|
|
|
||
Reflexe vztahu společnosti k handicapovaným: promítnutí do mytologie, filosofie i organizace společnosti. Pokusy o periodizaci tohoto vztahu. Problém výskytu, přežití a lidské existence handicapovaných. Právní vědomí, zákonodárství a handicapovaný člověk s důrazem na vývoj norem týkajících se výchovy a vzdělávání resp. sociální péče. Konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami. Speciálně pedagogické principy a metody. Socializace z dějinného pohledu, integrace jako kontinuum opatření a proces. Problém normality člověka a normy ve speciální pedagogice. Vývoj pojetí tohoto problému od vychovatelnosti a vzdělavatelnosti k právu na vzdělání všech.
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (11.03.2010)
|
|
||
V případě nařízené distanční výuky bude použita platforma TM Teams Poslední úprava: Mužáková Monika, doc. PhDr., Ph.D. (03.09.2021)
|
|
||
Základní studijní literatura a studijní pomůcky BLAŽEK, B.; OLMROVÁ, J. Krása a bolest. 1.vyd. Praha : Panorama, 1985. TITZL, B. Postižený člověk ve společnosti : hledání počátků. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1998. ISBN 86039-30-7. TITZL, B. To byl český učitel : František Bakule, jeho děti a zpěváčci. 1. vyd. Praha: Společnost Františka Bakule, 1998. ISBN 80-902518-0-3. MUŽÁKOVÁ, M. Byly to naše děti. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1998. ISBN 978-80-7290-874-5. Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky Časopis Speciální pedagogika, rubrika Objevujeme zapomenuté Poslední úprava: Mužáková Monika, doc. PhDr., Ph.D. (29.11.2018)
|
|
||
1. Obecná reflexe vztahu společnosti k lidem s postižením a znevýhodněním 2. Pojetí člověka s postižením, stručný historický pohled a odraz společenských změn 3. Pokusy o periodizaci péče o postižené a vztahů k nim 4. Probojování smyslu vzdělávání a výchovy lidí s postižením 5. Vývoj institucionalizované péče ve prospěch lidí s postižením, nejvýznamnější lékaři a pedagogové v tomto procesu 6. Spolková činnosti ve prospěch lidí s postižením, lidé s postižením a svépomocné organizace 7. Priority v díle Františka Čády, Josefa Zemana a jejich následovníků 8. Pohledy na vnímání odlišného v totalitních režimech 9. Inkluze jako pochopení druhého Poslední úprava: Mužáková Monika, doc. PhDr., Ph.D. (03.09.2021)
|
|
||
Vypracování seminární práce. Aktivní přístup v hodinách. Písemný test. Poslední úprava: Mužáková Monika, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2018)
|