|
|
|
||
Kurz navazuje na předměty Didaktika biologie I a Didaktika biologie II. Je zaměřen na vybrané oblasti výuky biologie, konkrétně na Individualizaci výuky a gradované úlohy, rozvoj digitální gramotnosti a strukturální analýzu výukových situací. Pozornost je věnována i rozvoji dovednosti připravit výuku s induktivním a deduktivním přístupem a s využitím modelu. Kurz je založen na samostudiu, praktické činnosti studentů a vypracování portfolia.
Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (30.08.2024)
|
|
||
Cílem předmětu je získat didaktické dovednosti potřebné k realizaci výuky na základních a středních školách, konkrétně v oblastech individualizace výuky a gradované úlohy, rozvoj digitální gramotnosti a strukturální analýza výukových situací, připrava na výuku s induktivním a deduktivním přístupem a s využitím modelu. Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Předmět má 10 hodin přímé výuky probíhající v prezenční podobě ve dvou blocích. V případě nemožnosti prezenční výuky bude výuka realizována prostřednictvím distančního plnění úkolů a konzultací s vyučujícími prostřednictvím videohovoru. Obsahem nepřímé výuky je příprava na výuku, samostudium dle doporučené literatury a materiálů v Moodle, řešení zadaných úkolů a zpracování portfolia. Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (30.08.2024)
|
|
||
aktivní účast na seminářích, vypracování a odevzdání zadaných úkolů v termínech daných vyučujícími Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (30.08.2024)
|
|
||
Gradované úlohy
Digitální gramotnost
Analýza výukových situací · Janík, T. et al. Kvalita ve vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2013. · Pavlasová, L. Co všechno se dá vyčíst z rodokmenu? Komenský, 2015, ročník 140, č. 1, s. 30 – 36 · Slavík, J., Uličná, K., Stará, J., Najvar, P., Bártová, K., Brychová, A., ... & Vondrová, N. (2017). Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita. · Jáč, M., Kopecká, J., Morris, M., & Vránová, O. (2019). Didaktické kazuistiky výuky přírodopisu a biologie. Univerzita Palackého v Olomouci. Induktivní a deduktivní přístupy k výuce · Prince, J., Felder, R., M.: Iductive Teaching and Learning Methods: Definition, Comparisons and Research Bases. Journal of Engineering Education, 95(2), pp 123-138. 1996. · Kalhoust, Zdeněk a Otto Obst a kol. Školní didaktika. 1. Praha: Portál, 2002. Modelování a modely ve výuce přírodopisu a biologie · Aalbergsjø, Siv G. a Per Øyvind Sollid. Learning through modelling in science: Reflections by pre-service teachers. Nordina [online]. 2021, 28.4.2021, 17(2), 206-224, https://doi.org/10.5617/nordina.7108 · Dostál, Jiří. Učební pomůcky a zásada názornosti. 1. Olomouc: Votobia, 2008. · Jančaříková, Kateřina. Modely v didaktice biologie. Biologie-Chemie-Zeměpis, 2017, 26(1), 1-22, https://doi.org/10.14712/25337556.2017 Výukové materiály dostupné v MOODLE Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (30.08.2024)
|
|
||
Individualizace výuky a gradované úlohy pro výuku přírodopisu a biologie Rozvoj digitální gramotnosti ve výuce přírodopisu a biologie Strukturální analýza výukových situací přírodopisu a biologie Induktivní a deduktivní přístupy k výuce přírodopisu a biologie Modelování a modely ve výuce přírodopisu a biologie Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (30.08.2024)
|
|
||
MOODLE: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=2860 Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (30.08.2024)
|
|
||
Student: Vysvětlí význam individualizace výuky ve výuce přírodopisu a biologie a ilustruje ho příklady ve vztahu k různým tématům učiva. Využívá znalosti o individualizaci výuky pro návrh možností modifikace dostupných biologických vzdělávacích materiálů pro žáky s různou mírou nadání. Vypracuje návrh gradovaných úloh pro výuku přírodopisu a biologie a výběr úloh zdůvodní. Vysvětlí vztah mezi digitální gramotností a jejími oblastmi k biologii a její výuce. Oblasti digitální gramotnosti ilustruje konkrétními příklady možností jejich rozvoje ve výuce přírodopisu a biologie. Navrhne úlohu pro výuku přírodopisu nebo biologie, která se zaměřuje na rozvoj digitální gramotnosti, a to včetně její praktické realizace a potřebných pomůcek. Vysvětlí význam jejího zařazení do výuky biologie. Vypracuje strukturovanou analýzu výukové situace dle zadání a uvede možnosti jejího potenciálního využití v učitelské praxi. Navrhne induktivní a deduktivní postup výuky u zadaného tématu, prezentuje ho a hodnotí návrhy ostatních studujících v rámci diskuse. Navrhne výukovou aktivitu s využitím fyzického modelu a zdůvodní jeho volbu vzhledem k cílům výuky. Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (30.08.2024)
|