|
|
|
||
Předmět se zabývá efektivním využitím informačních technologií v různých procesech v oblasti vzdělávání
a seznámením s možnostmi současných IT platforem. Cílem je porozumět informačním technologiím, naučit se jejich efektivnímu využívání a jejich systematickému zavádění v rámci procesu digitalizace ve vzdělávání. Předmět se věnuje jednotlivým platformám, jejich využití v praxi a dále též jejich zavádění z hlediska projektového řízení. Zaměřuje se na využití jednotlivých digitálních technologií, jako jsou internet, intranet, mobilní zařízení, sociální sítě, video, digitální procesy a kyberbezpečnost. Obsahem předmětu je nejen porozumění informačním technologiím a jejich praktickému využití, ale též umění utváření přiměřeného
a efektivního digitálního prostředí, umožňujícího všem účastníkům rychlejší a bezpečnou práci s daty, aplikacemi a dostupnými moderními digitálními platformami v oblasti vzdělávání, digitální komunikace a v oblasti využívání služeb současných softwarových řešení.
Poslední úprava: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
|
|
||
Studium se opírá o prezenční výuku dle sylabu a předpokládá i samostudium v dostatečném rozsahu a plnění zadaných distančních aktivit. Poslední úprava: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura: KURSCH, M. Využití informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání. Praha: UK, Pedf. 2022. ISBN 978-80-7603-346-7. KLČOVÁ, H. a P. SODOMKA. Informační systémy v podnikové praxi. Praha: Computer press, Albatros media, 2017. ISBN 978-80-251-4543-2. KLEMENT, M., K. BÁRTEK, J. DOSTÁL a J. KUBRICKÝ. ICT nástroje a učitelé: adorace, či rezistence? Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5122-0. NEUMAJER, O., ROHLÍKOVÁ L. a J. ZOUNEK. Učíme se s tabletem - využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, 2015. ISBN 978-80-7478-769-0. Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020. MŠMT, 2014. VANĚČEK, D a kol. Kompendium didaktiky. Praha: Česká technika – nakladatelství ČVUT, 2016. 500 s. ISBN 978-80-01-05991-3.
Doporučená literatura: DVOŘÁK, D., STARÝ K. a URBÁNEK, P. Škola v globální době. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2977-3. DOSTÁL, J. Školní informační systémy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2011. ISBN 978-80-244-2784-3. KOPECKÝ, L. Public relations: dějiny - teorie - praxe. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4229-8. LUKÁŠOVÁ, R. a I. NOVÝ. Organizační kultura: od sdílených hodnot a cílů k vyšší výkonnosti podniku. Praha: Grada, 2004. ISBN 978-80-247-0648-1. NEZMAR, L. GDPR: Praktický průvodce implementací. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0668-4. PILNÝ, I. Digitální ekonomika. Praha: Bizbooks, Albatros media, 2017. ISBN 978-80-265-0494-8. SPITZER, M. Kybernemoc: jak nám digitalizovaný život ničí zdraví. Brno: Host, 2016. ISBN 978-80-7491-792-9. ŠTĚDROŇ, B. Manažerské řízení a informační technologie. Praha: Grada publishing, 2007. ISBN 978-80-247-2052-4.
Doporučené časopisy vyučujícím a aktuální internetové zdroje. Poslední úprava: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
|
|
||
Hlavní témata předmětu: 1. Informační technologie Pojem informační technologie a jejich význam. Role informačních technologií v procesu digitalizace. Vize digitálního vzdělávání, cíle strategie digitálního vzdělávání. Indikátory úspěchu digitalizace. Role informačních technologií ve vzdělávání.
2. Využití informačních technologií ve vzdělávání Využití informačních technologií z pohledu vzdělávací organizace. Využití informačních technologií z pohledu klienta vzdělávací organizace (studentů, žáků, učících se dospělých). Procesy ve vzdělávání a jejich digitalizace. Kritéria úspěšnosti využívání informačních technologií. 3. Digitální gramotnost Vymezení digitálních kompetencí v publikaci Evropské komise DIGCOMP. Práce s informacemi a digitálními technologiemi. Digitální kompetence v praxi: analýza rámců.
4. Zavádění informačních technologií, projektové řízení Nastavení IT projektu, určení rolí, analýza problémů, důležitost popisu procesu. Metody řízení IT projektu (agilní přístupy, zapojení studentů). Kritéria úspěšnosti, ROI, dopad na rozvoj školy, kybernetická bezpečnost, GDPR. Ukázkové případy, chybné a správné přístupy, praktické rady při stanovení cílů projektu. 5. Digitální technologie ve vzdělávání Pojem digitalizace a jeho význam. Přehled digitálních technologií. Trendy digitálních technologií. Kritický pohled na digitální technologie. Swot analýza potřeb digitalizace. Další techniky analýzy procesů vzdělávací organizace
6. Kritický pohled na využívání informačních technologií Výhody, nevýhody, tvorba programů a projektů digitalizace, strategie zavádění IT technologií, agilní strategie, používané techniky, realizace projektů digitalizace. Aplikace v oblasti vzdělávání. Rozbor kritických názorů na digitalizaci a na zavádění IT pro vzdělávací organizace, zamyšlení a diskuse.
7. Podpora informačních systémů a podpora digitalizace Zajištění a financování digitalizace. Tvorba „business case“, výpočet ROI a ROE dle Kirkpatrickova modelu. Vytváření prostředí podporující digitalizaci ve vzdělávání, omezení byrokracie.
8. Praktické využití informačních technologií I Využití platformy mobilních aplikací ve výuce a v samostudiu. Práce s tabletem. Virtuální realita. Využívání informačních systémů pro vzdělávací organizace, cloudové řešení vs klasické systémy, data mining. Vzdálené/virtuální experimenty a laboratoře včetně příkladů jejich tvorby.
9. Praktické využití informačních technologií II IT a tvořivost, inovativní projekty, platformy Lego robotics, Appinventor, obsah výuky IT. Počítačové a mobilní herní platformy. Modelování reality. Digitalizace ve vzdělávacích programech.
10. Praktické využití informačních technologií III Nová média, internet, sociální sítě, cloudové služby, informační systémy. Atraktivita vzdělávací organizace. Otevřené vzdělávací systémy. Online výukové portály. Digitalizace procesu učení a vyučování. Kompetence potřebné k úspěšné seberealizaci každého jedince v digitálním světě. Fenomén Khan Academy.
11. Kyberbezpečnost Bezpečnost v digitálním světě. Úvod do Kryptografie. Úskalí spravování dat. Zákon o kybernetické bezpečnosti a GDPR, jejich dopady na vzdělávací organizace.
12. Vzdělávací paradigmata a moderní koncepce vzdělávání Virtuální prostředí a vzdělávání, e-learning: historie, vývoj, nové trendy, základní koncepce programování, specifika a strategie tvorby e-content, mobilní aplikace, BYOD, gamifikace, IoT, smart technology, 3D tisk aj. Poslední úprava: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
|
|
||
Zkouška Seminární práce Distanční scénář: Vyhotovit seminární (zápočtovou práci) na téma: Využití IT ve výuce. Zaměřit se na vybranou technologii, např. mobilní aplikaci, platformu a zpracovat praktické využití, rozpracovat didakticko-metodickou část a pedagogický postup. Práce bude hodnocena na základě originality a využití v praxi pro ostatní kolegy. Bude-li s se souhlasem studenta možnost, mohla by být sdílena jako návod s dalšími studenty. Poslední úprava: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
|
|
||
Studující popíšou základní pojmy v oblasti využití ICT ve vzdělávání. Studující rozumějí principům využití ICT ve vzdělávání Studující vyjmenují různé způsoby využití ICT ve vzdělávání včetně konkrétních příkladů. Studující rozebírají efektivnost využití ICT ve vzdělávání Studující popíšou metody využití ICT ve vzdělávání. Studující vysvětlí jakým způsobem využívat ICT ve vzdělávání ve všech předmětech. Studující charakterizují aplikace pro využívání ICT ve vzdělávání. Studující vysvětlí základní principy ICT ve vzdělávání. Studující jsou schopni udělat analýzu dopadu využití ICT na učení studentů Studující popíšou nové ICT technologie ve vzdělávání Studující aplikují využití ICT ve vzdělávání v samostaném projektu Poslední úprava: Kursch Martin, doc. PhDr., Ph.D. (18.09.2024)
|