|
|
|
||
Obsahem kurzu jsou základní témata z didaktiky biologie, geologie a environmentalistiky se zaměřením na výuku biologie, geologie a environmentální výchovy na základních a středních školách. Po absolvování kurzu by se měl studující orientovat ve školských dokumentech platných v ČR, ve formách a metodách vhodných pro výuku jednotlivých témat z uvedených oborů včetně didaktických zásad. Absolvent by měl znát učebnice přírodopisu, biologie a geologie dostupné v ČR a vyjmenovat hlavní kritéria výběru učebnic, měl by být schopen zvolit vhodný materiál a učební pomůcky pro výuku konkrétního tématu, vypracovat písemnou přípravu na hodinu, znát způsoby kontroly výsledků výuky, vytvořit didaktický test a navrhnout jeho klasifikaci. Měl by vysvětlit způsob organizace maturitní zkoušky z biologie. Měl by znát možnosti zapojení žáků ZŠ a SŠ do různých forem zájmové odborné činnosti. Měl by být schopen komplexně zorganizovat výuku na dané téma pro cílovou skupinu žáků nebo studentů.
Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (17.04.2017)
|
|
||
přednášky při distanční výuce budou probíhat v prostřední Adobe Connect (vstup do virtuální místnosti bude umožněn 15 minut před přednáškou) 1. blok 17.10.2020 https://el.lf1.cuni.cz/dibi_i_ks (9-12h) 2. blok 30.10.2020 https://el.lf1.cuni.cz/dibi_i_ks_2 (8-11h)
cvičení při distanční výuce budou probíhat v prostředí MS Teams ihned po přednáškách, tedy 17.10.2020 od 12h a 30.10.2020 od 11h (https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a883cbbed9c114b43b59068e784bc4a12%40thread.tacv2/conversations?groupId=07cf0a04-8784-45aa-adfa-7a93085bb0e9&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d) zadávání úkolů a jejich odevzdání proběhne distančně na MOODLu Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (28.09.2020)
|
|
||
Zápočet: Podmínkou udělení zápočtu je aktivní účast na cvičení (docházka) a odevzdání portfolia v elektronické podobě. Hlavní témata obsahu portfolia: učební styly – osobní profil, výukové aktivity hodnocení učebnic přírodopisu písemná příprava na hodinu pro ZŠ na dané téma písemná přípravu na hodinu pro SŠ s využitím zadané metody výuky nebo výukové pomůcky předmět přírodopis v RVP ZV a předmět biologie, geologie v RVP G + doplňující didaktické úlohy dle zadání
Veškeré podklady k portfoliu budou studentům zasílány emailem, popřípadě předány přímo na cvičení.
Zkouška Podmínkou účasti na zkoušce je udělení zápočtu. Zkouška probíhá ústní formou.
Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (15.09.2020)
|
|
||
Altmann, A. Metody a zásady ve výuce biologii. Praha: SPN, 1975. Maňák, J. - Švec, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. Mojžíšek, L. Vyučovací metody. Praha: SPN, 1998. Švec, V. - Filová, H. - Šimoník, O. Praktikum didaktických dovedností. Brno: Pedagogická fakulta MU, 1998. Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2006. Chráska, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999. 91 s. ISBN 80-85931-68-0. Kalhous, Z. - Obst, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4. Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 60 s. ISBN 978-80-7290-643-7. Dostupné z: http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/02pavlasova.Kn.bl.TISK.pdf Zormanová, L. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9. Rámcové vzdělávací programy pro ZV a G Prezentace vyučující - dostupné v MOODLE Petty, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996 Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999 Doulík, P., Škoda, J. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3341-8. Učebnice pro výuku přírodopisu na 2. stupni ZŠ a biologie a geologie na SŠ Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (17.04.2017)
|
|
||
znalosti v rozsahu sylabu kurzu, zkouška je ústní Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (17.04.2017)
|
|
||
Cvičení: učební styly – osobní profil, výukové aktivity hodnocení učebnic přírodopisu příprava na VH přírodopisu na ZŠ a biologii na SŠ předmět přírodopis v RVP ZV a předmět biologie, geologie v RVP G + doplňující didaktické úlohy dle zadání Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (15.09.2020)
|