|
|
|
||
Kurz seznamuje studenty s výukou botaniky na ZŠ A SŠ (učivo botaniky v RVP ZV a RVP G) a jeho možnosti začlenění do ŠVP ve vzdělávacím oboru přírodopis/biologie a v průřezových tématech), s učebniceni a dalšími výukovými materiály a informačními zdroje pro výuku botaniky, pomůckami ve výuce botaniky, s didaktickými formami a metodami ve výuce botaniky, se specifiky výuky jednotlivých tematických celků na ZŠ a gymnáziích. Přednáškový cyklus zakončuje téma kontrola studia, tvorba didaktických testů a pracovních listů pro výuku botaniky, příprava výukové hodiny a příprava výukových prezentací.
Poslední úprava: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (24.01.2024)
|
|
||
Seznámit studenty se specifickými aspekty odborné a didaktické stránky výuky botaniky na základních školách i gymnáziích. Poslední úprava: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (24.01.2024)
|
|
||
Botanika a výuka botaniky – KS: 10 hodin přímé výuky, z toho: - 5 hodin přednáška s důrazem na praktický přesah didaktických metod a forem ve výuce botaniky na základních školách a gymnáziích, - 5 hodin cvičení – prezentace příprav na výuku botaniky Obsah nepřímé výuky: samostudium studijních opor, příprava didaktických materiálů (výukové hodiny, pracovní listy, didaktické hry, laboratorní práce atd.) pro výuku botaniky na základních školách a gymnáziích Případná distanční výuka bude probíhat v MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3axrzt62xIENHhFhLLmwtLiTJGK1iStJDScYQXQgpMTPk1%40thread.tacv2/conversations?groupId=00bb9f29-6fce-4653-b250-0d78f171a879&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2 Poslední úprava: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (27.01.2024)
|
|
||
Podmínky zakončení předmětu: Předmět je zakončen zkouškou (ústní nebo písemná) v rozsahu odpřednášeného učiva. Podmínkou a součástí součást zakončení předmětu je: 1) Návrh vyučovací hodiny botaniky (pro ZŠ nebo 1. ročník čtyřletých gymnázií) - uvést didaktické metody a formy výuky, navrhnout k dané hodině pracovní list, případně prezentaci 2) Návrh laboratorního cvičení (nebo praktického cvičení) z botaniky (pro ZŠ nebo 1. ročník čtyřletých gymnázií) Poslední úprava: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (30.01.2024)
|
|
||
KALHOUS, Zdeněk & OBST, Otto. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 447 s. ISBN 80-7178-253-X. PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. 416 s. ISBN 80-7367-054-2. MASLOWSKI, Oton. Didaktika biologie. 1. Vyd., Olomouc : PřF UP, 1990. 146 s. PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004. 380 s. ISBN 80-7178-978-X. PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika.3. přepracované a aktualizované vyd. Praha: Portál, 2004. 380 s. ISBN 80-7367-047-X. SKALKOVÁ Jarmila [ed.]. Obecná didaktika. 2. rozšířené a aktualizované vyd. Praha: Grada, 1999. 292 s. ISBN 978- 80-247-1821-7. ŠVECOVÁ, Milada, ČÍŽKOVÁ Věra, RŮŽKOVÁ Ivana, STOKLASA Jan. Cvičení z didaktiky biologie I. Praha : Univerzita Karlova, Karolinum, 2000. 89 s. RVP ZV, RVP G. Učebnice přírodopisu pro ZŠ a biologie (botaniky) pro gymnázia. Poslední úprava: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (27.01.2024)
|
|
||
Zkoušení (ústní nebo písemné) v rozsahu odpřednášeného učiva Zadání seminární práce: 1) Návrh vyučovací hodiny botaniky (pro ZŠnebo 1. ročník čtyřletých gymnázií), uvést didaktické metody a formy výuky, navrhnou k dané hodině pracovní list, případně prezentace 2) Návrh laboratorního cvičení z botaniky (pro ZŠ nebo 1. ročník čtyřletých gymnázií)
Poslední úprava: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (24.01.2024)
|
|
||
Výuka botaniky na ZŠ A SŠ: učivo botaniky v RVP ZV a RVP G a jeho možnosti začlenění do ŠVP ve vzdělávacím oboru přírodopis/biologie a v průřezových tématech, didaktické zásady ve výuce botaniky 2. Učebnice pro ZŠ a gymnázia a další výukové materiály a informační zdroje pro výuku botaniky, pomůcky a práce s pomůckami ve výuce botaniky 3. Příprava učitele na výuku botaniky - didaktické formy výuky (vyučovací hodina, laboratorní práce, exkurze, vycházky a terénní práce, projektová výuka) 4. Příprava učitele na výuku botaniky - metody výuky 5. Výuka tematických celků: rostlinná buňka, rostlinná pletiva, rostlinné orgány 6. Výuka tematických celků: vodní režim rostlin, látkový e energetický metabolismus, růst a vývoj rostlin, rozmnožování rostlin 7. Výuka tematických celků: Systém e evoluce rostlin – klasifikace rostlin, názvosloví, nižší rostliny 8. Výuka tematických celků: Systém e evoluce rostlin – vyšší rostliny 9. Výuka tematických celků: Systém a evoluce hub, Rostliny a prostředí 10. Kontrola studia, tvorba didaktických testů a pracovních listů pro výuku botaniky, příprava výukových prezentací.
Poslední úprava: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (24.01.2024)
|
|
||
Odkaz na studijní opory v Moodle 1: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7789
Studijní opory v MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3axrzt62xIENHhFhLLmwtLiTJGK1iStJDScYQXQgpMTPk1%40thread.tacv2/conversations?groupId=00bb9f29-6fce-4653-b250-0d78f171a879&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2 Poslední úprava: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (27.01.2024)
|