Předmět Praxe 1, který navazuje na úvodní Oborovou praxi (v rámci bakalářského studia) a který předchází souvislým pedagogickým praxím na ZŠ a SŠ., umožňuje studentům získat zkušenost s oblastí praxe vyučování Výchovy k občanství a společnských věd (především Občanského s společenskovědného základu). Prostřednictvím Praxe 1 získávají studenti představu o podobách, možnostech, nárocích a obtížích výuky studovaného oboru. Tato praxe zprostředkovává studentům příležitost poznat prostředí konkrétních škol, seznámit se s lokálním kurikulem, hospitovat, reflektovat a diskutovat průběh výuky VkO a OSZ, zakusit roli vyučujícího a reflektovat svoji výuku.
Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (15.08.2019)
The course Practice 1 allows students to gain experience in the field of teaching Civics Education and Social Sciences (mainly Civics with Social Sciences). Via Practice 1 students get better insight into forms, possibilities, demands and difficulties of teaching Civics and Social Sciences. This practice provides students with the opportunity to get to know the environment of specific schools, familiarize themselves with the local curriculum, observe, reflect and discuss teaching Civics and Social Sciences, experience the role of teacher and reflect on their teaching.
Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (15.08.2019)
Cíl předmětu
Absolventi předmětu Praxe 1 získávají jasnější povědomí o průběhu výuky studovaného oboru, umí lépe sledovat jevy pro oborovou didaktiku, kvalitněji reflektovat a komunikovat svá pozorování a hlouběji promýšlet témata, jež se vynořila během praxe.zpoznávat v jejich budoucí profesi příležitost pro naplňování životního smyslu;
Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (31.08.2019)
Literatura
Základní literatura ke studiu:
Bendl, Stanislav a kol. Klinická škola: místo pro výzkum a praktickou přípravu budoucích učitelů: výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011. 554 s.ISBN 978-80-7290-517-1.
HAVLÍNOVÁ, Ivana. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 78 s. ISBN 978-80-7290-670-3.
KUTHAN, R., PELCOVÁ, N., ZICHA, Z. (ed) Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Studia didactica I. Praha: Univerzita Karlova 2018. ISBN 978-80-7290-981-0. S214 – 228
Mazáčová, Nataša. Pedagogická praxe. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 74 s.ISBN 978-80-7290-673-4.
Píšová, Michaela, ed. Portfolio v profesní přípravě učitele. Vyd. 1. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. 133 s.
ISBN 978-80-7395-024-8.
Spilková, Vladimíra a kol. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. [Praha]: Retida spol. s r.o., 2015. 197 stran. ISBN 978-80-260-9405-0.
TOMEČEK, Slavoj. Metodika výuky základů společenských věd na středních školách z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínajícího učitele. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2009. 113 s. ISBN 978-80-7368-880-6.
Další doporučená literatura:
CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009.
HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010.
JANÍK, T. a kol. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu? Brno: Paido 2007.
JANÍK, T.; MAŇÁK, J.; KNECHT,P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2009.
KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005.
LUKÁŠOVÁ, H. Kvalita života dětí a didaktika. Praha: Portál, 2010.
PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení: perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Univerzita Karlova, 2002.
Píšová, Michaela, ed. Portfolio v profesní přípravě učitele. Vyd. 1. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. 133 s. ISBN 978-80-7395-024-8.
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999.
STARÝ, K.; LAUFKOVÁ,V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016.
ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R.Jak se učitelé učí: Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. Brno: MU 2016.
ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R.Jak se učitelé učí: Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. Brno: MU 2016.
ŠEĎOVÁ, K.; ŠVAŘÍČEK, R. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012.
TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M. a kol. Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012.
VALENTA, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, 2006.
Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (31.08.2019)
Sylabus
Tematická osnova předmětu
Seznámení studentů s pojetím Praxe 1 a se systémem praxí v navazujím studiu
Koncepce klinické školy a podoby spolupráce s fakultními učiteli
Specifika oborové didaktiky OV a ZSV a rozdílná pojetí výuky OV a ZSV na odlišných typech typy škol;
Uvedení do problematiky hospitace a evaluace výuky
Možnosti didaktického rozboru videozáznamu výuky
Seznámení s vybranými výukovými metodami a postupy významnými pro OV a ZSV
Základní didaktických zásady týkající se řízení třídy a práce se společenskovědním obsahem
Příklady dobré a špatné praxe
Inovativní didaktické postupy
Evaluce proběhnuvší praxe
Profesní a osobnostní růst učitele a příprava na souvislou praxi
Profesní portfolio
Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (31.08.2019)
Podmínky zakončení předmětu
Požadavky oborového didaktika k udělení zápočtu za Praxi 1:
Splnění požadovaného počtu hodin praxe;
Aktivní účast na seminářích, průběžné plnění zadaných úkolů.
Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (31.08.2019)