|
|
|
||
Cílem semináře je prohloubit znalosti o vybraných teoriích osobnosti přednášených v prvním ročníku navazujícího magisterského studia psychologie, a to na základě práce s kratšími texty vybraných autorů teorií osobnosti nebo kazuistikami vztahujícími se k teoriím autorů, na základě diskuse k přečtené literatuře zadané v zimním semestru 1. ročníku a na základě cvičení k vybraných konceptům autorů.
Seminářům k teoriím osobnosti, kterých se předpokládá za semestr max. 5 (po dvou hodinách), budou dominovat především tři typy činnosti:
a) práce s kratšími kazuistikami nebo texty z čítanky psychologie,
b) práce z výňatky textů nebo kapitolami knih ze zadané literatury v ZS 1. ročníku,
c) cvičení k vybraným konceptům autorů. Poslední úprava: Hříbková Lenka, doc. PhDr., CSc. (15.09.2018)
|
|
||
Literatura: HJELLE, L. A. Personality Theories. New York: McGraw-Hill, 1992. H.N. Mischel, W. Mischel. Readings in personality. New York: Holt, Rinehart and Winston,. 1973, 1.ed. Poslední úprava: Hříbková Lenka, doc. PhDr., CSc. (13.02.2018)
|
|
||
Kontrola studia ( zápočet): a) 60 % účast na seminářích, b) aktivní podíl studenta na tvorbě seminářů, c) vypracování recenze na cizojazyčnou odbornou publikaci o osobnosti, vhodnost je odsouhlasena vyučující (student předloží k nahlédnutí originál nebo fotokopii) Poslední úprava: Hříbková Lenka, doc. PhDr., CSc. (13.02.2018)
|
|
||
Obsah kurzu Seminářům k teoriím osobnosti, kterých se předpokládá za semestr max. 5 (po dvou hodinách), budou dominovat především tři typy činnosti: a) práce s kratšími kazuistikami nebo texty z čítanky psychologie, b) práce z výňatky textů nebo kapitolami knih ze zadané literatury v ZS 1. ročníku, c) cvičení k vybraným konceptům autorů. V průběhu zimního semestru v 1. ročníku následného magisterského studia oboru psychologie byl studentům zadán seznam odborné liteteratury - publikací některých autorů, které si do zahájení tohoto kurzu měli prostudovat. Tento seznam tvoří především překlady, ale také několik publikací v angličtině. Volba publikací uvedených v seznamu byla vedena dostupností daných knih pro studenty i časovými nároky na jejich četbu (k dispozici na četbu mají cca rok a půl). Seznam není fixní, může variovat mezi jednotlivými ročníky. Níže uvedený je proto orientační, studenti vždy obdrží seznam platný pro následný školní rok (pro LS, 2. ročníku). Ten se proto vždy nemusí shodovat s uvedeným seznamem zde v sylabech. Četba literatury na seminář k teoriím osobnosti - pro 5. ročník Adler, A.: Člověk jaký jest. Praha, Orbis 1935 Bandura, A.: Social learning theory. Englewood Cliffs N.J., Prentice-Hall 1977 Erikson, E.H.: Dětství a společnost. Praha, Argo 2002 Frankl, V.E.: Vůle ke smyslu. Brno, Cesta 1994 Freud, S.: 1. Přednášky k úvodu do psychoanalysy. 2. Nová řada přednášek k úvodu do psychoanalysy. Praha, SZN 1969 Freud, S.: Výklad snů. Pelhřimov, Nová tiskárna Pelhřimov 1994 Fromm, E.: Umění milovat. Nakladatelství J. Šimona, Praha 2008 Horneyová, K.: Neuróza a lidský růst. Zápas o seberealizaci. Praha, Triton-Pragma 2000 Jung, C.G.: Analytická psychologie. Její teorie a praxe. Praha, Academia 1992 Jung, C.G.: Duše moderního člověka. Atlantis. Brno 1994 Kelly, G.A.: The psychology of personal constructs. (2 vols.). New York. W.W. Norton 1955 ( jen 1. díl) Maslow, A.H.: Motivation and Personality. New York, Harper 1957 (2.ed. 1970) Rogers, C.R.: Způsob bytí. Praha, Portál 1998
První typ činnosti v semináři je zaměřen na práci s kratšími texty významných představitelů některých přístupů k osobnosti a kazuistikami, které se vztahují k jednotlivým teoriím osobnosti. Zde využijeme především čítanku H.N. Mischel, W. Mischel: Readings in personality. New York: Holt, Rinehart and Winston , 1.ed. 1973, která je speciálně určena studentům psychologie. Obsahuje kratší původní texty nebo jejich části (úvahy o osobnosti, klíčové pojmy atp.) autorů, kteří se zasloužili o posun vědění o osobnosti. Tato rozsáhlá kniha (cca 500 stran) je rozdělena na dvě části. V první části jsou prezentovány významné stati reprezentantů jednotlivých přístupům ke studiu osobnosti. Zde bude úkolem studentů na základě četby vybraných textů např.: a) stanovit klíčová slova textu b) vyjádřit ve 3-4 větách hlavní myšlenku(ky) c) vytvořit abstrakt - kondenzaci textu
V uvedené knize jsou jednotlivé texty autorů začleněny do vyšších celků - přístupů prezentovaných jako: rysové teorie a přístupy k osobnosti, psychodynamické teorie osobnosti, sociálně-kognitivní přístupy, pojetí osobnosti v behavioristických teorií učení, humanistická pojetí osobnosti a fenomenologická pojetí osobnosti. Ve druhé části čítanky, která je uspořádána problémově, je vždy uvedeno několik článků od významných autorů, kteří určitý problém výzkumně řešili. V této části jsou vždy ke každému problémovému okruhu uvedeny cca 2 - 4 ukázky. Jedná se např. o téma učení a motivace, pohlaví a gender, frustrace, agrese, úzkosti, obran, sebekontroly, sebepojetí. Práce studentů s touto částí publikace bude např. orientována na: a) Porovnání textů dvou autorů zahrnutých ke stejnému přístupu k osobnosti a vyjádření případných shod myšlenek autorů. b) Stanovení případných rozdílů v: - východiscích - použitých výzkumných metodách - výzkumném vzorku PO, jejich pohlaví atp. - explanaci problému, aj. Ukázky, se kterými se bude v semináři pracovat, studenti obdrží přímo na seminářích. Předpokládá se i práce s krátkými kazuistikami reprezentující konkrétní příklad, životní situaci jedinců, která se vztahuje k určitým teoretickým konceptům autorů teorií osobnosti a demonstruje jejich teoretické koncepty v praktickém životě. Ve druhé skupině činností je ve středu zájmu práce s dílčími částmi (s úryvky textů, kapitolami některých knih) textů o osobnosti, které si studenti v uplynulém roce měli nastudovat. Kromě identifikace klíčových myšlenek textu, problémů, které se v nich objevují, bude úkolem studentů také začlenění prezentovaných myšlenek autora, daného problému apod. do kontextu teorie autora i případně do kontextu psychologického myšlení o uváděné oblasti. Úkolem rovněž může být v některých případech postihnutí vývojového trendu v řešení daného problému v rámci disciplíny psychologie osobnosti i konfrontace se současným pohledem na problém. V těchto činnostech se vychází z četby studentů. Tato skupina aktivit směřuje k syntetizace poznatků (nebo naopak k identifikování jejich rozmanitosti), které jsou přítomny v dané kapitole, s cílem zachytit šíři či hloubku zpracování problému u daného autora, nebo vyjádření tendence, o které autor pojednává v dané kapitole, části publikace. Např. v semináři je možné se věnovat těmto částem z publikací: Jung, C. G.: Nadaný. In: C.G.: Duše moderního člověka. Brno: Atlantis 1994, str. 72 - 81. Adler, A.: Sourozenci. In: Člověk jaký jest. Praha, Orbis 1935, str. 110 - 116. Horneyová, K.: Odcizení od "Já". Neuróza a lidský růst. Zápas o seberealizaci. Praha, Triton-Pragma 2000, str. 138 - 155. Fromm, E.: Láska, odpověď na problém lidské existence. In: Umění milovat. Nakladatelství J. Šimona, Praha 2008, str. 15 -42. Rogers, C.R.: Základy přístupu zaměřeného na člověka. In: Způsob bytí. Praha, Portál 1998, 105 - 121. Třetí skupina činností semináře je zaměřena na aktivity studentů, které mají přispět k hlubšímu porozumění a poznání dílčích myšlenek, některých konceptů, vysvětlujících mechanismů, které používají v teoriích osobnosti někteří autoři. Náměty pro tyto aktivity a cvičení budou čerpány z knihy L. A. Hjelleho: Current research and applications in personality theories. New York: McGraw-Hill 1992. Jedná se o cvičení věnovaná např. zjištění míry stálosti vybraných vlastností, a to na základě jejich sebeposuzování během různých situací, které jsou studentům nastíněny. Sebeposuzování probíhá na dimenzionální škále (např. submisivní - dominantní, odvážný - bojácný, úzkostný - sebejistý apod). Identifikují se vlastnosti nejstabilnější v různých situacích a nejméně stabilní (Cvičení se vztahuje k dispozičním teoriím osobnosti). Jiným příkladem může být cvičení, které se vztahuje k humanistickému přístupu k osobnosti. Cvičení je zaměřeno na schopnost identifikovat ve své vlastní zkušenosti různé formy "optimálního fungování" , tj. (peak experience, peak performance, flow motivation). Cvičení jsou v uvedené knize připravena pro 9 teoretických přístupů k osobnosti a je možné je vybírat podle potřeby. Další variantou spadající do třetí skupiny aktivit jsou např. k obranným mechanismům, které prověřují míru porozumění konceptů či fenoménů u studentů.
Seminář k teoriím osobnosti má nejužší vazbu na kurz Teorie osobnosti, který je zařazen ve studijním programu v zimním semestru 1. ročníku magisterského studia psychologie. Roční přestávku mezi "přednáškami" a "seminářem" mají studenti využít k četbě základních knih autorů, o jejichž teorii se seznámili v přednáškách, nebo z vlastní četby, případně ze sekundárních zdrojů. Kromě této základní vazby prohlubuje seminář porozumění v teoriích, které přesahují i do dalších disciplín, např.: Pedagogická psychologie (Skinner - přínos behavioristických teorií učení pro pojetí osobnosti a v sociálně-kognitivních teoriích učení - A. Bandura), kurz Kognitivní psychologie a psychologie diskurzu (Kelly - kognitivní teorie osobních konstruktů), dále rovněž problematika osobnosti ve Vývojová psychologie - psychoanalytický přístup S. Freud) nebo kurzy povinně-volitelné, které se z určitého aspektu osobností zabývají.Zejména v některých z těchto kurzů dochází k propojení teoretických poznatků a myšlenek o osobnosti s jejich aplikacemi do každodenního života jedince a do běžných kontextů života.
Poslední úprava: Hříbková Lenka, doc. PhDr., CSc. (15.09.2018)
|