|
|
|
||
Studiem předmětu studenti získají vědomosti o konceptu celoživotního poradenství dospělým (podstata, cíle, funkce, druhy, formy, institucionální zázemí), teoretických přístupech v andragogických procesech poradenství a metodách poradenského vztahu mezi poradcem a klientem /vzhledem ke specifikům různých cílových skupin). Osvojí si dovednosti související s koncipováním vlastní poradenské andragogické aktivity v roli poradce klienta (individuální, skupinové, hromadné) a způsobilosti využívat vybrané andragogické poradenské metody v praxi. Vytvoří si postoje k pomoci dospělým se specifickými potřebami a problémy různých cílových skupin v andragogicko-poradenském působení.
Poslední úprava: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA, Ph.D. (27.01.2025)
|
|
||
Cílem předmětu je získaní vědomosti o konceptu celoživotního poradenství u dospělých (podstata, cíle, funkce, druhy, formy, institucionální zázemí) a osvojení si dovedností souvisejících s koncipováním vlastní poradenské andragogické aktivity v roli poradce klienta (individuální, skupinové, hromadné). Poslední úprava: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA, Ph.D. (27.01.2025)
|
|
||
Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů. Poslední úprava: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA, Ph.D. (27.01.2025)
|
|
||
Zkouška - písemný test Poslední úprava: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA, Ph.D. (27.01.2025)
|
|
||
Povinná literatura: FREIBERGOVÁ, Z. Studijní poradenství ve vzdělávání dospělých. [online] Praha: Národní vzdělávací fond, 2007. ISBN neuvedeno. Dostupné online z: http://www.nvf.cz/cms///assets/docs/0a6bd861adf10-89cff41131fa8bf71d3/570-0/poradenstvi-pro-dospele.pdf. KOŠŤÁLOVÁ, H. a M. CUDLÍNOVÁ. Praktický průvodce kariérového poradce pro 21. století. Praha: Evropská kontaktní skupina, 2015. 33 s. ISBN 978-80-87993-01-9. Patton, W., McMahon, M. Kariérový rozvoj a systémová teorie: propojení mezi teorií a praxí. Praha: Centrum Euroguidance, Dům zahraniční spolupráce, 2015. ISBN 978-80-88153-04-7. PEAVY, V. R. Sociodynamické poradenství. Konstruktivistická perspektiva. Praha: Dům zahraniční spolupráce pro Centrum Euroguidance, 2013, 274 s. ISBN 978-80-87335-55-0. PAVLOV, I. 2021. Andragogické poradenstvo. Praha: Česká andragogická společnost, 2. rozšířené a aktualizované vydání, ISBN 978-80-907809-6-5. PAVLOV, I., A. BONTOVÁ a M. SCHUBERT. Učiteľská andragogika a model andragogického poradenstva. In Veteška, J. (ed.), Vzdělávaní dospělých 2016 – východiska a inspirace pro teorii a praxi. Praha: Česká andragogická společnost, 2017, s. 165-175. ISBN 978-80-905460-6-6. Rabušicová, M. (ed.). Učení a vzdělávání dospělých: kontexty, teorie a výzkumy. Praha: Grada, 2024. 395 s. ISBN 978-80-271-3914-9. Doporučená literatura: CEDEFOP. Kariérový rozvoj na pracovišti. Průzkum služeb kariérového poradenství pro zaměstnané osoby. Praha: Dům zahraničných služeb MŠMTV ČR, 2009. ELGPN (The European Lifelong Guidance Policy Network). Doporučení pro rozvoj politik a systémů celoživotního poradenství. Referenční rámec pro EU a komisi. Praha: Dům zahraniční spolupráce, 2016, 49 s. Dostupné z: http://www. euroguidance.cz/publikace/elgpn-tools-6.pdf.pdf FREIBERGEROVÁ, Z. – MAŘÍKOVÁ, P. 2013. Zprostředkování zaměstnání a poradenství pro uchazeče o zaměstnání realizované Úřadem práce České republiky. Praha: Středisko podpory poradenských služeb Národního vzdělávacího fondu, o. p. s., ISBN 978-80-86728-62-9. Dostupné na: http://www.nvf.cz/cms/assets/docs/3613a95c2972e603e2e264fb83a639fe/564-0/td010024-studie-k-poradenskemu-procesu.pdfLANGER, T. Techniky skupinového poradenství. Dostupné z: http://old.nvf.cz/spps/dokumenty/skupinove-_poradenstvi.pdf. GABURA, J. PRUŽINSKÁ, J. 1995. Poradenský proces. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, ISBN 80-85850-10-9. MACHALOVÁ, M. Edukácia dospelých a sociálno-andragogické poradenstvo. Andragogická revue, 2011, roč. 3, č. 1, s. 40–47. ISSN 1804-1698. Patton, W., McMahon, M. Career Development and Systems Theory: Connecting Theory and Practice. Rotterdam: Sense Publishers, 2014. Průcha, J., Veteška, J. Andragogický slovník. 2. aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014. 320 s. ISBN 978-80-247-4748-4. ŠPATENKOVÁ, N. a L. SMÉKALOVÁ. Předpoklady úspěšného učení se v dospělosti. In Lifelong Learning – celoživotní vzdělávaní, 2015, roč.5, č. 2, s. 8-22. ISSN 184-526X. Dostupné z: http://lifelonglearning. mendelu.cz/wcd/ w-rek-lifelong/ll1502/lifele201505028.pdf. VETEŠKA, J. Přehled andragogiky. Praha: Portál, 2016. 320 s. ISBN 978-80-262-1026-9. UNESCO. Handbook on career counselling. UNESCO: Paris, 2002. ISBN neuvedeno. Dostupné z: http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001257/125740e.pdf Poslední úprava: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA, Ph.D. (27.01.2025)
|
|
||
Hlavní témata předmětu 1. Poradenský proces v edukačních vědách, interdisciplinarita ve výzkumu a poradenské praxi 2. Andragogické poradenství (podstata, účel, druhy, funkce, cílové skupiny, sociální a ekonomické dopady) 3. Andragogické profesní (kariérní) poradenství (cíl, charakteristika specifik) 4. Poradenské (teoretické) přístupy v andragogickém působení na dospělé 5. Poradenský proces (úrovne, fáze a formy) 6. Metody andragogického poradenství 7. Vztah poradce – klient v poradenském procesu 8. Institucionální základy a management poskytovatelů andragogického poradenství 9. Poradce v andragogickém působení na dospělé (profesní kompetence a etika práce) 10. Europizace poradenství (GUIDANCE), aktuální trendy v teorii a praxi andragogického poradenství Poslední úprava: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA, Ph.D. (22.01.2024)
|
|
||
Poslední úprava: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA, Ph.D. (27.01.2025)
|