Předmět se soustředí na didaktické aspekty a otázky využití ICT učitelem k vytvoření edukačního prostředí, v němž může učitel podpořit klíčové procesy probíhající ve školním vzdělávání a vytvořit optimální podmínky pro spolupráci a komunikaci mezi účastníky výuky, a to jak prostřednictvím lokální počítačové sítě, tak Internetu. Studenti učitelství se tak seznamují se základními metodickými postupy, jak si učitel, resp. žák pomocí počítače a počítačových sítí buduje a rozvíjí vlastní pracovní prostředí, v němž se žák může učit, plnit své úlohy, archivovat výsledky své práce, sdílet nástroje potřebné pro učení a v němž učitel může vyvíjet své přípravy na výuku, využívat podpůrné nástroje k realizaci a vyhodnocování své vlastní pedagogické práce a výsledky učební činností žáků. Předmět se zaměřuje na virtuální vzdělávací kolaborativní prostředí, technologickou podporu pro distribuci vzdělávacího obsahu, pedagogickou komunikaci, kolaboraci mezi účastníky výuky, sdílení prostředků a zpětnou vazbu, pracovní prostředí učitele a žáka, využití technologií pro monitorování, dokumentaci a archivaci průběhu a výsledků výuky a evaluaci výukového software a informačních zdrojů pro potřeby vzdělávání.
Poslední úprava: Fuglík Viktor, PhDr., Ph.D. (20.09.2012)
The course focuses on didactic (pedagogical) aspects and questions of ICT applications for educational environment arrangement, for key process support running in school education and for optimal conditions arrangement for collaboration and communication in comupter networks among all actors participated in education. The Student teachers familiarise with main methods and procedures, how teachers or learners can arrange and develop his/her own working space using computers and computer networks whereof learners can learn, organise activities, save and archive outcomes of his/her works, share tools and knowledge or whereof teachers can develop his/her teaching plans, use available instructional tools, aids for assessments and control methods. The course is dedicated to virtual educational collaborative environments, technology support for learning content distribution, pedagogical communication, collaboration among all actors of education, sharing of tools and feedback, learner/teacher working space, for monitoring and archiving learning and instructional processes, etc.
Poslední úprava: Fuglík Viktor, PhDr., Ph.D. (20.09.2012)
Podmínky zakončení předmětu
Požadavky k zápočtu:
aktivní účast na seminářích
splnění úloh v on-line podpoře výuky
splnění úkolů zadaných na seminářích (tvorba slovníku, projekt, videokonference)
vypracování Moodle kurzu na vybrané téma v odpovídající kvalitě
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (05.12.2012)
Literatura -
ČERNOCHOVÁ, M., VAŇKOVÁ, P. KD8 E-learning ve školní praxi. Studijní text. Projekt spolufinancovaný ESF a státním rozpočtem ČR. Praha, 2012.
ČERNOCHOVÁ, M., JEŘÁBEK, T. Moodle a jeho využití ve školním prostředí. Studijní materiály pro kurz KD3. Projekt spolufinancovaný ESF a státním rozpočtem ČR. Praha, 2012.
DOUGIAMAS, M. A Journey into Constructivism [on-line]. [cit. 2.11.2009]. Dostupné na: http://dougiamas.com/writing/constructivism.html
DOWNES, S. E-leaning 2.0. http://www.elearnmag.org/subpage.cfm?section=articles&article=29-1
DOWNES, S. Copyrights Ethics and Theft. http://www.downes.ca/cgi-bin/page.cgi?post=65
HODGINS,W., CONNER,M. Everything You Ever Wanted to Know About Learning Standards but Were Afraid to ask. http://www.linezine.com/2.1/features/wheyewtkls.htm
MERGEL,B. Instructional Design and Learning Theory [on-line]. [cit. 1.2.2008]. 1998. http://www.usask.ca/education/coursework/802papers/mergel/brenda.htm
VÁŇOVÁ,T., VÁŇOVÁ,A. Moodle v síti. PragoData Consulting : Brno, 2009.
SAK,P., MAREŠ,J., NOVÁ,H., RICHTER,V., SAKOVÁ,K., SKALKOVÁ,J. Člověk v informační společnosti. Vzdělávání a život v komputerizovaném světě. Praha : Portál, 2007.
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
DOUGIAMAS, M. A Journey into Constructivism [on-line]. [cit. 2.11.2009]. Dostupné na:
HODGINS,W., CONNER,M. Everything You Ever Wanted to Know About Learning Standards but Were Afraid to ask. http://www.linezine.com/2.1/features/wheyewtkls.htm
Dicheva,D., Sosnovsky,S., Gavrilova,T., Brusilovsky,P. Ontological Web Portal for Educational Ontologies. http://www.win.tue.nl/SW-EL/2005/swel05-aied05/proceedings/4-Dicheva-final-full.pdf
Poslední úprava: Fuglík Viktor, PhDr., Ph.D. (20.09.2012)
Požadavky ke zkoušce
Znalosti z probíraných témat problematiky E-learning ve školní praxi.
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (05.12.2012)
Sylabus -
ZÁKLADNÍ POJMY A TEORETICKÁ VÝCHODISKA PRO IMPLEMENTACI VIRTUÁLNÍCH VZDĚLÁVACÍCH PROSTŘEDÍ do vzdělávání na ZŠ a SŠ Teoretické otázky řízení učení a systémů pro řízení výuky. Pojmy modely učení, řízené učení, interakce řídícího systému s řízeným systémem, otevřený systém, e-learning, e-portfolio. Výukové objekty a jejich úložiště. Kritéria pro hodnocení výukových objektů.
E-LEARNING JAKO PODPORA VÝUKY A UČENÍ VE ŠKOLNÍ PRAXI Možnosti a způsoby využití ICT jako podpory učení žáka. Edukační procesy podporované ICT. Standardy pro vývoj virtuálních vzdělávacích prostředí. IEEE standardy. Model LTSA. Činnosti učitele a jeho úloha ve výuce s on-line podporou. Činnosti žáka při učení podporovaném ICT. Výhody a nevýhody on-line podpory prezenční výuky ve škole.
TECHNOLOGIE PRO APLIKACI E-LEARNINGU DO VÝUKU VE ŠKOLNÍ PRAXI Práce s vybranými technologiemi pro tvorbu a distribuci výukového obsahu prostřednictvím počítačové sítě. Prostředí pro kolaboraci a sdílení výukových objektů a náměty pro jejich využití ve výuce. Práce s vybranými běžně dostupnými technologiemi synchronní a asynchronní komunikace při komunikaci a spolupráci účastníků výuky prostřednictvím počítačové sítě. Sdílení software. Komunikace a principy řízení distribuované výuky. Práce s vybranými technologiemi pro zajištění zpětné vazby prostřednictvím počítačové sítě ve výuce a při učení.
NĚKTERÉ PŘÍKLADY E-LEARNINGOVÝCH PLATFOREM A SYSTÉMŮ Modelové ukázky vybraných systémů VLE, LMS k podpoře výuky a řízení učení žáka v prezenční výuce. Příklady nabídek e-learningových vzdělávacích aktivit pro ZŠ a SŠ.
ZÁKLADY PRÁCE S MOODLE Základní charakteristiky a možnosti Moodle. Seznámení s jednotlivými funkcemi a nástroji Moodle.
NÁVRH VLASTNÍHO KURZU Návrh scénáře e-learningového projektu výuky s využitím výukových objektů a různých technologií k zajištění podpory učení žáka. Kritéria pro hodnocení e-learningových kurzů.
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (29.09.2012)
1. BASIC CONCEPTS (E-LEARNING, E+LEARNING, VIRTUAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT, TEACHER/LEARNER DIGITAL WORKING SPACE
2. KEY EDUCATIONAL PROCESSES IN ELEARNING
3. PROCESS OF EDUCATIONAL CONTENT DISTRUBUTION SUPPORTED BY ICT
4. COMMUNICATION PROCESS SUPPORTED BY ICT
5. PROCESS OF INTERACTION AND FEEDBACK SUPPORTED BY ICT
6. LEARNING OBJECTS, THEIR EVALUATION AND REPOSITORIES
7. SOME EXAMPLES OF ELEARNING PLATFORMS AND SYSTEMS
8. SOME EXAMPLES OF APPLICATION OF ELAERNING FOR EDUCATION IN BASIC AND SECONDARY SCHOOLS
9. COPYRIGHTS AND LICENCES FOR DEVELOPMENT AND SHARING DIGITAL LEARNING MATERIALS AND RESOURCES
10. E-LEARNING COURSE DESIGN
Poslední úprava: Fuglík Viktor, PhDr., Ph.D. (20.09.2012)