|
|
|
||
Studenti získají praktické a teoretické znalosti z oboru mediální komunikace, jež jsou aplikovány na oblast mediální výchovy a její výuky na ZŠ a SŠ. Základní okruhy: Manipulace v médiích, reklamní komunikace, zpravodajství a jeho ne/objektivita, propaganda, násilí v médiích, kyber-šikana a obrana proti ní, aktivní přístup k médiím, elektronická komunikace a její specifika, jazyková specifika mediální komunikace, mediální produkty a jejich uspořádání, výstavba mediálního textu, mediální publikum, mediální výchova v učebnicích českého jazyka. Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (26.01.2022)
|
|
||
Studující: · získají teoretické znalosti i praktické dovednosti z oboru mediální komunikace, které umí didakticky aplikovat na oblast mediální výchovy a její výuky na ZŠ a SŠ; · rozvinou svoje kompetence poučeného konzumenta médií, který si je vědom úskalí mediální komunikace; · umí prospěšně využívat média; · aktivně se brání manipulacím či dezinformacím v médiích; · mají dostatek nástrojů pro ověřování pravdivosti informací; · jsou si vědomi možné ne/objektivity ve zpravodajství; · znají dostatek zdrojů pro témata MV, které může využít při výuce na ZŠ/SŠ. Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (26.09.2024)
|
|
||
Podpůrné materiály na Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5772 heslo: vajíčko Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (07.02.2022)
|
|
||
Aktivní účast na semináři a v on-line kurzu. Samostatné studium zadané literatury a práce se stud. oporami v rozsahu 60 hodin, úspěšné plnění průběžně zadávaných kontrolních úkolů. Seminární práce o rozsahu 10 stran (část praktická i teoretická, téma dle zadání na první konzultaci). Diskuse s vyučujícím, který seminární práci prostudoval. Termín: 29. 4. 2023 Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (10.02.2023)
|
|
||
BLAŽEK, Bohuslav. Tváří v tvář obrazovce. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995, 199 s. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-858-5011-7. BURTON, Graeme. Úvod do studia médií. 1. vyd. Brno: Barrister, 2001, 391 s. Studium. ISBN 80-859-4767-6. ČMEJRKOVÁ, Světla. Reklama v češtině: Čeština v reklamě. Vyd. 1. Praha: Leda, 2000, 258 s. ISBN 80-859-2775-6. ECKERTOVÁ, Lenka a Daniel DOČEKAL. Bezpečnost dětí na internetu: rádce zodpovědného rodiče. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013, 224 s. ISBN 978-80-251-3804-5. ECKERTOVÁ, Lenka. Hustej internet. Praha: Petr Prchal, 2014, 87 s. ISBN 978-80-87003-39-8. GREGOR, M., VEJVODOVÁ, P.: Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!!Brno: C-Press, 2018 JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 207 s. ISBN 978-80-7367-287-4. JIRÁK, Jan. Média a násilí: přednášky a diskuse ze semináře, který uspořádaly společnost Corona a Stálá komise pro sdělovací prostředky Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky v rámci Mezinárodního festivalu animovaných filmů AniFest 2005 (Třeboň, 7. května 2005). Vyd. 1. Praha: Corona, 2005, 72 s. ISBN 80-903-3635-3. MCLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím: extenze člověka. 2., rev. vyd., V Mladé frontě 1. Praha: Mladá fronta, 2011, 399 s. Strategie. ISBN 978-80-204-2409-9. MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 447 s. ISBN 80-717-8200-9 MIČIENKA, Marek a Jan JIRÁK. Základy mediální výchovy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 295 s. ISBN 978-80-7367-315-4. STRACHOTA a kol.: Být v obraze 2. Praha: Člověk v tísni, 2019 ŠEBESTA, Karel. Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1999, 157 s. Acta Universitatis Carolinae. ISBN 80-718-4711-9.
https://www.deti-a-media.cz/ https://medialnivychova.fsv.cuni.cz/ http://svetmedii.info/ https://zvolsi.info/ https://manipulatori.cz/ Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (16.11.2023)
|
|
||
Studující: · uvede odborné argumenty obhajující mediální vzdělávání jako jednu z modernizačních tendencí ve výuce; obhájí důležitost mediální výchovy ve výuce; · definuje mediální gramotnost podle různých přístupů a uvede její složky; · uvede příklady aktivního přístupu k médiím; · uvede příklady vlivu médií na život lidí; · popíše principy bezpečného vyhledávání informací v médiích; využívá nástroje pro ověřování pravdivosti informací; ověří danou informaci; · popíše principy manipulace v médiích, uvede její příklady (své tvrzení obhájí), umí ji rozpoznat (své rozhodnutí obhájí) a charakterizuje základní prvky obrany proti ní; · vysvětlí, co je to dezinformace, uvede, které vhodné materiály či elektronické zdroje by při výuce tohoto tématu v rámci mediální výchovy používali; · odliší dezinformaci od misinformace; popíše principy dezinformačních webů, několik dezinformačních webů vyjmenuje a své tvrzení obhájí; vysvětlí pojem propaganda a uvede příklady propagandy z historie i současnosti, své tvrzení obhájí; · vyjmenuje různé druhy reklamy podle cíle a propagované skutečnosti, uvede příklady a své tvrzení obhájí; · vyjmenuje alespoň deset osvědčených persvazivních prostředků užívaných v reklamě (jazykových i nejazykových), uvede příklady a své tvrzení obhájí; popíše proces tvorby reklamního komunikátu; · vysvětlí, co je to „product placement“, „guerilla marketing“ a uvede příklady; · uvede několik příkladů platné legislativy (konkrétních principů), kterou se řídí reklama; uvede několik položek z etického kodexu rady pro reklamu; · uvede příklad reklamy, která neodpovídá platné legislativě či etickému kodexu rady pro reklamu; své tvrzení obhájí; uvede příklad skryté reklamy; · porovná a charakterizuje různé druhy zpravodajství, své tvrzení obhájí; · vyjmenujte alespoň 5 faktorů důležitých pro výběr zpráv (zpravodajských hodnot); · vysvětlí a popíše prostředky neobjektivity ve zpravodajství; vysvětlí a popíše základní principy dosahování co nejvyšší míry objektivity ve zpravodajství (a jejich případná rizika); popíše rysy kvalitního zpravodajství; porovná ukázky kvalitního a nekvalitního zpravodajství a uvede odborné argumenty; · vysvětlí pojem „infotainment“ a uvede příklad; rozpozná infotainment v ukázce zpravodajství; vysvětlí pojem „agenda setting“; · uvede příklady vlivu sociálních sítí na děti a mládež, svá tvrzení opře o odborné argumenty; vysvětlí, jak na sociálních sítích fungují algoritmy a co je jejich důsledkem; popíše příklady skryté reklamy na sociálních sítích; · uvede příklad verbálního a neverbálního násilí v médiích; vysvětlí pojem kyber-šikana a charakterizuje možné obranné principy proti ní; · popíše jazykové prostředky typické pro elektronickou komunikaci a charakterizuje její specifika; vysvětlí principy bezpečné komunikace na internetu; · uvede příklady etických kodexů v médiích, vysvětlí a obhájí jejich důležitost; · popíše žánr reality show, vysvětlí jeho prostředky a popíše vliv na recipienta; · vysvětlí rozdíly mezi jednotlivými médii, uvede příklady různého vlastnictví médií a charakterizuje rozdíly; obhájí důležitost existence veřejnoprávních médií; · analyzuje mediální text z hlediska stylistického, obrazového, mediálně-teoretického; · popíše principy tvorby mediálního textu v různých médiích. Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (26.09.2024)
|