|
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty s některými teoretickými poznatky, které jsou v základu didaktiky matematiky. Konkrétně se jedná o pojmotvorný proces z hlediska teorie generických modelů, různé druhy porozumění v matematice a vyučování založené na principu aktivního poznávání matematiky žákem. Tyto teoretické poznatky jsou rozvíjeny v úzké součinnosti s praktickými příklady z práce žáků i učitelů na jedné straně a s oporou o výsledky výzkumů na straně druhé.
Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (06.09.2020)
|
|
||
Online výuka bude probíhat v době plánované v běžném rozvrhu na adrese: https://el.lf1.cuni.cz/zaci. Na první týden semestru však již byla vyčerpána kapacita, jsem tedy nucena výuku 9.10. konat jinak. O přesném místě konání budu studenty informovat přes Moodle kurz. Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (30.09.2020)
|
|
||
K zápočtu je nutná docházka a průběžné plnění úkolů zadávaných v kurzu Moodle. Neúčast bude nahrazována dalšími úkoly. V případě přechodu na distanční výuku z důvodu nemožnosti konat prezenční výuku na fakultě: a) bude posílena distanční složka výuky formou dodatečných úkolů v Moodle, b) bude organizována online výuka v Adobe Connect nebo MS Teams, přičemž bude vyžadována aktivní účast na této výuce, jejímž předpokladem je přítomnost kamery a mikrofonu na straně studenta. Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (06.09.2020)
|
|
||
HEJNÝ, M. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN 1990. HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001. HEJNÝ, M., NOVOTNÁ, J., STEHLÍKOVÁ, N. (Eds.). Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: UK v Praze, PedF, 2004. (http://mdisk.pedf.cuni.cz/SUMA/MaterialyKeStazeni/PublikaceKnihy/25KapitolZDM.pdf) VONDROVÁ, N. Úvod do didaktiky matematiky. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. VONDROVÁ, Naďa. Didaktika matematiky pro učitele jako nástroj zvládání kritických míst matematiky. Praha: PedF UK, 2019. NOVÁKOVÁ, E., VONDROVÁ, N. Tematické okruhy Číslo a početní operace, Číslo a proměnná. In: FUCHS, Eduard a ZELENDOVÁ, Eva. Metodické komentáře ke Standardům pro základní vzdělávání. 1 vyd. Praha: NÚV, 2015, s. 8–41. JANÍK, T. e. a. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013. Online: https://is.muni.cz/do/rect/metodika/VaV/vyzkum/34884802/59922459/60007219/036_Janko_Kvalita_ve_vzdelavani.p JANDA, D., VONDROVÁ, M., TŮMOVÁ, V. Pojmotvorný proces v oblasti míry v geometrii [e-kniha]. Praha: PedF UK, 2019. VONDROVÁ, N. a kol. Slovní úlohy ve výuce matematiky a českého jazyka: Metodický materiál pro učitele. 2019. (online https://www.suma.jcmf.cz/materialy-pro-ucitele/knihy-ke-stazeni/) Využití pomůcky Geoboard při studiu metrických vlastností trojúhelníků a pravoúhelníků (Samková), Povrch a objem válce a kužele (Vondrová, Kaňková), Pythagorova věta (Bímová, Břehovský), Lomené algebraické výrazy (Budínová, Blažková, Hrčková) - metodické náměty jako součást publikace Náměty na aktivity rozvíjející matematickou gramotnost (PedF UK, 2019) - online: http://pages.pedf.cuni.cz/sc25/files/2020/02/N%C3%A1m%C4%9Bty-na-aktivity-rozv%C3%ADjej%C3%ADc%C3%AD-matematickou-gramotnost.pdf Časopisy pro učitele matematiky (Učitel matematiky, Matematika-fyzika-informatika). Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (26.10.2020)
|
|
||
Poznávací proces v matematice Druhy porozumění v matematice Diagnostika a reedukace formalismu Konstruktivismus v didaktice matematiky Podnětná výuka U níže uvedených obsahů bude pozornost věnována didaktické rekonstrukci učiva, problémům žáků, výukovým praktikám, metodickému zpracování a reedukaci formálních poznatků: Číslo a proměnná, Planimetrie, Stereometrie. Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (06.09.2020)
|