PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika pedagogických věd I - OKNQ4P012A
Anglický název: Didactics of educational sciences I
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 15 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D.
Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Ráchel Mazúchová, Ph.D.
Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Korekvizity : OKNQ4P011A
Je korekvizitou pro: OKNQ4P011A, OKNQ4P013A
Je prerekvizitou pro: OKNQ4P035B, OKNQ4P022A, OKNQ4P036B
Anotace -
Didaktika pedagogických věd I uvádí studující do problematiky oborově didaktického myšlení, seznamuje je se specifiky didaktiky pedagogiky, přináší jim orientaci v kurikulu pedagogických předmětů na různých typech škol, zaměřuje se na problematiku stanovování cílů a plánování výuky pedagogických předmětů. Tento předmět se též věnuje otázce profesního rozvoje a profesního sebepojetí.
Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Cíl předmětu -

Studující pojmenují specifika didaktiky pedagogiky a diskutují je, charakterizují základní didaktické pojmy spojené s plánováním výuky pedagogických předmětů, prokáží orientaci v kurikulu výuky pedagogických věd na středních školách, provádějí didaktickou analýzu. Reflektují svůj profesní rozvoj a plánují další profesní růst.

Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Deskriptory

Předmět má 5 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 135 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 45 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 12 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 15 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 18 hodin. Seminární práce 10 hodin, příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin.

Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (30.08.2021)
Podmínky zakončení předmětu -

Předmět je zakončen zkouškou, přičemž zkouška má podobu obhajoby vypracovaných podkladů k získání atestu.

Podmínkami zvládnutí předmětu jsou:

  • docházka min. 70%
  • průběžné plnění zadaných úkolů;
  • aktivní účast na seminářích (obvykle modelové vyučování či referát) 
  • vypracování a včasné odevzdání podkladů k získání atestu (obvykle portfolio úkolů)
  • obhájení vypracových podkladů k atestu (může být kolokviální nebo individuální)

Zadání úkolů bude upřesněno během výuky.

Ovyklou varinatou podkladů k získání atestu je portoflo vypracovaných dílčích úkolů, přičemž v předmětu Didaktika pedagogických věd I se vypraovává základ profesního portfolia, jež studující mohou v budoucnu uplatnit při SZZk, pro své profesní představení, v zaměstnání.

Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Literatura

Korthagen, F. A. J. et al. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno: Paido, 2011. 

Kyriacou, C. (2012). Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování (Vyd. 4). Praha: Portál.

Musil, R. (2014). Pedagogika pro střední pedagogické školy. Praha: Informatorium.

Národní ústav pro vzdělávání: Rámcové vzdělávací programy [Online]. (2019). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp

Petty, G. (2013). Moderní vyučování (6., rozš. a přeprac. vyd.). Praha: Portál.

Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada.

Stodůlková, E., & Zapletalová, E. (2015). Pedagogika pro střední školy (Druhé, aktualizované a rozšířené vydání). Beroun: Machart.

Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.

Vališová, A., Kasíková, H., & Bureš, M. (2011). Pedagogika pro učitele (2., rozš. a aktualiz. vyd). Praha: Grada.

Zormanová, L. (2014). Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada.

Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Sylabus -

1. Uvedení do teoretického rámce oborově didaktickyckého myšlení: didaktika oborová, předmětová, obecná, transdisciplinární 

2. Oborová didaktika pedagogiky jako svébytná disciplína, specifika didaktiky pedagogiky, rozvíjení oborově didaktikého myšlení a pedagogické rozhodování

3. Profesní sebepojetí, profesní rozvoj a didaktika pedagogiky jako zdroj prefesního růstu, profesní portfolio a didaktické portfolio

4. Výuka pedagogiky na středních školách a observační praxe v oboru. Poskytování kolegiální zpětné vazby, hospitační záznamy, nástroje posuzování kvality výuky pedagogiky.

5. Problematika didaktické transformace s ohledem na specifika didaktiky pedagogiky, plánování vyučuvání a struktura přípravy učitele na vyučování 

6. Nastavování cílů ve výuce pedagogiky a vedení žáků k nastavování cílů, stanovování výstupů učení, klíčové kompetence a očekávané výstupy

7. Učebnice pedagogiky pro střední školy a jejich analýza, didaktické uplatnění pedagogikých pramenů

8. Kurikulum pedagogických předmětů na Pedagogickém lyceu - modelová didaktická analýza

9. Kurikulum pedagogických předmětů v oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika - modelová didaktická analýza

10. Kurikulum pedagogických předmětů v oboru Sociální činnost - modelová didaktická analýza

11. Kurikulum pedagogických předmětů oboru Pedagogika pro asistenty ve školství - modelová didaktická analýza

12. Reflexe probíhajícího profesního růstu, plán profesního rozvoje, kolegiální spolupráce a její význam

Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Studijní opory

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15685

Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (20.12.2024)
Výsledky učení -

Studující

- popíše vztah mezi didaktikou obecnou a oborovou

- pojmenuje nejméně 3 specifika didaktiky pedagogiky a u každého z nich diskutuje jejich význam pro pedagogickou praxi

- formuluje vlastní představu o tom, jak hodlá vyučovat pedagogiku ('krédo učitele pedagogiky')

- intepretuje vybraný obsah RVP, formuluje konkrétní cíle výuky

- s ohledem na formulované cíle navrhuje didaktickou aktivitu a reflektuje podmínky její smysluplné realizace

. navrhuje vhodný obsah svého profesního portfolia a toto portfolio vytváří

- porovnává dvě kurikula pedagogických předmětů, uvádí konkrétní rozdíly mezi nimi a vyvozuje důsledky těchto rozdílů pro výuku

Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK