V rámci předmětu student absolvuje ucelenou praxi na střední škole (ISCED 3) zaměřenou na výuku biologie. Student samostatně připravuje výuku komplexních výukových celků, kterou konzultuje s provázejícím učitelem a následně ji samostatně realizuje. Realizovanou výuku biologie i získanou zpětnou vazbu reflektuje a vyvozuje závěry pro další rozvoj svých profesních kompetencí učitele biologie.
Poslední úprava: Nejedlý Adam, PhDr. (03.09.2025)
As part of the course, students complete comprehensive practical training at a secondary school (ISCED 3) focused on teaching biology. Students independently prepare complex teaching units, which they consult with their supervising teacher and then implement on their own. They reflect on the biology lessons they have taught and the feedback they have received and draw conclusions for the further development of their professional competencies as biology teachers.
Poslední úprava: Nejedlý Adam, PhDr. (03.09.2025)
Cíl předmětu
Studující:
plánuje a vede výuku biologie na základní škole
reflektuje vlastní výuku biologie na základní škole a vyvozuje závěry pro další rozvoj svých profesních kompetencí
Poslední úprava: Nejedlý Adam, PhDr. (03.09.2025)
Deskriptory
Přímá výuka se skládá z:
20 VH seminářů s fakultním vyučujícím v časech dle rozvrhu
48 VH náslechů a vlastní výuky na střední škole
reflexí s provázejícím učitelem a fakultním vyučujícím
Nepřímá výuka se skládá ze:
samostatné přípravy výuky a její reflexe
zpracování zadaných úkolů
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (05.09.2025)
Podmínky zakončení předmětu
Podmínkou pro absolvování předmětu je splnění podmínek:
absolvování kurzu Proškolení před pedagogickými praxemi v MOODLe a odevzdání vygenerovaného osvědčení
24 VH náslechů a participativní výuky biologie na střední škole a jejich reflexe se zadanými nástroji (4–8 VH náslechů, 16–20 VH participativní výuky se samostatně připravenými mikrovýstupy)
samostatná příprava, realizace a reflexe se zadanými nástroji komplexní výuky 24 VH biologie na střední škole
odevzdání Přehledu o plnění praxe potvrzeného provázejícím učitelem
průběžné plnění úkolů dle zadaných termínů
aktivní účast na všech seminářích
umožnění hospitace na 1 VH formou pořízení videozáznamu z hodiny dle pokynů
odevzdání portfolia splňujícího specifikované požadavky
Obsah portfolia
Do portfolia zařaďte výběr záznamů z náslechů, příprav a reflexí výuky biologie podstatné pro Váš rozvoj profesních kompetencí učitele biologie a další zadané úkoly dle níže uvedeného seznamu. Všechny části zpracujte s využitím nástrojů zadaných vyučujícím předmětu.
4 vybrané záznamy z absolvovaných náslechů výuky biologie
6 vybraných záznamů z absolvované participativní výuky biologie se samostatně realizovanými mikrovýstupy
6 vybraných příprav komplexní výuky a reflexe jejich realizace
analýza vlastní výuky 1 VH biologie na střední škole s využitím pořízeného videozáznamu a návrh podložených alterací přiložené přípravy této VH
2 vybrané výstupy z reflektivních seminářů s odůvodněním jejich výběru
Sebehodnocení rozvoje vlastních profesních kompetencí učitele biologie
Hodnocení vašeho rozvoje profesních kompetencí od provázejícího učitele
Reflexe celé praxe absolvované ve výuce biologie na střední škole
Poslední úprava: Nejedlý Adam, PhDr. (03.09.2025)
Literatura
Čapek, R. (2015). Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Grada.
Dytrtová, R. (2009). Učitel-Příprava na profesi. Grada Publishing as.
Hrabal V., Pavelková, I. (2010). Jaký jsem učitel. Portál
Kolektiv autorů (2012). Jak být dobrý učitel?: Tipy a náměty pro třídní učitele. Raabe
Kolektiv autorů (2012). Problémy se třídou?: Tipy a náměty pro třídní učitele. Raabe
Řezníček, J., Rusek, M. (2014). DidaEtika: opora pro studenty na souvislých pedagogických praxích a pro začínající učitele. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
Vašutová, J. (2009). Být učitelem. Co by měl učitel vědět o své profesi. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
Mazáčová, N. (2014). Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů 2. stupně ZŠ a SŠ. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
Fisher, R., & Balcar, K. (2004). Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Portál.
Cangelosi, J. S. (2000). Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Portál.
Jančaříková, K. a kol. (2022). Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Bořkovec, M. a kol. (2023). Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství. MŠMT.
Vojíř, K. a kol. (2025). Příloha kompetenčního rámce absolventa a absolventky učitelství: Přírodopis a Biologie. MŠMT.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (05.09.2025)
Sylabus
profesní sebepojetí v roli učitele biologie na střední škole
plánování výuky biologie na střední škole
analýza a alterace výuky biologie na střední škole
participativní výuka biologie na střední škole
profesní spolupráce při plánování, vedení a reflexi výuky biologie na střední škole
samostatná realizace výuky biologie na střední škole
reflexe nastavení cílů vzdělávání, zohledňování vzdělávacích potřeb žáků a zprostředkování vzdělávacího obsahu ve vlastní výuce biologie na střední škole
reflexe práce s prostředím pro učení, zpětnou vazbou a hodnocením ve vlastní výuce biologie na střední škole
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (05.09.2025)
zhodnotí svou roli učitele biologie a formuluje svá očekávání i obavy v oblasti rozvoje profesních kompetencí ve výuce biologie na střední škole
analyzuje výuku biologie na střední škole a na základě analýzy navrhuje podložené alterace
spolupracuje s dalšími pedagogickými pracovníky na plánování, realizaci i reflexi výuky biologie na střední škole
vybírá a modifikuje výukové aktivity pro výuku biologie na střední škole s ohledem na cíle vzdělávání a aktuální potřeby konkrétních žáků
realizuje výukové aktivity ve výuce biologie, hodnotí silné a slabé stránky jejich návrhu i realizace a vyvozuje z hodnocení doporučení pro svou další praxi
plánuje komplexní výukové jednotky biologie v souladu s ŠVP, vzdělávacími potřebami žáků a specifiky edukační reality konkrétní střední školy
samostatně realizuje výuku biologie na střední škole
reflektuje vlastní výuku biologie na střední škole z pohledu vzdělávacího obsahu a jeho zprostředkování, cílů vzdělávání a potřeb žáků, prostředí pro učení, poskytování zpětné vazby a hodnocení
sdílí své zkušenosti z výuky biologie na střední škole a identifikuje významné aspekty podstatné pro kvalitu výuky biologie
hledá souvislosti ve zkušenostech dalších studentů učitelství a svých z výuky biologie na střední škole, posuzuje společné a rozdílné rysy pedagogických situací a vyhodnocuje aspekty ovlivňující výuku biologie a její dopad
ve spolupráci s dalšími studenty učitelství analyzuje problémové situace ve výuce biologie na střední škole, poskytuje kolegům zpětnou vazbu a navrhuje možná řešení
hodnotí své profesní kompetence jakožto učitele biologie a sleduje jejich rozvoj ve zkušenosti získané v pedagogické praxi
přijímá zpětnou vazbu ke své výuce biologie na střední škole, aktivně s ní pracuje, navrhuje alterace výuky a plánuje svůj další rozvoj