Předmět Technické výukové prostředky se orientuje na využití dostupných technických prostředků pro přípravu různých typů didaktických materiálů a jejich adekvátní implementaci ve fázi přípravy, průběhu a diagnostiky výuky. Posláním tohoto předmětu je rozvinout schopnost studentů didakticky vhodným způsobem uplatnit nabyté, resp. systemizované technologické znalosti a dovednosti ve směru tvorby a užití didaktických materiálů a vytvořit předpoklady pro další rozvoj schopností efektivního uplatnění technických prostředků ve vzdělávání. Cílem předmětu je seznámit studenty se způsoby tvorby a implementace didaktických materiálů, učebních pomůcek, resp. digitálních výukových objektů a s teoretickými i praktickými aspekty tvorby a využití různých druhů didaktických materiálů v rámci technických výukových prostředků. Tematicky se předmět dále zaměřuje především na poznání možností a didaktických specifik didaktických materiálů při podpoře výuky a na osvojení zásad tvorby digitálních výukových objektů, kritérií hodnocení a didaktických aspektů aplikace, a to především ve vztahu k textovým a grafickým dokumentům, prezentacím a prezentačním programům, hypermediálnímu prostředí webových aplikací, aplikacím webcastingu a educastingu, interaktivním prostředkům a výukovým objektům pro interaktivní tabule.
Poslední úprava: Lapeš Jakub, PhDr. (30.08.2017)
Course Instructional Technology is focused on the use of available technical resources for the preparation of various types of teaching materials and their implementation in preparation, conduct and diagnostic in teaching process. In line with the main orientation of graduate level study is the mission of this course students develop the ability to properly apply acquired or systemized technological knowledge and skills. The subject is thus trying to create conditions for further development of the skills of effective application of technical resources and teaching materials in education. The aim of the course is to acquaint students with contemporary technical resources designated especially for the creation and implementation of teaching materials, teaching aids, respectively. digital learning objects as theoretical and practical aspects of production and use of different types of teaching materials and teaching resources. Thematically, the course also focuses on understanding the options and specifics of contemporary technical means for the creation and implementation of teaching materials in support of teaching, on learning the principles of creating of digital learning objects, their specifics, evaluation criteria and teaching aspects of the application.
Včasné splnění dílčích úloh a odevzdání závěrečné práce dle pokynů vyučujícího
Ústní část zkoušky (kolokvium) / variantně závěrečný test z teorie
Ostatní
veškeré zprávy od vyučujícího jsou odesílány e-mailem na adresu studenta, kopie těchto zpráv naleznete v Moodle (sekce Zprávy a oznámení)
veškeré informace sdělí vyučující a/nebo jsou dostupné v příslušných sekcích kurzu v Moodlu
veškerá komunikace studujícího s vyučujícím je vedena elektronicky (Moodle, SIS, e-mail) a v konzultačních hodinách
veškeré nestandardní a nesystémové záležitosti/situace se posuzují a řeší individuálně
V případě, že opětovně dojde k přechodu z prezenční výuky na distanční výuku v souvislosti s přijímanými opatřeními bude výuka realizovaná online v době standardně rozvrhované výuky prostřednictvími aplikace MS Teams. Současně bude posílena distanční výuka a s výukou související komunikace v prostředí Moodle. Studenti by se měli takto přizpůsobené výuce účastnit stejným aktivním způsobem jako v případě běžné výuky. Kurz bude nutné minimalizovat na teoretickou práci, praktická práce s didaktickou technikou nebude možná.
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (15.09.2020)
Timely completion of partial tasks and submission of the final thesis according to the teacher's instructions
Oral part of the exam (colloquium) / alternatively final test in theory
Others
all messages from the teacher are sent by e-mail to the student's address, copies of these messages can be found in Moodle (News and Announcements section)
all information is provided by the teacher and / or available in the relevant sections of the course at Moodle
all communication between the student and the teacher is conducted electronically (Moodle, SIS, e-mail) and during the consultation hours
all non-standard and non-systemic matters / situations are assessed and handled individually
Poslední úprava: Lapeš Jakub, PhDr. (07.09.2020)
Literatura -
BĚLOHLÁVKOVÁ, V. 33 rad jak úspěšně prezentovat. Brno : Computer Press, 2004. 110 s. ISBN 80-251-0326-9
GAGE, J. How to use an interactive whiteboard really effectively in your secondary classroom. London : David Fulton Publis, 2006. 139 pp. ISBN 978-1-84312-262-3
HAUSNER, M. aj. Výukové objekty a interaktivní vyučování. [s.l.] : [s.n.], 2007. 77 s. ISBN 978-80-903897-0-0.
CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-68-0
LEE, M., BETCHER, CH. The Interactive Whiteboard Revolution. Australian Council Educational Research, 2009. ISBN 0864318170
NÖLLKE, C. Umění prezentace: jak přesvědčivě, srozumitelně a působivě prezentovat. 1. vyd. Praha : Grada, 2004. 111 s. ISBN 80-247-9057-2
ROBLYER, M.D. Integrating Educational Technology into Teaching, Upper Saddle River : Pearson Education, 2004, ISBN 0-13-117392-8
VOOGT, J.; KNEZEK G. ed. International Handbook of Information Technology in Primary and Secondary Education. Springer International Handbooks of Education, 2009. 1225 s. ISBN: 978-0387733142
GAGE, J. How to use an interactive whiteboard really effectively in your secondary classroom. London : David Fulton Publis, 2006. 139 pp. ISBN 978-1-84312-262-3
HAUSNER, M. aj. Výukové objekty a interaktivní vyučování. [s.l.] : [s.n.], 2007. 77 s. ISBN 978-80-903897-0-0.
CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-68-0
LEE, M., BETCHER, CH. The Interactive Whiteboard Revolution. Australian Council Educational Research, 2009. ISBN 0864318170
NÖLLKE, C. Umění prezentace: jak přesvědčivě, srozumitelně a působivě prezentovat. 1. vyd. Praha : Grada, 2004. 111 s. ISBN 80-247-9057-2
ROBLYER, M.D. Integrating Educational Technology into Teaching, Upper Saddle River : Pearson Education, 2004, ISBN 0-13-117392-8
VOOGT, J.; KNEZEK G. ed. International Handbook of Information Technology in Primary and Secondary Education. Springer International Handbooks of Education, 2009. 1225 s. ISBN: 978-0387733142
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
Sylabus -
TECHNICKÉ PROSTŘEDKY V EDUKACI Základní terminologické konstrukty oblasti, Charakteristické vlastnosti a specifické rysy technických prostředků z hlediska edukace.
DIDAKTICKÉ MATERIÁLY A MOŽNOSTI JEJICH TVORBY Dokumenty vytvářené v prostředí textového a grafického editoru, Prezentace vytvářené obecnými a prezentačními programy, Audiovizuální, multimediální a 3D výukové objekty, Webcasting a educasting, Webové stránky jako hypermediální prostředek, Použití autorských systémů pro tvorbu výukových objektů a programů, Základní kritéria hodnocení didaktických materiálů
DIDAKTICKÁ SPECIFIKA TECHNICKÝCH PROSTŘEDKŮ V EDUKACI Historické aspekty prostředků didaktické techniky, Záznamové plochy, Promítací technika, Zvuková technika, Prezentační systémy, Interaktivní technika, Prostředky pro poskytování zpětné vazby, Vzdělávací prostředí, Tablety, mobilní telefony Řídicí systémy, Produkční systémy
INTERAKTIVNÍ PROSTŘEDKY Interaktivní prostředky, druhy, možnosti využití, porovnání, Softwarová podpora jednotlivých druhů interaktivních prostředků, Zásady a způsoby práce s interaktivními tabulemi/tablety, Tvorba výukových objektů pro prezentaci na interaktivní tabuli
Poslední úprava: Lapeš Jakub, PhDr. (31.10.2019)
TECHNICAL DEVICES IN EDUCATION
DIDACTIC MATERIALS AND POSSIBILITIES OF THEIR CREATION
DIDACTIC SPECIFICATIONS OF TECHNICAL DEVICES IN EDUCATION