PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Mediální výchova - OKNC2C123B
Anglický název: Media Education
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Radka Holanová, Ph.D.
Anotace
Studenti získají praktické a teoretické znalosti z oboru mediální komunikace, jež jsou aplikovány na oblast mediální výchovy a její výuky na ZŠ a SŠ. Základní okruhy: Manipulace v médiích, reklamní komunikace, zpravodajství a jeho ne/objektivita, propaganda, násilí v médiích, kyber-šikana a obrana proti ní, aktivní přístup k médiím, elektronická komunikace a její specifika, jazyková specifika mediální komunikace, mediální produkty a jejich uspořádání, výstavba mediálního textu, mediální publikum, mediální výchova v učebnicích českého jazyka.
Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (26.01.2022)
Cíl předmětu

Studující:

·         získají teoretické znalosti i praktické dovednosti z oboru mediální komunikace, které umí didakticky aplikovat na oblast mediální výchovy a její výuky na ZŠ a SŠ;

·         rozvinou svoje kompetence poučeného konzumenta médií, který si je vědom úskalí mediální komunikace;

·         umí prospěšně využívat média;

·         aktivně se brání manipulacím či dezinformacím v médiích;

·         mají dostatek nástrojů pro ověřování pravdivosti informací;

·         jsou si vědomi možné ne/objektivity ve zpravodajství;

·         znají dostatek zdrojů pro témata MV, které může využít při výuce na ZŠ/SŠ.

Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (26.09.2024)
Deskriptory

Podpůrné materiály na Moodle:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5772

heslo: vajíčko

Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (07.02.2022)
Podmínky zakončení předmětu

Aktivní účast na semináři a v on-line kurzu.

Samostatné studium zadané literatury a práce se stud. oporami v rozsahu 60 hodin, úspěšné plnění průběžně zadávaných kontrolních úkolů.

Seminární práce o rozsahu 10 stran (část praktická i teoretická, téma dle zadání na první konzultaci). Diskuse s vyučujícím, který seminární práci prostudoval. Termín: 29. 4. 2023

Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (10.02.2023)
Literatura

BLAŽEK, Bohuslav. Tváří v tvář obrazovce. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995, 199 s. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-858-5011-7.

BURTON, Graeme. Úvod do studia médií. 1. vyd. Brno: Barrister, 2001, 391 s. Studium. ISBN 80-859-4767-6.

ČMEJRKOVÁ, Světla. Reklama v češtině: Čeština v reklamě. Vyd. 1. Praha: Leda, 2000, 258 s. ISBN 80-859-2775-6.

ECKERTOVÁ, Lenka a Daniel DOČEKAL. Bezpečnost dětí na internetu: rádce zodpovědného rodiče. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013, 224 s. ISBN 978-80-251-3804-5.

ECKERTOVÁ, Lenka. Hustej internet. Praha: Petr Prchal, 2014, 87 s. ISBN 978-80-87003-39-8.

GREGOR, M., VEJVODOVÁ, P.: Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!!Brno: C-Press, 2018

JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 207 s. ISBN 978-80-7367-287-4.

JIRÁK, Jan. Média a násilí: přednášky a diskuse ze semináře, který uspořádaly společnost Corona a Stálá komise pro sdělovací prostředky Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky v rámci Mezinárodního festivalu animovaných filmů AniFest 2005 (Třeboň, 7. května 2005). Vyd. 1. Praha: Corona, 2005, 72 s. ISBN 80-903-3635-3.

MCLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím: extenze člověka. 2., rev. vyd., V Mladé frontě 1. Praha: Mladá fronta, 2011, 399 s. Strategie. ISBN 978-80-204-2409-9.

MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 447 s. ISBN 80-717-8200-9

MIČIENKA, Marek a Jan JIRÁK. Základy mediální výchovy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 295 s. ISBN 978-80-7367-315-4.

STRACHOTA a kol.: Být v obraze 2. Praha: Člověk v tísni, 2019

ŠEBESTA, Karel. Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1999, 157 s. Acta Universitatis Carolinae. ISBN 80-718-4711-9.

 

https://www.deti-a-media.cz/

https://medialnivychova.fsv.cuni.cz/

http://svetmedii.info/

https://zvolsi.info/

https://manipulatori.cz/

Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (16.11.2023)
Výsledky učení

Studující:

·         uvede odborné argumenty obhajující mediální vzdělávání jako jednu z modernizačních tendencí ve výuce; obhájí důležitost mediální výchovy ve výuce;

·         definuje mediální gramotnost podle různých přístupů a uvede její složky;

·         uvede příklady aktivního přístupu k médiím;

·         uvede příklady vlivu médií na život lidí;

·         popíše principy bezpečného vyhledávání informací v médiích; využívá nástroje pro ověřování pravdivosti informací; ověří danou informaci;

·         popíše principy manipulace v médiích, uvede její příklady (své tvrzení obhájí), umí ji rozpoznat (své rozhodnutí obhájí) a charakterizuje základní prvky obrany proti ní;

·         vysvětlí, co je to dezinformace, uvede, které vhodné materiály či elektronické zdroje by při výuce tohoto tématu v rámci mediální výchovy používali;

·         odliší dezinformaci od misinformace; popíše principy dezinformačních webů, několik dezinformačních webů vyjmenuje a své tvrzení obhájí; vysvětlí pojem propaganda a uvede příklady propagandy z historie i současnosti, své tvrzení obhájí;

·         vyjmenuje různé druhy reklamy podle cíle a propagované skutečnosti, uvede příklady a své tvrzení obhájí;

·         vyjmenuje alespoň deset osvědčených persvazivních prostředků užívaných v reklamě (jazykových i nejazykových), uvede příklady a své tvrzení obhájí; popíše proces tvorby reklamního komunikátu;

·         vysvětlí, co je to „product placement“, „guerilla marketing“ a uvede příklady;

·         uvede několik příkladů platné legislativy (konkrétních principů), kterou se řídí reklama;  uvede několik položek z etického kodexu rady pro reklamu;

·         uvede příklad reklamy, která neodpovídá platné legislativě či etickému kodexu rady pro reklamu; své tvrzení obhájí; uvede příklad skryté reklamy;

·         porovná a charakterizuje různé druhy zpravodajství, své tvrzení obhájí;

·         vyjmenujte alespoň 5 faktorů důležitých pro výběr zpráv (zpravodajských hodnot);

·         vysvětlí a popíše prostředky neobjektivity ve zpravodajství; vysvětlí a popíše základní principy dosahování co nejvyšší míry objektivity ve zpravodajství (a jejich případná rizika); popíše rysy kvalitního zpravodajství; porovná ukázky kvalitního a nekvalitního zpravodajství a uvede odborné argumenty;

·         vysvětlí pojem „infotainment“ a uvede příklad; rozpozná infotainment v ukázce zpravodajství; vysvětlí pojem „agenda setting“;

·         uvede příklady vlivu sociálních sítí na děti a mládež, svá tvrzení opře o odborné argumenty; vysvětlí, jak na sociálních sítích fungují algoritmy a co je jejich důsledkem; popíše příklady skryté reklamy na sociálních sítích;

·         uvede příklad verbálního a neverbálního násilí v médiích; vysvětlí pojem kyber-šikana a charakterizuje možné obranné principy proti ní;

·         popíše jazykové prostředky typické pro elektronickou komunikaci a charakterizuje její specifika; vysvětlí principy bezpečné komunikace na internetu;

·         uvede příklady etických kodexů v médiích, vysvětlí a obhájí jejich důležitost;

·         popíše žánr reality show, vysvětlí jeho prostředky a popíše vliv na recipienta;

·         vysvětlí rozdíly mezi jednotlivými médii, uvede příklady různého vlastnictví médií a charakterizuje rozdíly; obhájí důležitost existence veřejnoprávních médií;

·         analyzuje mediální text z hlediska stylistického, obrazového, mediálně-teoretického;

·         popíše principy tvorby mediálního textu v různých médiích.

Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (26.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK