V rámci kurzu se studenti podílí na realizaci výzkumu aktuálních témat v pedagogice. Studenti tak mají příležitost nejen aplikovat své již dříve nabyté znalosti a dovednosti v oblasti výzkumné činnosti, ale též tyto znalosti a dovednosti dále prohloubit skrze zkušenost s vypracováním dílčích vědeckých projektů pod vedením vyučujícího/vyučujících.
Poslední úprava: Papajoanu Ondřej, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
In this course students help in conducting research on important contemporary research topics in education. Students can apply their previous knowledge and skills in conducting research and further develop these skills through direct experince with working on research projects under the supervision of a researcher/researchers.
Poslední úprava: Papajoanu Ondřej, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
Cíl předmětu -
Cílem kurzu je vybavit studenty nezbytnými znalostmi a dovednostmi, které jim umožní samostatně provádět (empirický) pedagogický výzkum a následně své výsledky publikovat v (mezinárodních) recenzovaných časopisech.
Poslední úprava: Papajoanu Ondřej, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
The aim of the course is to develop students´ skills in coducting research that would allow them to conduct (empirical) educational research and publish the results in (international) peer-reviewed journals.
Poslední úprava: Papajoanu Ondřej, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
Deskriptory
Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 50 hodinám. Doba očekávaného samostudia literatury (za celý semestr) 30 hodin, doba určená pro přípravu na zápočet 15 hodin.
Poslední úprava: Papajoanu Ondřej, PhDr., Ph.D. (11.09.2023)
Literatura
Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Gay, L.R., & Mills, G.E. (2018). Educational Research: Competencies for Analysis and Application. New York: Pearson.
Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
Pelikán, J. (2011). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum.
Shults, K.S., Whitney, D.J., & Zickar, M.J. (2014). Measurement Theory in Action: Case Studies and Exercises. New York: Routledge.
Švaříček, R., & Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
české recenzované pedagogické časopisy - Pedagogika, Pedagogická orientace, Orbis Scholae, Studia paedagogica, New Educational Review atd.
impaktované pedagogické časopisy - Educational Researcher, American Educational Research Journal, Journal of Research on Educational Effectiveness atd.
Poslední úprava: Papajoanu Ondřej, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
Požadavky ke zkoušce -
Zpracování vlastní výzkumné studie dle zadání vyučujících kurzu či podíl na výzkumu realizovaném v rámci fakulty.
Poslední úprava: Papajoanu Ondřej, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
Conducting own research study based on the instructions given by the lecturers or contribution to research conducted at the faculty.
Poslední úprava: Papajoanu Ondřej, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
Sylabus -
Plánování výzkumných projektů.
Podávání grantových projektů, tvorba podkladů pro výzkumný projekt.
Přehled pedagogických časopisů: elektronické databáze pro vyhledávání zdrojů a práce s nimi; studium zahraniční odborné literatury; přehledové studie a jejich tvorba.
Realizace výzkumu: problematika výběru participantů, sběr dat, etika v pedagogickém výzkumu, analýza a interpretace dat.
Psaní odborného článku či výzkumné zprávy.
Publikování v odborné periodické literatuře: výběr tematicky vhodných časopisů; citační normy a korektní odkazování, recenzní řízení v odborných časopisech.
Poslední úprava: Papajoanu Ondřej, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
Planning a research project.
Submitting grant proposal, preparing the proposal.
Journals in educational research: databases, studying international literature, reviews and their creation.
Conducting research: sample selection, data collection, ethics in educational research, data anylsis and interpretation.
Writing a paper or research report.
Publishing in periodical literature: selection of appropriate journals, citations, review process.
Poslední úprava: Papajoanu Ondřej, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
Výsledky učení
Studující uvede příklady možností podávání grantových projektů v pedagogice. Uvede citační normy v oboru a charakterizuje recenzní řízení v odborných časopisech. Studující zpracuje vlastní studii k zadanému tématu nebo provede empirickou analýzu již sebraných dat v rámci realizovaného výzkumného projektu.
Poslední úprava: Voňková Hana, prof. RNDr. PhDr., Ph.D. et Ph.D. (19.09.2024)