PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
International Perspectives on Current Trends and Challenges in Pre-primary Education - OKN03Q107B
Anglický název: International Perspectives on Current Trends and Challenges in Pre-primary Education
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 5 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 30 (8)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Anotace -
Kurz se zabývá současnými trendy a výzvami v oblasti předškolního vzdělávání a péče v Evropě. Obsah předmětu navazuje na předmět Komparativní pedagogika vyučovaný ve stejném semestru, aby získal teoretické informace a umožnil studentům získat zkušenosti s realizací srovnání vybraných aspektů týkajících se předškolního vzdělávání. Studenti budou aktivně pracovat s informačními zdroji Evropské komise, OECD, UNESCO atd. Předmět se zaměřuje na rozmanitost vzdělávacích systémů a vzdělávací reality v evropských zemích. Studenti se zaměří na vývojové trendy a důležitá témata související s aktuálním vývojem předškolního vzdělávání v Evropě. Část výuky je věnována tématům, která si studenti vybrali v předchozích hodinách. Výuka probíhá formou přednášek, diskuzí a aktivní práce s informačními zdroji. Výstupem kurzu jsou skupinové prezentace Předmět je určen pro studenty, kteří absolvovali bakalářský studijní obor Učitelství pro mateřské školy. KURZ JE VYUČOVÁN V ANGLIČTINĚ A VŠECHNY VÝSTUPY JSOU ROVNĚŽ ZPRACOVÁVÁNY STUDENTEM V ANGLIČTINĚ.
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Cíl předmětu -

Student se seznámí s vývojovými trendy a klíčovými tématy související s aktuálním vývojem předškolního vzdělávání v Evropě. Student reflektuje situaci v předškolním vzdělávání a institucionální péči v České republice v kontextu vývojových trendů v zahraničí.

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Deskriptory

Studium zahraniční literatury, zpracování úkolu mezi setkáními a práce v Moodle. Zpracování seminární práce.

Vyčíslení studijní zátěže: 5h přímá výuka, 2h příprava na výuku, 20h samostudium literatury, 7h práce se studijními materiály, 7h průběžných úkolů, 19h seminární práce (esej/ prezentace v angličtině). Celkem 60h. 

 

Pokud bude výuka probíhat v distanční formě, bude realizovaná v MS Teams (studenti získají přístupvá hesla a link v jejich Moodle kurzu).

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (14.09.2022)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínky zakončení:

1) účast na výuce

2) zpracování prezentace/eseje: Studenti zpracují práci k vybranému tématu probíranému v kurzu (téma stanoveno po dohodě s vyučující) ve skupinách (2-3 studenti). Výstup je zpracován v angličtině a musí vyhovovat kvalitativně na úrovni obsahu i jazyka.

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (14.09.2022)
Literatura

Andreas Schleicher. Helping our Youngest to Learn and Grow: Policies for Early Learning, International Summit on the Teaching Profession, OECD Publishing, Paris, 2019. http://dx.doi.org/10.1787/9789264313873-en

European Commission/EACEA/Eurydice. Description of national education systems. https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/national-description_en.

European Commission/EACEA/Eurydice. The Structure of the European Education Systems 2019/20: Schematic Diagrams. Eurydice Facts and Figures. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2019.

European Commission/EACEA/Eurydice. Structural Indicators on Early Childhood Education and Care in Europe – 2016. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the EuropeanUnion, 2016.

European Commission/EACEA/Eurydice. Eurydice Brief: Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2019.

European Commission/EACEA/Eurydice. Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe – 2019 Edition. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2019.

LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora. Právo na šanci: předškolní výchova v Německu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. 327 stran. ISBN 978-80-7290-927-8.

OECD. Engaging Young Children: Lessons from Research about Quality in Early Childhood Education and Care, Starting Strong, OECD Publishing, Paris, 2018. http://dx.doi.org/10.1787/9789264085145-en.

OECD. Starting Strong 2017: Key OECD Indicators on Early Childhood Education and Care, OECD Publishing, Paris, 2017. http://dx.doi.org/10.1787/9789264276116-en

OECD. Starting Strong V: Transitions from Early Childhood Education and Care to Primary Education, OECD Publishing, Paris, 2017. http://dx.doi.org/10.1787/9789264276253-en.

Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (14.04.2021)
Sylabus - angličtina

Themes: 1) Structures of ECEC and public policies concerning ECEC, resp. pre-primary education. 2) Family supporting measures from international perspective. 3) Aspects of Quality in ECEC. 4) Education guidelines and their developments from international perspective. 5) Specific language support measures for children. 6) Outcomes, assessment and reporting in pre-primary education.

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
Studijní opory

Moodle kurz: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=9244

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
Výsledky učení
  • Student komparuje struktury předškolního vzdělávání a péče a veřejné politiky týkající se předškolního vzdělávání a péče, resp. předškolního vzdělávání.
  • Student charakterizuje opatření na podporu rodiny z mezinárodní perspektivy a porovná je s aktuální situací v ČR (EU, rozvojové země).
  • Student popíše aspekty kvality v předškolním vzdělávání a péči, uvede konkrétní příklady.
  • Student popíše legislativní a strategické rámce na úrovní EU a ČR pro rozvoj kvality předškolního vzdělávání a formuluje doporučení pro další vývoj předškolního vzdělávání v ČR.
  • Student formuluje vývojové trendy v některých aspektech vzdělávání a předškolního vzdělávání. Komparuje situaci v ČR se situací v některých evropských zemích i tzv. třetích zemích.
  • Student charakterizuje současné pojetí kurikul v předškolním vzdělvávání z mezinárodní perspektivy, formuluje doporučení pro další vývoj předškolního vzdělávání v ČR a vyhodnotí přínosy a rizika dílčích opatření.
  • Student popíše a reflektuje vybrané výsledky učení dětí ve vzdělávání (na základě poskytnuté literatury) a reflektuje jejich význam pro rozvoj vzdělávání.
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Vstupní požadavky
MINIMÁLNÍ ZNALOST ANGLIČTINY STUDENTA JE B2.
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK