PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Souvislá praxe z biologie na SŠ s reflexí - OKNB3B033A
Anglický název: Biology Teacher Training with Reflection (ISCED 3)
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2025
Semestr: zimní
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 48 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Adam Nejedlý
PhDr. Ing. Silvie Svobodová, Ph.D.
PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Prerekvizity : OKNB3B023A
Anotace -
V rámci předmětu student absolvuje ucelenou praxi na střední škole (ISCED 3) zaměřenou na výuku biologie. Student samostatně připravuje výuku komplexních výukových celků, kterou konzultuje s provázejícím učitelem a následně ji samostatně realizuje. Realizovanou výuku biologie i získanou zpětnou vazbu reflektuje a vyvozuje závěry pro další rozvoj svých profesních kompetencí učitele biologie.
Poslední úprava: Nejedlý Adam, PhDr. (03.09.2025)
Cíl předmětu

Studující:

  • plánuje a vede výuku biologie na základní škole
  • reflektuje vlastní výuku biologie na základní škole a vyvozuje závěry pro další rozvoj svých profesních kompetencí
Poslední úprava: Nejedlý Adam, PhDr. (03.09.2025)
Deskriptory

Přímá výuka se skládá z:

  • 20 VH seminářů s fakultním vyučujícím v časech dle rozvrhu
  • 48 VH náslechů a vlastní výuky na střední škole
  • reflexí s provázejícím učitelem a fakultním vyučujícím

Nepřímá výuka se skládá ze:

  • samostatné přípravy výuky a její reflexe
  • zpracování zadaných úkolů
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (05.09.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínkou pro absolvování předmětu je splnění podmínek:

  • absolvování kurzu Proškolení před pedagogickými praxemi v MOODLe a odevzdání vygenerovaného osvědčení
  • 24 VH náslechů a participativní výuky biologie na střední škole a jejich reflexe se zadanými nástroji (4–8 VH náslechů, 16–20 VH participativní výuky se samostatně připravenými mikrovýstupy)
  • samostatná příprava, realizace a reflexe se zadanými nástroji komplexní výuky 24 VH biologie na střední škole
  • odevzdání Přehledu o plnění praxe potvrzeného provázejícím učitelem
  • průběžné plnění úkolů dle zadaných termínů
  • aktivní účast na všech seminářích
  • umožnění hospitace na 1 VH formou pořízení videozáznamu z hodiny dle pokynů
  • odevzdání portfolia splňujícího specifikované požadavky

Obsah portfolia

Do portfolia zařaďte výběr záznamů z náslechů, příprav a reflexí výuky biologie podstatné pro Váš rozvoj profesních kompetencí učitele biologie a další zadané úkoly dle níže uvedeného seznamu. Všechny části zpracujte s využitím nástrojů zadaných vyučujícím předmětu.

    • 4 vybrané záznamy z absolvovaných náslechů výuky biologie
    • 6 vybraných záznamů z absolvované participativní výuky biologie se samostatně realizovanými mikrovýstupy
    • 6 vybraných příprav komplexní výuky a reflexe jejich realizace
    • analýza vlastní výuky 1 VH biologie na střední škole s využitím pořízeného videozáznamu a návrh podložených alterací přiložené přípravy této VH
    • 2 vybrané výstupy z reflektivních seminářů s odůvodněním jejich výběru
    • Sebehodnocení rozvoje vlastních profesních kompetencí učitele biologie
    • Hodnocení vašeho rozvoje profesních kompetencí od provázejícího učitele
    • Reflexe celé praxe absolvované ve výuce biologie na střední škole
Poslední úprava: Nejedlý Adam, PhDr. (03.09.2025)
Literatura
  • Čapek, R. (2015). Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Grada.
  • Dytrtová, R. (2009). Učitel-Příprava na profesi. Grada Publishing as.
  • Hrabal V., Pavelková, I. (2010). Jaký jsem učitel. Portál
  • Kolektiv autorů (2012). Jak být dobrý učitel?: Tipy a náměty pro třídní učitele. Raabe
  • Kolektiv autorů (2012). Problémy se třídou?: Tipy a náměty pro třídní učitele. Raabe
  • Řezníček, J., Rusek, M. (2014). DidaEtika: opora pro studenty na souvislých pedagogických praxích a pro začínající učitele. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
  • Vašutová, J. (2009). Být učitelem. Co by měl učitel vědět o své profesi. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
  • Mazáčová, N. (2014). Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů 2. stupně ZŠ a SŠ. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
  • Fisher, R., & Balcar, K. (2004). Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Portál.
  • Cangelosi, J. S. (2000). Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Portál.
  • Jančaříková, K. a kol. (2022). Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
  • učebnice biologie pro střední školy
  • NPI. (2025). Rámcové vzdělávací programy. https://prohlednout.rvp.cz/
  • Bořkovec, M. a kol. (2023). Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství. MŠMT.
  • Vojíř, K. a kol. (2025). Příloha kompetenčního rámce absolventa a absolventky učitelství: Přírodopis a Biologie. MŠMT.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (05.09.2025)
Sylabus
  • profesní sebepojetí v roli učitele biologie na střední škole
  • plánování výuky biologie na střední škole
  • analýza a alterace výuky biologie na střední škole
  • participativní výuka biologie na střední škole
  • profesní spolupráce při plánování, vedení a reflexi výuky biologie na střední škole
  • samostatná realizace výuky biologie na střední škole
  • reflexe nastavení cílů vzdělávání, zohledňování vzdělávacích potřeb žáků a zprostředkování vzdělávacího obsahu ve vlastní výuce biologie na střední škole
  • reflexe práce s prostředím pro učení, zpětnou vazbou a hodnocením ve vlastní výuce biologie na střední škole
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (05.09.2025)
Studijní opory

Odkaz na Moodle praxí:

Odkaz na MS Teams: Obecné | PEDF-OKNB3B033A 2025 ZS KS OKNB3B033Ax03 Souvislá praxe z biologie na SŠ s reflexí | Microsoft Teams

Poslední úprava: Nejedlý Adam, PhDr. (06.10.2025)
Výsledky učení

Studující:

  • zhodnotí svou roli učitele biologie a formuluje svá očekávání i obavy v oblasti rozvoje profesních kompetencí ve výuce biologie na střední škole
  • analyzuje výuku biologie na střední škole a na základě analýzy navrhuje podložené alterace
  • spolupracuje s dalšími pedagogickými pracovníky na plánování, realizaci i reflexi výuky biologie na střední škole
  • vybírá a modifikuje výukové aktivity pro výuku biologie na střední škole s ohledem na cíle vzdělávání a aktuální potřeby konkrétních žáků
  • realizuje výukové aktivity ve výuce biologie, hodnotí silné a slabé stránky jejich návrhu i realizace a vyvozuje z hodnocení doporučení pro svou další praxi
  • plánuje komplexní výukové jednotky biologie v souladu s ŠVP, vzdělávacími potřebami žáků a specifiky edukační reality konkrétní střední školy
  • samostatně realizuje výuku biologie na střední škole
  • reflektuje vlastní výuku biologie na střední škole z pohledu vzdělávacího obsahu a jeho zprostředkování, cílů vzdělávání a potřeb žáků, prostředí pro učení, poskytování zpětné vazby a hodnocení
  • sdílí své zkušenosti z výuky biologie na střední škole a identifikuje významné aspekty podstatné pro kvalitu výuky biologie
  • hledá souvislosti ve zkušenostech dalších studentů učitelství a svých z výuky biologie na střední škole, posuzuje společné a rozdílné rysy pedagogických situací a vyhodnocuje aspekty ovlivňující výuku biologie a její dopad
  • ve spolupráci s dalšími studenty učitelství analyzuje problémové situace ve výuce biologie na střední škole, poskytuje kolegům zpětnou vazbu a navrhuje možná řešení
  • hodnotí své profesní kompetence jakožto učitele biologie a sleduje jejich rozvoj ve zkušenosti získané v pedagogické praxi
  • přijímá zpětnou vazbu ke své výuce biologie na střední škole, aktivně s ní pracuje, navrhuje alterace výuky a plánuje svůj další rozvoj
Poslední úprava: Nejedlý Adam, PhDr. (03.09.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK