít studenti poměrně jasnou představu, že do konce semestru dané povinnosti splní. V každé semestru si mohou zvolit např. jen jednu stáž, případně si mohou zapsat i více stáží; úrovně I a II na sebe přitom nenavazují (což znamená, že je možné např. začít encyklopedickými stážemi II až ve 3. semestru) - mají jen formální význam z hlediska zápisů kurzů v daných semestrech.
Mechanismus absolvování stáží na pracovištích psychologické praxe 1. Student se zapíše do kurzu daného okruhu stáže. 2. Studen navštíví vstupní reflektivní seminář konkrétní stáže, kde získá všechny potřebné informace spojené s daným kurzem, aby se mohl na stáž přihlásit, realizovat ji, splnit všechny podmínky pro atest a připravit se na reflektivní seminář. 3. Student si připraví portfolio, do kterého bude zakládat všechny požadované materiály, bude se přitom opírat o písemné materiály, které budou připraveny pro snadnější pobyt na pracovišti pro plnění úkolů v nich, včetně všech požadovaných dokumentů a průběhu reflexe jednotlivých pobytů na pracovišti. 4. Student (případně školitel z daného pracoviště psychologické praxe), bude moci průběžně upřesňovat průběh stáže či řešit aktuální vzniklé problémy s garanty kurzů stáží, případně s dalšími pověřenými pracovníky katedry. 5. Student v závěru semestru navštíví Reflektivní seminář, kde představí zpracované úkoly a provede reflexi stáží. I zde se bude opírat o připravené materiály, včetně toho, jak má při reflexi postupovat. Získává stanovené kredity.
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (13.01.2011)
|