PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika biologie III - OKNB3B032A
Anglický název: Didactics of Biology III
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Prerekvizity : OKNB3B022A
Anotace -
Kurz navazuje na předměty Didaktika biologie I a Didaktika biologie II. Je zaměřen na vybrané oblasti výuky biologie, konkrétně na Individualizaci výuky a gradované úlohy, rozvoj digitální gramotnosti a strukturální analýzu výukových situací. Pozornost je věnována i rozvoji dovednosti připravit výuku s induktivním a deduktivním přístupem a s využitím modelu. Kurz je založen na samostudiu, praktické činnosti studentů a vypracování portfolia.
Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (30.08.2024)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je získat didaktické dovednosti potřebné k realizaci výuky na základních a středních školách, konkrétně v oblastech individualizace výuky a gradované úlohy, rozvoj digitální gramotnosti a strukturální analýza výukových situací, připrava na výuku s induktivním a deduktivním přístupem a s využitím modelu.

Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (09.09.2024)
Deskriptory

Předmět má 10 hodin přímé výuky probíhající v prezenční podobě ve dvou blocích. V případě nemožnosti prezenční výuky bude výuka realizována prostřednictvím distančního plnění úkolů a konzultací s vyučujícími prostřednictvím videohovoru.

Obsahem nepřímé výuky je příprava na výuku, samostudium dle doporučené literatury a materiálů v Moodle, řešení zadaných úkolů a zpracování portfolia.

Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (30.08.2024)
Podmínky zakončení předmětu

aktivní účast na seminářích, vypracování a odevzdání zadaných úkolů v termínech daných vyučujícími

Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (30.08.2024)
Literatura

Gradované úlohy

Digitální gramotnost

Analýza výukových situací

·         Janík, T. et al. Kvalita ve vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2013.

·         Pavlasová, L. Co všechno se dá vyčíst z rodokmenu? Komenský, 2015, ročník 140, č. 1, s. 30 – 36

·         Slavík, J., Uličná, K., Stará, J., Najvar, P., Bártová, K., Brychová, A., ... & Vondrová, N. (2017). Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita.

·         Jáč, M., Kopecká, J., Morris, M., & Vránová, O. (2019). Didaktické kazuistiky výuky přírodopisu a biologie. Univerzita Palackého v Olomouci.

Induktivní a deduktivní přístupy k výuce

·         Prince, J., Felder, R., M.: Iductive Teaching and Learning Methods: Definition, Comparisons and Research Bases. Journal of Engineering Education, 95(2), pp 123-138. 1996.

·         Kalhoust, Zdeněk a Otto Obst a kol. Školní didaktika. 1. Praha: Portál, 2002.

Modelování a modely ve výuce přírodopisu a biologie

·         Aalbergsjø, Siv G. a Per Øyvind Sollid. Learning through modelling in science: Reflections by pre-service teachers. Nordina [online]. 2021, 28.4.2021, 17(2), 206-224, https://doi.org/10.5617/nordina.7108

·         Dostál, Jiří. Učební pomůcky a zásada názornosti. 1. Olomouc: Votobia, 2008.

·         Jančaříková, Kateřina. Modely v didaktice biologie. Biologie-Chemie-Zeměpis, 2017, 26(1), 1-22, https://doi.org/10.14712/25337556.2017

Výukové materiály dostupné v MOODLE

Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (30.08.2024)
Sylabus

Individualizace výuky a gradované úlohy pro výuku přírodopisu a biologie

Rozvoj digitální gramotnosti ve výuce přírodopisu a biologie

Strukturální analýza výukových situací přírodopisu a biologie

Induktivní a deduktivní přístupy k výuce přírodopisu a biologie

Modelování a modely ve výuce přírodopisu a biologie

Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (30.08.2024)
Studijní opory

MOODLE: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=2860

Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (30.08.2024)
Výsledky učení

Student:

Vysvětlí význam individualizace výuky ve výuce přírodopisu a biologie a ilustruje ho příklady ve vztahu k různým tématům učiva.

Využívá znalosti o individualizaci výuky pro návrh možností modifikace dostupných biologických vzdělávacích materiálů pro žáky s různou mírou nadání.

Vypracuje návrh gradovaných úloh pro výuku přírodopisu a biologie a výběr úloh zdůvodní.

Vysvětlí vztah mezi digitální gramotností a jejími oblastmi k biologii a její výuce.

Oblasti digitální gramotnosti ilustruje konkrétními příklady možností jejich rozvoje ve výuce přírodopisu a biologie.

Navrhne úlohu pro výuku přírodopisu nebo biologie, která se zaměřuje na rozvoj digitální gramotnosti, a to včetně její praktické realizace a potřebných pomůcek. Vysvětlí význam jejího zařazení do výuky biologie.

Vypracuje strukturovanou analýzu výukové situace dle zadání a uvede možnosti jejího potenciálního využití v učitelské praxi.

Navrhne induktivní a deduktivní postup výuky u zadaného tématu, prezentuje ho a hodnotí návrhy ostatních studujících v rámci diskuse.

Navrhne výukovou aktivitu s využitím fyzického modelu a zdůvodní jeho volbu vzhledem k cílům výuky.

Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (30.08.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK