PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Souvislá praxe z českého jazyka a literatury na ZŠ pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané s reflexí - OKNC3C026A
Anglický název: Teaching Practice at Primary School with Reflection for Students with Special Educational Needs and for Gifted Students
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:10/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 24 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D.
PhDr. Klára Eliášková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D.
PhDr. Klára Eliášková, Ph.D.
Prerekvizity : OKNC3C014A, OKNC3C016A
Anotace
Současný trend inkluzivního vzdělávání klade vysoké nároky na didaktické uchopení učiva ve vztahu k možnostem žáků. Učitel proto musí být schopen individualizovat a diferencovat přístup k žákům a poskytovat jim potřebnou podporu. Cílem souvislé pedagogické praxe je osvojení si kompetencí učitele českého jazyka, se zvláštním důrazem na 2. vzdělávací stupeň, a to na školách s větší koncentrací žáků s SVP včetně žáků s OMJ. Souvislá praxe na ZŠ pro žáky s SVP a žáky nadané navazuje na Integrovanou náslechovou praxi z českého jazyka a literatury pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané, kterou studenti absolvovali v ZS. Studenti v období praxe absolvují alespoň 4 hodiny náslechů a během praxe samostatně odučí alespoň 12 vyučovacích hodin ve vybrané škole. Ideálně po každé vyučovací hodině proběhne reflexe s vedoucím učitelem. Součástí předmětu jsou reflektivní semináře povinné pro všechny zapsané studenty. Jejich náplní je jednak příprava na pedagogickou praxi, jednak reflexe, která bude spočívat jak v řešení konkrétních výukových situací, s nimiž se studenti při výuce na daném typu školy setkají, tak ve společné reflexi předem zvolených výukových aspektů zaměřených na žáky s SVP a žáky nadané. Bude tak položen základ budoucího celoživotního vzdělávání, které již od začínajících učitelů vyžaduje uplatňování sebereflexe při osobním rozvoji a rozvoji profesních znalostí a dovedností, a základ schopnosti dobré spolupráce v oborové komunitě. Školy: ZŠ a MŠ Lyčkovo nám. 6 (Praha 8); ZŠ Slovenská 1726/27, Praha 2, (fakultní škola); ZŠ a MŠ Sdružení, Praha 2, (fakultní škola); ZŠ V Rybníčkách, Praha 10, (fakultní škola); Gymnázium pro zrakově postižené a Střední odborná škola pro zrakově postižené, Praha 5; VOŠ, SOŠP a Gymnázium Evropská, Praha 6; ZŠ pro žáky s poruchou zraku, Praha 2; ZŠ Radotín, Pod Radnicí 5, Praha 5; ZŠ pro žáky se specifickými poruchami chování, Praha 5; ZŠ speciální a praktická škola Rooseveltova, Praha 6 (převážně žáci s LMP a s PAS); ZŠ logopedická a MŠ logopedická, Praha 10; SŠ a ZŠ speciální, Chotouňská, Praha 10; Jedličkův ústav a MŠ a ZŠ a SŠ, Praha 2; ZŠ a SŠ, Vinohradská, Praha 2.
Poslední úprava: Eliášková Klára, PhDr., Ph.D. (06.02.2025)
Cíl předmětu

Cílem souvislé pedagogické praxe je osvojení si, resp. další prohloubení kompetencí učitele českého jazyka, se zvláštním důrazem na 2. vzdělávací stupeň u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

- Studující rozvíjí své kompetence v oblasti plánování výuky a realizace výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

- Studující reflektují vlastní výuku.

 

Poslední úprava: Eliášková Klára, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Zápočet bude studentům udělen po předložení písemného portfolia a za účast na reflektivních setkáních. Počet možností získat zápočet 3.

Poslední úprava: Eliášková Klára, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Literatura

Katalog podpůrných opatření: http://katalogpo.upol.cz/

Diagnostika META: https://www.inkluzivniskola.cz/cestina-jazyk-komunikace/jazykova-diagnostika

SCHRIMPFOVÁ, Jana Marie. Můj první slovník českého jazyka. Plzeň: Fraus, 2008.

Série pracovních listů na český jazyk (6.–9. ročník). Nakladatelství Septima.

ŠORMOVÁ, Kateřina, Andrea HUDÁKOVÁ et al. Čeština jako druhý jazyk. Metodická perspektiva [online]. Praha: FF UK, 2019.

ŠUP, Rudolf. Učíme se číst s porozuměním. Praha: Rudolf Šup, 1995.

Pracovní sešit pro nápravu vývojových poruch učení v českém jazyce I. (pro 2. a 3. r.). Tobiáš, 1998.

ZELINKOVÁ, O. Cvičení pro dyslektiky I.–VI., Rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek. (různá vydání)

 

Poslední úprava: Eliášková Klára, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Studijní opory
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=12980
Poslední úprava: Eliášková Klára, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Výsledky učení

Studující vysvětlí a na příkladě ukáže, jak se má postupovat při plánování vyučovací jednotku na ZŠ ve všech jejích fázích (plánování, příprava, realizace a průběh, hodnocení, zpětná vazba) s ohledem na žáka s konkrétní speciálně vzdělávací potřebou (včetně žáků s OMJ a žáků nadaných).

Studující ohodnotí vyučovací jednotku učitele ZŠ v praxi a s oporou v odborných argumentech případně navrhne vlastní výukovou jednotku.

Studující popíše a ohodnotí (své i učitele z praxe) jednotlivé vyučovací jednotky do vlastního portfolia, jehož prostřednictvím poznatky a dovednosti z praxe vztáhne ke svému oboru (provede zpětnou vazbu, zhodnotí přínos praxe pro oborovou kvalifikaci apod.).

Poslední úprava: Eliášková Klára, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK